Ajettavuus alustan muutoksilla - Madallus+swingin pidennys

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Ajettavuus alustan muutoksilla - Madallus+swingin pidennys

Kirjoittaja HurR1cane » 24 Huhti 2013, 14:29

No, nyt on alusta omaan silmään riittävän matalalla ja ajettavuuskin perstuntumalla toistaiseksi paras kaiken ruuvaamisen jälkeen. Titaanin aikaisemmassa viestissä mainitsema -20mm eteen ja taakse, osoittatui omalla kohdalla toimivaksi vaihtoehdoksi. Pyörä Gen1 vakiokilkkeet, keulassa holkit ja takana portaattomasti säädettävät luut.

Kirjoittaja 109-1349590054 » 25 Maalis 2013, 18:40

Vielä kaipaisin lisää kokemuksia tähän madallukseen, ja 2 päällä ajoon.
Jousitusta varmaankin kireämmälle, mutta onko perä nostettava peruskorkeuteen 2 päällä ajaessa?

Miten helposti takarengas ottaa sinne muoveihin kiinni, jos on madallettu säädettävillä luilla vaikka 2-3 cm?

Kiikarissa on dragracelta ne tuuman holkit, ja dragracen säädettävät luut.
Hyvä jos tulis kokemuksia ja kommentteja tähän asiaan. :)

Kirjoittaja Jaku » 20 Maalis 2013, 19:32

mikvee kirjoitti:Oon täs miettiny tota madallusta ihan puhtaasti tuunaus,ulkonäkö kannalta. Lähinnä koostuisi tuuman holkeista eteen, ja säädettävät luut taakse, esim. Dragracelta. Sais vielä ennen kauden alkua vaikka paikoilleen. :)
Vielä askarruttaa muutama kysymys liittyen 2 päällä ajamiseen.
Jos Bussin laskee 2-3 cm alemmas, ni vissiin kannattaa kiriä jousituksen säätöjä heti alkuun?

Ja sitten kun on 2 päällä ajoon lähtö, niin täytyykö perän korkeutta nostaa, ja onko miten hankala rosessi, ku on ne säädettävät luut? Vissiin takapää huoltpukille, ja kiintoavaimilla säätelemään,vai miten?

Kiva ois madaltaa, mut askarruttaa toi 2 päällä ajaminen sitten.

Miten muut busanistit on asiaa hoidellu?
ilmaiskari

Kirjoittaja 109-1349590054 » 20 Maalis 2013, 19:22

Oon täs miettiny tota madallusta ihan puhtaasti tuunaus,ulkonäkö kannalta. Lähinnä koostuisi tuuman holkeista eteen, ja säädettävät luut taakse, esim. Dragracelta. Sais vielä ennen kauden alkua vaikka paikoilleen. :)
Vielä askarruttaa muutama kysymys liittyen 2 päällä ajamiseen.
Jos Bussin laskee 2-3 cm alemmas, ni vissiin kannattaa kiriä jousituksen säätöjä heti alkuun?

Ja sitten kun on 2 päällä ajoon lähtö, niin täytyykö perän korkeutta nostaa, ja onko miten hankala rosessi, ku on ne säädettävät luut? Vissiin takapää huoltpukille, ja kiintoavaimilla säätelemään,vai miten?

Kiva ois madaltaa, mut askarruttaa toi 2 päällä ajaminen sitten.

Miten muut busanistit on asiaa hoidellu?




Edited By mikvee on 1363800251

Kirjoittaja 82-1248629378 » 15 Loka 2009, 21:57

Eipä yhtään pöllömpi ajatus :thumbup:

Ihme ettei tullut itselle mieleen.. Aattelin alkuun kokeilla suht vakio säädöillä, miten menee mutkia ja perusajoa. Säätelee sitten sen perusteella.

Pitääpi laittaa hankintalistalle tuo toinen iskari!

Kirjoittaja Fastard » 15 Loka 2009, 21:14

Mitä jos Raab ostaisit jostain edullisen takaiskarin ja tekisit toiseen strippi säädöt. Aikalailla mahdottomuus ajaa mutkapätkää ja strippiä samalla iskarilla joka toimisi hyvin molemmissa.

Sitten kun haluat lähteä kiihdyttelemään ja sulla on se ylimääräinen iskari stripille, säätöjen periaatteet sanon heti. Mutkapätkä säätöihin mulla ei ole mitään sanottavaa, koska niistä en tiedä.

Kirjoittaja jenina » 15 Loka 2009, 17:18

Painopisteen tuonti lähemmäs maata tarkoittaa toisaalta, että muutos ajolinjassa ( ohjausliike ) siirtää ajolinjan nopeammin painopisteen toiselle puolelle. Nopeissa kallistuksissa pyörästä tulee ketterämpi, "herkempi ohjaukselle" , "tarkempi ajettava". Jos tasapainoilee metrin pituista puukeppiä etusormen päässä pystyssä, ja sen jälkeen koittaa tehdä samaa puolet lyhemmällä ja saman painoisella rautaputken pätkällä, niin oivaltaa, mihin "suuntaan" vie tuntumaa mopon madaltaminen.



