Delvac

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Delvac

Kirjoittaja Huhan Kolli » 26 Huhti 2012, 20:16

Jamahassa tuli käytettyä, ja laatikko kytkimineen toimi kyllä todella jouhevasti. Busassa oli viime kesänä Shellit, joilla kuumalla kelillä alkoi vaihdekeppi tuntumaan "jähmeältä", nyt on Castrollit, joilla ainakin vielä tuntuu laatikko hyvältä. Jos tuntuu että Castrollilla keppi (pyörän) jähmenee lämpimällä, niin en epäile hetkeäkään tunkea Delvackia koneeseen.

Kirjoittaja 101-1271744530 » 01 Loka 2011, 19:35

Hyvin pelasi tämänkin kesän busa Delvacin MX:llä. Nyt mopo on jo talvisäilössä ja kohta uudet Delvacit lorahtaa koneeseen. Hyvin on pelannut joka mopossa ja kaikki on pysynyt nipussa. Miksei pysyisi, ölppä täyttää vaatimukset... :thumbup:

Kirjoittaja 106-1251057001 » 01 Loka 2011, 17:48

Jassu kirjoitti:Tallissa ois pönttö 1400:sta, jota oon emännän kawasakille syöttäny. Mut bussiin porukka suosittelis mieluummin MX:ää ?
Onkos tuossa jotain eroa luokituksissa mx:ään? Uskoisin että käytännössä ihan sama kumpaa laitat

Kirjoittaja Jassu » 30 Syys 2011, 20:06

Tallissa ois pönttö 1400:sta, jota oon emännän kawasakille syöttäny. Mut bussiin porukka suosittelis mieluummin MX:ää ?

Kirjoittaja bussikoppa » 22 Syys 2011, 21:45

Hyvinhän tuo MX ölppä GEN 1:sessä kolmisen vuotta pelitti, joista
melkeen kaks kautta turbona... no yhdet motulit oli hetken turbossa sisässä. MX toimi myös tuota ennen hyvin kolmessa muussakin mopossa. Sitten oli kuukauden tuplaXX, jonka laatikkoon ei delvac sopinut oikein kuin kytkinlevyjen putsaukseen... tosin 1000km jälkeen kun olivat levyt peseytyneet ja motulit nakkasi sisään niin vaihteet menivät todella pehmeästi sisään. Nyt tuossa uudessa GEN2:ssa oli motulit ostaessa ja en ole kerennyt vielä öljynvaihtoa tekemään, mutta tässä kyllä laatikko toimii niin sulavasti että ei missään... no alussa löyty joskus välivapaa 5:sen ja 6:sen välistä mutta laitan sen omaan piikkiin... no kuitenkin olen päättänyt laittaa samaa ainetta kuin sisällä nyt niin tulevaisuudessakin, juurikin tuon laatikon hämmästyttävän miellyttävän toiminnan vuoksi... sen takia ei ole haluja siis
alkaa testaileen delvaccia tän moppen kohdalla.

Edit: huotokirjaa paremmin tsekattuani uudessa oliki castrollin power 1 ..tuntuvat vanhenevan hopusti tai sitten eivät tykkää viileistä keleistä, toimii silti ok 3th tienoillakin.




Edited By bussikoppa on 1317414311

Kirjoittaja 106-1251057001 » 22 Syys 2011, 20:14

Olisikohan nyt kolmas vaihtoväli busassa delvacilla. En ole huomannut mitään eroa aiemmin mopossa olleisiin "moottoripyöräöljyihin".
Kytkin ja vaihteet toimii nätisti, kulutus on pientä (~4.9L), motti ei ole (toistaiseksi) räjähtänyt.. Radallakin olen käynyt.

Kirjoittaja wiltzu » 22 Syys 2011, 10:00

Mites on Delvacin käyttäjillä kone/kytkin toimineet?
Onko radalla tai kentällä tullut ajeltua D:t koneessa?

Kirjoittaja 106-1251057001 » 01 Joulu 2009, 07:49

gen2:n manuskassa lukee öljyjen kohdalla seuraavaa: "Use of SF/SG or SH/SJ in API with MA in JASO"

Tarkoittaako tuo or-sana välissä että jos käytät API SH/SJ-öljyä niin pitää olla lisänä API MA-luokitus, ja jos API SF/SG-öljyjä niin riittää ilman apeja? Viittaisi siihen että jos noissa uudemmissa/paremmissa SH/SJ-öljyissä on jotain kitkanvähennysaineita niin pitää olla jaso:n mukaista ettei kytkin luista?
Vai että molemmissa pitää olla JASO MA?

Toisaalta lainattua: "JASO MA tarkoittaa märkäkytkimen kitkavaatimusta ja vaahtoamattomuutta vaihteistokäytössä. Samaa tarkoittaa mm. raskaan kaluston Caterpillar TO-2 ja Allison C4, jotka Delvac MX täyttää. Moottoripyörän vaihteisto lasketaan kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin. Momentit ja pintapaineet ovat hyvin pieniä."

Ja vielä toisaalta "JASO MA approved to warranty a perfect lock up of wet clutch at take off, acceleration and full speed. Easy gear shifting."




Edited By jyka on 1259646789

Kirjoittaja Dösällä » 30 Marras 2009, 23:03

-Artsi- kirjoitti:"asiaa mm. luokituksista"

Komppaan Artsia täysin. Joskus jopa kurssitettu noissa voiteluaineasioissa mutta wanheneva pää vuotaa tietoa...

