Uusi mittari bussiin ja bkingiin... - Videopätkä saksasta

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Uusi mittari bussiin ja bkingiin... - Videopätkä saksasta

Kirjoittaja Ihmispilli » 28 Loka 2013, 14:35

Onko kehitystä tapahtunut? En ole ainakaan myynnissä nähnyt moista missään.

Kirjoittaja PetriK » 27 Helmi 2010, 11:44

KWP2000 ei ole Can protokolla vaan käyttää K-lineä.

Kirjoittaja 98-1263673635 » 27 Helmi 2010, 11:33

Ymmärrän erittäin hyvin.
Onko kyse sopimuspolitiikasta maahantuojien kanssa vai kiinnostuksen puutteesta mutta kommentit näyttävät ohjautuvan maahantuojan kautta?

Kuitenkin nykyinen, heidän normaali CAN interface tukee KWP2000 protokollaa, jos ECUun saadaan yhteys sarjaportin kautta niin CAN yhteys pitäisi löytyä, oli vastaus.
Se mitä tarvitaan on CAN Hi ja Lo tiedon antavat pinnit.

Käydessäni läpi teidän "julkista" keskustelua busan ecu:n logiikan selvittelystä eri palstoilla jäi itselleni epäselväksi mistä sarjaportti/CAN pinnitiedot -> yhteyden saisi järkevästi muodostettua.

Kirjoittaja PetriK » 15 Helmi 2010, 09:05

Jos valmistajalla on kiinnostusta voivat ottaa yhteyttä meikäläiseen osoittaen samalla motivoituneisuuttaan.

Mun aika ei riitä itselähtööiseen aktiivisuuteen tällaisissa asioissa.

Jos valmistaha haluaa niin tuo onnistuu kyllä koska speksin lisäksi on olemassa myös lähdekoodi josta lukemalla näkee miten kaikki toimii.

Kirjoittaja 98-1263673635 » 14 Helmi 2010, 21:54

Valmistajan sivuilta löytyi nämä ohjeet millä he voivat viedä asiaa eteenpäin:

Requirements for ECU interface data
In order to enable us to produce an ECU interface which will receive the serial data stream and re-transmit it for use with either a data logger or dashboard we need the following information as a minimum:

ECU interface specification
A detailed description of the data stream including checksums, marker bytes, standard data length, baud rate, etc. This is the basic data we require to enable us to decode the incoming stream.

Sample data stream
A sample of the ECU data, collected with the engine running. Ideally with the car actually being driven. As a minimum there should be some transient data on there such as increase / decrease in RPM. A minutes worth of data would be sufficient.

Other information
It is useful if data can be provided with regard to the engine operating conditions when the test data was recorded. This will enable us to confirm that the decoded rpm/temperature/pressure data etc is all correct.


Kuten lienee jo selvinnytkin, softapuolen tuntemus on itselläni "ohuehkoa". Lisäksi aiheen mennessä vielä ohi pyöräpuoleta...

Mikäli em. asiat kuitenkin löytyvät helposti ne voisi laittaa osoitteeseen sales@race-technology.com (ainoa osoite minkä heiltä löysin) jos siten selviäisi valmistajan kiinnostus asiaan.

Kirjoittaja PetriK » 13 Helmi 2010, 09:20

Nyt en ymmärtänyt maahantuojan vastausta. Eihän busa ecussa OBD2 ei ole tuettu vaan KWP ja siitä erityisesti read local id:t 0x21, 0x08, 0x80. ODB interface ei toimi koska OBD odottaa että saa vastauksen kutsuun jossa kysellään että mitkä sensorit ovat kiinni.

Jos KWP on olemassa saattaa sen saada toimimaankin. Jos valmistajaa asia kiinnostaa muuttaa mittaristoaan hayabusa yhteensopivaksi voi olla muhun yhteydessä.




Edited By PetriK on 1266045802

Kirjoittaja 98-1263673635 » 11 Helmi 2010, 14:33

Edelliset kommentit tulivat: per.stenius@race-technology.fi

Kirjoittaja 98-1263673635 » 11 Helmi 2010, 14:31

Kommentit Race Technologyltä
"Meidän normaali OBDII ECU interface toimii tuossa, eli KWP2000 on siinä tuettu. Sen verran vielä mainitsen että OBDII standardina ei ole ihan tarkasti määritelty, ja eri ECUjen välillä voi olla eroja siinä mitä dataa saa ulos. Omassa Clio V6:ssa olen tätä testannut, ja havainnut että kaikki data ei ole välttämättä saatavilla ja osa datasta päivittyy melko harvakseltaan (esim. 10s välein tai vastaava).

Mulla on hyllyssä OBD IF kaapeli, joten jos liitin sama kuin autossa voidaan testata mitä dataa Hayabusa antaa ulos. Siihen riittää toi kaapeli ja läppäri jossa Monitor softa (ilmainen)."


Oliko se tulpattu 8 napainen, jossa 7 johdinta ko. liitin minkä kautta näyttöä pitäisi kytkeä??

OBD2.ssa taitaa olla enemmän nastoja. Mitkä busan johtimista pitäisi kytkeä mihin obd2 liittimeen??

Kirjoittaja 98-1263673635 » 08 Helmi 2010, 19:54

Kiitos nopeasta infosta!
Laitetaan sanaa eteenpäin :thumbup:

Kirjoittaja PetriK » 08 Helmi 2010, 19:10

Sinne Racetechnologylle voi kommunikoida että Bussin ecussa on ihan standardi KWP2000 protokolla - sama mitä käytetään esim saabeissa, jos haluavat lisätietoja voivat olla suoraan meikäläiseen yhteydessä.

Kirjoittaja 98-1263673635 » 08 Helmi 2010, 16:19

Laittaisin busan koneella tulevaan locostiin esim. racetechnologyn mittarin (dash2)/dataloggauksen (DL1). Kysellessäni voiko heidän tuotteet lukea suoraan busan ecua (auton OBD 2:n kautta onnistuu) sain tällaisen vastauksen.

"Tosiaan, noi prätkä ECUt ei taida suoraan antaa CAN saatikka sarja-väylää josta saisi datat ulos. Tyypillisesti näissä (ja mm. perämoottoreissa, joita offshore kaverit käyttää) on lisäksi proprietary protokolla."

Osaako joku neuvoa onko mitään toivoa, jotta saisi arvot suoraan eculta.

Mitä speksejä pitäisi saada Racetechnologyltä asian tarkistamiseksi. :apua:

Kirjoittaja Purkuosia.com » 31 Joulu 2009, 00:32

ok, kiitoksia, tarttee käydä tsekkaa.

Kirjoittaja PetriK » 31 Joulu 2009, 00:12

Joo, activeboardin kautta. On käsittääkseni ostettavissa. En ole ehtinyt itselleni vielä hommata.

Kirjoittaja Purkuosia.com » 30 Joulu 2009, 22:25

Onko tuollainen mittaristo jo ostettavissa jossain? onko nettisivua jossa voisi kehitystä seurata?

Kirjoittaja PetriK » 19 Joulu 2009, 08:43

Pystyyhän tuosta yhden numeron tai parikin suurentamaan ;-). Oli vaan esimerkki ensimmäisestä versiosta kun olivat saaneet sen toimimaan näytöltä josta dataloggeria voi lukea.

Ylös