Etanoli bensasta??

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Etanoli bensasta??

Kirjoittaja Snowman » 10 Huhti 2011, 14:32

Snake kirjoitti:Volvossa oli, litralla putos kulutus,,,,
Siis kummalla aineella putos Vollesta kulutus??
Itsellä Vollesta kulutus tippui liki 1,5litraa/100km kun siirtyi 98:siin..

Kirjoittaja 83-1175441819 » 09 Huhti 2011, 20:22

Menee pikkasen enemmän, teho putoaa pari kaakkia, ei normiajossa kovin suurta vaikutusta.
Volvossa oli, litralla putos kulutus,,,,

Kirjoittaja 74-1141384116 » 07 Huhti 2011, 15:56

Ajaako kukaan muutenkaan 95 oktaanisella?
Itse tankaan 98 tai 99 Veepoweria, jos suinkin mahdollista. Vaikuttaa myös kulutukseenkin..

Busalle vain parhaita nesteitä! Parhaat öljyt ja paremmat bensat.
Ei sitä itekkään kiljua juoda, vaikka sitä halvemmalla saisikin.. :laugh:

Kirjoittaja tenhulttio » 31 Maalis 2011, 20:03

jyka kirjoitti:Saako E85:lla vaparista enemmän tehoja irti vai onko vain turbomiesten huveja?
Perustuuko lisäteho vain suurempaan oktaanilukuun vai onko esim. suuremmalla happipitoisuudella tekemistä?

2-5% lisätehoa vaparista. Sitte varmaan olis enemmän iloa jos nostais puristussuhdetta.
Jotain tarinaa täällä (pdf)

Kirjoittaja 106-1251057001 » 26 Maalis 2011, 22:56

Saako E85:lla vaparista enemmän tehoja irti vai onko vain turbomiesten huveja?
Perustuuko lisäteho vain suurempaan oktaanilukuun vai onko esim. suuremmalla happipitoisuudella tekemistä?

Kirjoittaja tenhulttio » 21 Huhti 2010, 16:16

Käytiin TFM porukalla Oulun AMK:n autolabrassa. Meinasivat, että etanolia kuluu ~20% enemmän kuin bensaa, mutta suuttimien ajoitusta pitää kasvattaa ~40%. E85 tuntu menevän huonommin suuttimista läpi.
Siis ihan vaan nice to know. (Laajakaista) lambda näyttää kuitenkin normaalisti oikein.

Kirjoittaja snuggles » 21 Huhti 2010, 13:53

Töihin tullut tosi tiukkaa etanolipohjaista lasinpesutiivistettä sekä peltitynnyrissä että muovisessa. Vielä ei oo lattia ollu märkänä. Ei sen puoleen, on nii tuimaa tavaraa että haihtuukin suht äkkiä, sekä tulee hallusinaatioita jos vetää henkeen, kuvittelee että busa lentää kesällä :p

Kirjoittaja BussiJussi » 21 Huhti 2010, 11:07

majuriTK kirjoitti:
Fastard kirjoitti:Tuolta jos saisi tilattua, tulisi ainakin laadukasta tavaraa. Jotenkin epäilyttää e85 laadun tasaisuus.

Etanolia

Varsinkin Ba laatuihin täytyy olla Valviran luvat, joita yksityishenkilö ei saa. Toisaalta perinteisessä Sinol 100:ssa etanoli määrä 90-100%

Joten vois riittää normikäyttäjälle :D

Sinolin KT tiedote

90% Sinolia ja 10% Carlessin 102 oktaanista turbobensaa ajattelin minä laittaa seokseksi.

Musta rauta kuten tankissa, letkut ja suuttimet eivät välttämättä pidä etanolin seisomisesta paikallaan. Jos ihan tarkkoja oltaisiin tulisi teräs olla ruostumatonta, alumiini eloksoitua ja kumiletkut nitriilisiä.

mitenhän tommonen normi öljy tynnyri kestää etanolia? olisko jollain kokemusta,pitäs käydä etelässä ja ajattelin tuoda kylkiäisinä viina lastin :D nuita öljytynnyreitä olis tuossa nurkalla kymmeniä ja biltema myy vain 5ltran etanolin kestäviä kanistereita :glare:
Etanolista mitään tiedä, mutta metanolin kanssa samojen asioiden kanssa pelannut. Itse sain hankittua peltipöntön Veholta,raskaskalusto puolelta. Kiitokset Wyfell! Oli joku "Bräkleen" purkki, eli jarrun puhdistusaine astia. Varmaan 20litraa, jos ei enemmän! Uskoisin normi tynnyrin kestävän etanolia, varma en tietty oo...

Kirjoittaja majuriTK » 21 Huhti 2010, 06:37

Fastard kirjoitti:Tuolta jos saisi tilattua, tulisi ainakin laadukasta tavaraa. Jotenkin epäilyttää e85 laadun tasaisuus.

