Ilokaasunohjaus gen2 - ...vaihdepohjaisella tehonsäädöllä...

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Ilokaasunohjaus gen2 - ...vaihdepohjaisella tehonsäädöllä...

Kirjoittaja PetriK » 21 Maalis 2010, 20:16

Pientä edistymistä... nyt myös vaihdekohtainen rampup time pitäisi toimia ainakin alustavasti.

Jenkeistä tuli valituksia että kerralla 50hp lisää takarenkaalle tulee vähän liian nopeasti ja pito irtoaa, niin nyt voi tehdä esim niin että kolmosvaihteella duty cycle nousee kolmessa sekunnissa 50% - > 100% niin pito ei irtoa kun 50hp lisäyksen saa tehtyä kolmen sekunnin aikana ja sitten kun vaihteen vaihtaa niin seuraavat 50hp taas lisää muutaman sekunnin aikana...

Kirjoittaja PetriK » 31 Tammi 2010, 11:52

Asia vähän edistynyt viikonlopun aikana...

Kuva

Kirjoittaja PetriK » 24 Tammi 2010, 22:56

Linkki videoon mistä näkyy miten DSM napin painaminen (pieni pallukka alalaidassa) lisää polttoaineen syöttöä sekä vähentää sytytysennakkoa vaidekohtaisesti taulukon mukaisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=-8Bl0yQXCCo


Tässä myös kuva Greg:n tekemästä liityntäkaapelista jolla gen2 pair liitin kytketään ilokaasusolenoidiin, eli tämä relehässäkkä kytketään kaasusolenoidiin ja kaasut kiinni ja siinä valmis vaihdekohtainen ecu nitrous controller.
Kuva

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 24 Tammi 2010, 00:16

Laitoin PetriK sulle PM:llä "hakemuksen".

Kirjoittaja PetriK » 23 Tammi 2010, 19:48

toimeve kirjoitti:...ja tämähän oli jo valmiina (ja testattuna) gen1 busille?
Gen1 systeemi on pelkkä lisärikastus. Tässä on myös mukana vaihdekohtainen tehonsäätö, eli ykkösellä vaikka 20% suutintehosta, viitosella 80% ja kuutosella 100%.

http://www.youtube.com/watch?v=jRuZ_og2w-U

Kirjoittaja toimeve » 23 Tammi 2010, 19:33

...ja tämähän oli jo valmiina (ja testattuna) gen1 busille?

Kirjoittaja PetriK » 23 Tammi 2010, 18:34

No lisätään muille lukijoille että että tällä gen2 ECU nitrous controller systeemillä on saatavissa merkittävästi enemmän tehoa kuin PC V:llä ja lisäksi tulee vaihdekohtainen tehonsäätö ilokaasusolenoidille.

PCV:ssä alkaa injektorien säätökyky rajoittamaan vaikka olisi käytössä dual injector module - tässä ECU nitrous controller modulissa ei koska injektorit säädetään oman ecun kautta.

Perustellaan hieman omaa näkemystä asiasta: Käytettäessä lisärikastusboxia kuten pcv rajoittuminen johtuu siitä että niissä on yleensä tekninen maksimi mitä injektoripulssiin pystytään lisäämään. Koska toinen setti injektoreita käy ilman ecu säätöä vain 20% hyötykuormalla eivät nämä lisärikastusboxit yleensä pysty lisäämään pulssia kuin maksimissaan 250% eli käytännössä vain 20*2,5% 50% saakka. Sen sijaan toiset injektorit joissa on käytössä jo vakiona 80% saadaan kyllä ajetua 100% saakka, eli sieltä saadaan 20% lisää. Näistä tekijöistä johtuen käytännössä tehonlisäys käytettäessä tuollaista erillistä lisärikastusboxia jää maksimissaan noin 20-25% lisäbensansyötön rajoittamalle tasolle. Jos kyseessä on putkiviritteinen yksilö vie putkiston perusviritys tästä noin 5%, eli säätövara on 20% jota entisestään pienentää se että samalla halutaan myös seossuhde ilokaasulle optimiksi.

ECUa säätämällä saadaan molemmat injektorit lähelle 100% avautumista joka on käytännössä tarkoittaa noin 300hp ja ylikin tehoa kun polttoainepumppu on vaihdettu. Tämä rikastusmenetelmä on testattu toimivaksi turbopyörissä jenkeissä.




Edited By PetriK on 1264265346

Kirjoittaja TNT » 23 Tammi 2010, 18:01

Asennus hommat on työn alla, säätö pc5:lla. Hommat lyöty "lukkoon" viime kesänä, joten valitettavasti ei saa ormua koekaniiniksi. Katellaan miten menee ens suvena nuo kenttävedot, ettei enää nousisi nälkä syödessä :) Luulisi tähän Petrin projektiin pyörä löytyvän, aiheesta kiinnostuneita kuitenkin löytynee.

Kirjoittaja jakehaanpää » 23 Tammi 2010, 17:46

TNT:llähän systeemit on suunnitteilla vai onko jo kii? ???
Taasen kerran PetriK :thumbup:

Kirjoittaja PetriK » 23 Tammi 2010, 16:02

Ecueditor v2.1 alkaa pikkuhiljaa valmistumaan ilokaasunohjaus joka toimii painamalla DSM1 napin pohjaan. ECU hoitaa tällöin automaattisesti lisärikastuksen ja ilokaasusolenoidin ohjauksen joka tapahtuu PAIR liittimen kautta (vaatii erillisen kytkentäreleen).

Käytettäessä ECU:a lisärikastukseen ja ilokaasusolenoidin aktivointiin, tulee käyttöön myös vaihdepohjainen kaasusolenoidin duty cyclen ohjaus, eli vaihdepohjaisesti voidaan määritellä paljonko ilokaasua koneeseen syötetään. Esim ykkösellä 0%, kakkosella 50% ja kuutosella 100%.

Systeemin käyttö ei vaadi muutoksia polttoainejärjestelmään jos käytettävä ilokaasusuutin on maksimissaan #32 (arviolta). Tämä siksi että vakiobensapumpulla suositeltava takarengasteho gen2 pyörälle on noin 215-230hp. Bosch:n tehopumpulla suuttimien tuotto riittää noin 300hp saakka, muita muutoksia kuin bensapumpun vaihto polttoainejärjestelmään ei siis tarvita 300hp tehorajaan saakka.

Nyt etsinnässä systeemille on aktiivinen rakentelija / testikäyttäjää joka on asentamassa suhteellisen vakioon gen2 pyörään ilokaasuja seuraavaksi kaudeksi.

Meikäläiseltä löytyy tarkoitukseen edullisesti yksi ylimääräinen ilokaasusetti (pullo, solenoidi ja tarvittava letkut). Johdotus ja asennus on tehtävä itse. Vastuuta asennuksen toimivuudesta ei voi ottaa - vaan kyseessä on testausprojekti niin kuin koko ecun säätäminen muutenkin.


Kuva

Täällä lisää juttua lontooksi...
http://www.activeboard.com/forum.s....3494433




Edited By PetriK on 1264260433

Ylös