Tämä delvac taitaa olla jokaisella moboforalla aina silloin tällöin pinnassa kun joku on kuullut jotain, toinen koittanut ja siitä taas lähtee lumipalloefektinä vyörymään.

Kuten jo aikaisemmin totesin niin oikeat soossit oikeisiin laitteisiin. Tietty jokaisen oma asia mitä vehkeeseensä laittaa mutta turha sitten itkeä jos kilahtaa. Miksi ns. oikeat mp-öljyt on kehitetty, sitä voi jokainen mietiskellä hetkisen ennen nukahtamista...

Kirjoittaja -Artsi- » 30 Marras 2009, 22:30

Kyllä, jos ajoneuvossa on katalysaattori niin mikä-tahansa öljy ei semmoiseen koneeseen sovi. Tietyt öljyjen lisäaineet tuhoavat katin, vaikka moottorin voitelu toimisikin loistavasti. Kattikoneet vaativat ns. low SAPS öljyn, jotka on rakennettu (valittu perusöljyt ja lisäainepaketit) niin ettei synny noita katille tuhoisia aineksia. Sulfaattituhka, fosfori, rikki esimerkkeinä. "Katalysaattoriluokitus" on ACEA- ja API-luokituksissa omina kirjainkoodeinaan (ACEA:lla lisäkirjain C* ja API:lla leivottu luokituskoodeihin sisään, uusimmat).

Mopoöljyn haasteena on että sen pitää suoriutua hyvin moottorin voitelusta (korkeat kierrokset, leikkautuvuus ym), vaihteiston voitelusta (mm. ne pintapaineet) ja vielä tyypillisesti selvitä märkäkytkimen kitkavaatimuksista. Autoissa moottoriöljy voidaan rakentaa vain moottorin (nykyään päästö-) vaatimukset huomioiden, vaihteistoöljy taas vain vaihteiston (GL-luokan) vaatimuksiin. Märkäjarruöljyt on oma lukunsa, joka ois kytkimelle passelein. Pyörässä kaikkien noiden täytyy onnistua yhdellä öljyllä, ja homman on pelattava vielä öljynvaihtovälin loppupäässäkin kuluneella öljyllä. 200 hepan litratehot ja mitoituksiltaan minimoidut koneenosat eivät edesauta asiaa. JASO-luokituksella pyritään varmistamaan että kaikki em. jutut on kyseisellä öljyllä hanskassa.

Kirjoittaja snuggles » 29 Marras 2009, 15:42

Jotkut öljyn lisäaineet palaessaan vahingoittaa katalysaattoria ja niitä korvattu jollain muulla. Ja juuri nämä aineet auttaa pintapaineen sietokyvyssä. Joten ilman kattia ajavalle on vaan haittaa moisista litkuista.
Paremmin tietävät saa korjata asiavirheet.

Kirjoittaja 106-1251057001 » 29 Marras 2009, 11:55

Vaatiiko öljykin katalysaattoriominaisuudet? O_O Mikäs luokitus se on nimeltään?

Kirjoittaja snuggles » 27 Marras 2009, 23:09

Olisko tuo nyt sit oikea valinta jos hakee öljyä mitä ei ole suunniteltu toimimaan katalysaattorin kanssa ? Koska sitä ei mul oo enkä semmosia valmiuksia kaipaa. Turhaan heikentää öljyn muita ominaisuuksia.

Kirjoittaja 106-1251057001 » 27 Marras 2009, 22:00

Eli kyse on mopojen manuskojen JASO-merkinnöissä vain kytkimen toiminnasta? Jos kytkin ei luista ja irrottaa tarvittessa (kaikilla tuntuu delvac toimivan hyvin) niin delvac on sopivaa

Kirjoittaja -Artsi- » 27 Marras 2009, 12:32

Tuossa muutama pdf-filu JASOsta ja autoöljyistä alan julkaisuista:

Basics about MC-oils

MP-öljyistä

JASO-luokkien kitkaspecsit

Lainattua:
"Right Frictional Properties = Excellent Clutch Performance
Four-stroke motorcycle engine oil has traditionally relied upon passenger car
motor oil specifi cations to provide a baseline for engine performance, with the
additional requirements of the JASO T903:1998 specification. For many years,
this was considered adequate for motorcycles.
The two main drivers causing the divergence of passenger car motor
oils from four-stroke motorcycle oils are fuel economy and catalyst
compatibility. Both, in turn, are driven by global legislation to improve air
quality through reduction of automotive emissions. Fuel economy oils are low
viscosity and usually contain friction modifi ers—such as molybdenum
compounds—hence increasing clutch slip severity in motorcycles.
Catalyst compatibility is driving oils to lower phosphorus content. These oils
may not have suffi cient wear properties necessary for motorcycles.
Consequently, the Japanese Automobile Standards Organization (JASO) has
revised the JASO T903:1998 standard for four-stroke motorcycle engine oils.
The aim of this revised standard (JASO T903:2006) is to address the current
and future requirements of motorcycle oil quality, underpinning the required
clutch frictional performance and wear protection of the oil."

API-luokitus ei yksinään kerro juurikaan öljyn ominaisuuksista, esim. JASO-luokituksen saamisen yksi perusedellytys on että öljy on API-luokiteltu.

Ylös