Etanolia

Varsinkin Ba laatuihin täytyy olla Valviran luvat, joita yksityishenkilö ei saa. Toisaalta perinteisessä Sinol 100:ssa etanoli määrä 90-100%

Joten vois riittää normikäyttäjälle :D

Sinolin KT tiedote

90% Sinolia ja 10% Carlessin 102 oktaanista turbobensaa ajattelin minä laittaa seokseksi.

Musta rauta kuten tankissa, letkut ja suuttimet eivät välttämättä pidä etanolin seisomisesta paikallaan. Jos ihan tarkkoja oltaisiin tulisi teräs olla ruostumatonta, alumiini eloksoitua ja kumiletkut nitriilisiä.
mitenhän tommonen normi öljy tynnyri kestää etanolia? olisko jollain kokemusta,pitäs käydä etelässä ja ajattelin tuoda kylkiäisinä viina lastin :D nuita öljytynnyreitä olis tuossa nurkalla kymmeniä ja biltema myy vain 5ltran etanolin kestäviä kanistereita :glare:

Kirjoittaja Fastard » 21 Joulu 2009, 23:46

Walbron GSL 392 pumppu kuitenkin toimii e85 polttoaineen kanssa. Jos haluaa ottaa varman päälle, hommaatte Jegsiltä tällaisen setin. linjasto+Malloryn regu

Pumpuksi Aeromotiven A1000

Pumppu

Kaikki kestää alkoholia..

Kirjoittaja Fastard » 21 Joulu 2009, 22:57

Tuolta jos saisi tilattua, tulisi ainakin laadukasta tavaraa. Jotenkin epäilyttää e85 laadun tasaisuus.

Etanolia

Varsinkin Ba laatuihin täytyy olla Valviran luvat, joita yksityishenkilö ei saa. Toisaalta perinteisessä Sinol 100:ssa etanoli määrä 90-100%

Joten vois riittää normikäyttäjälle :D

Sinolin KT tiedote

90% Sinolia ja 10% Carlessin 102 oktaanista turbobensaa ajattelin minä laittaa seokseksi.

Musta rauta kuten tankissa, letkut ja suuttimet eivät välttämättä pidä etanolin seisomisesta paikallaan. Jos ihan tarkkoja oltaisiin tulisi teräs olla ruostumatonta, alumiini eloksoitua ja kumiletkut nitriilisiä.

Kirjoittaja Snowman » 18 Joulu 2009, 19:33

Tankkaamma siis B-poweria eiku Vee.. ;)
Ja juomme vodkat edelleen itse eikä busa.




Edited By Snowman on 1261157640

Kirjoittaja PetriK » 18 Joulu 2009, 19:29

Uusi bensapumppu, paineen nostaminen ja säätö. E85 vaatii noin 40% lisää polttoainevolyymiä huipputehoilla. Jos on turbo niin hyödyt on välittömät.

Metanolista kärsii osaset, tästä E85:stä ei juuri ole mitään muuta haittaa kuin lisääntynyt kulutus. Normaalibensassa on jo 0-5% etanolia ja EU:n päätöksellä jatkossa 10%. Ainoastaan V-power on 0%.

Kirjoittaja Snowman » 18 Joulu 2009, 19:26

Tuli tuos mieleen että joskus luin bikestä tai mp lehestä jonkun maailman matkaajan jutun kun ajeli Goldwinnillä ympäri maailmaa..ongelmia oli brasiliassa missä jo -90 luvulla on ajettu paljon etanolilla...oli wingin bensapumppu tykänny kyttyrää etanolista. Apu oli ollut lentokoneen bensapumppu joka rakennettiin takalaukkuun..Mutta toi wingi oli muistaakseni -90 alun pyörä.
Kyllä noi kumiosat kestää myös etanolin.ainakin meillä töissä.. ;) Katteet kestää jos lakka on kunnossa..hetkellisesti ainakin kuten bensankin kanssa. Lasikuidusta ei havaintoja mutta pirtulla tulee töis läärättyä muovien kanssa eikä ole tullut sulamista yms juttuja esiin.Kyllähän nykyisessäkin bensas on etanolia mukana. Eikä varmaan kannata tankata sitä 10% vaan tankkaa sitä 5%:sta. Nykyjäänhän noi kumiosat on muutenkin haperoa tavaraa että varmaan saa uusia letkuja useammin kuin -80 luvun tai -90 luvun mopoihin. Tietty jos motti tehdää votkalle ni eihän siitä ongelmaa tule ellei kuski juo aineet matkalla.. :D




Edited By Snowman on 1261157326

Kirjoittaja 74-1211486656 » 18 Joulu 2009, 16:20

snuggles kirjoitti:Mitkä osaset lähinnä kärsii etanolista ? Meneekö perinteinen kuminen bensaletku, entäs tarvikemallin putsari letkun välissä ?
Mitä mahtaa maalipinta tahi katemuovi sanoa etanolista ? Entäs lasikuitu ? Kuka tietää.
Alkaa vähän tuntua siltä että bensa olis juodenkin turvallisempaa ku etanooli, on se semmosta mököttiä.
Vuoden päästä ollaan viisaampia, katotaan miten Taxille käy kun joutuu tahtomattaan alkoholistiksi?

Ylös