Edited By jenina on 1255637201

Kirjoittaja 82-1248629378 » 15 Loka 2009, 16:37

Yritin etsiskellä juttua alustan säädöistä laskettuun ja "pidennettyyn" bussiin, mutta vakio setupeista vaan höpötellään jotka löytyy ohjekirjastakin..

Eli, niin kuin alussa oli puhetta tarkoitus on(osta jo hankittu) ensikesäksi pidentää swingiä 3"-4" ja madaltaa tuuman verran edestä ja takaa.

Juttelin tänään pikaisesti uutta penkkiä hakiessa herra Kansisen kanssa alustan säätämisestä näitten muutosten jälkeen, mutta ei päästy kunnolla juttuun.

Eli, onko missään mitään vinkkiä/tietoa miten alustan säätöjä kannattaa alkaa säätämään madalluksen ja swingin pidennyksen jälkeen??? :apua:

Kirjoittaja Titaani » 10 Syys 2009, 06:11

Tullut kokeiltua monenlaisia korkeuksia 0-50mm madalluksen väliä.
-20mm molempien päiden maadalluksella toimii kohtuullisesti mutka-ajossa, mutta kääntyy päljon huonommin kuin vakio

-40mm takaa ja edessä on jo niin matala että ainoastaan kentälle suoraan ajoon

- Takana vakio ja edessä -20mm Öhlins 10N jousilla on nyt setup ja hyvin kääntyy mutkiin, mutta kuitenkin radalle nosto eteenkin vakio korkeuteen säästää katteita. Tämä -20mm edestä tosi hyvä 2-päällä ajoon, kääntyy todella hyvin kaksinkin.

Vakio korkeus on ajettavuudeltaan näistä yivoimaisesti paras, mutta -20mm vielä pärjää hyvin normi kurvailussa.

Kirjoittaja Martta » 09 Syys 2009, 22:21

Mä en edes koko pyörää pystyis käyttämään, jos ei olis laskettu. Ainakaan näissä ryhmäajeluissa en ole kokenut itseäni tukoksi. Toimii. Swingin jatkot varmasti tuo lisää ajettavuutta pyörälle, kanttikumista puhumattakaan :omituinen: Molemmilla tullu ajettua joku pala matkaa.

Edittiä... Kuulemma jotku nostaa alustaa ringin kiertämiseen Bussukalla.




Edited By Martta on 1252524377

Kirjoittaja BaTTman » 09 Syys 2009, 20:07

Edessä o 22mm palikat yläkolmion päällä ja takana muzzyn kopio luut alareiässä.
Omasta mielestä parempi ajella tällä setupilla, tosin pakosarja ja undertail raapii isoimissa montuissa asfalttia :thumbdown: Ja kyllä se mun silmään komeemmalta näyttää ko siellä korkeuksissa :thumbup:
Täytynee talvella siirtää keskireikään luissa setuppi ja sit keväällä säädellä sopivaks. Iskareiden säätöihin en vielä oo koskenu, mutta keula on liian pehmee...takaa muuttu paremmaks.

edittiä sen verran että nyt busa kulkee maantielläkin suoraan, ja keula pysyy maassa jos ei keulimalla keuli...(ihan niinkuin osaisin tai olisi tarvetta).

...vielä kun löytäis talvisäilytys mestan herwoodin lähimaastosta, missä sais tuusata...*wink wink*




Edited By BaTTman on 1252516127

Kirjoittaja timox » 09 Syys 2009, 15:42

busaa madallettu 25mm ja muutama tuhat kilometriä takana madallettuna. Kokemukseni mukhan kaupunki ajossa ehkä hiukkasen jäykempi, kun taas matka ajossa en kyllä juurikhan huomaa eroa.Eikä ole alakatekhan riiponu maata vaikka etukatheen maavara kärjestä nippa nappa 10cm.

Kirjoittaja nyypie » 09 Syys 2009, 12:02

Raab kirjoitti:Niin vähän tuli kokemuksia, että pakko se on kokeilla. Talven aikana laitamma siis madalluksen kondikseen sekä pisennetään se 3" akseliväliä. Saahan ne sitten pois jos on aivan perseellään.. :)
Busa raapii perä korotettunakin niin helposti maata, etten menisi kyllä laskemaan..

Kirjoittaja 82-1248629378 » 09 Syys 2009, 11:37

Niin vähän tuli kokemuksia, että pakko se on kokeilla. Talven aikana laitamma siis madalluksen kondikseen sekä pisennetään se 3" akseliväliä. Saahan ne sitten pois jos on aivan perseellään.. :)

Kirjoittaja -Artsi- » 24 Elo 2009, 15:54

Raab kirjoitti:Lähinnä ulkonäköä ajattelin, sekä stripillä käydä silloin tällöin. Muuten tulee ajeltua päivälenkkejä mutkateillä suht reippaalla vauhdilla.
Vai onko vaan fiksumpaa pitää vakiona?

Jos ajo on pääasiassa mutkapätkää, ei kannata pidentää tai madaltaa. Omassa mopossa +7 cm swingi ja vakiobusan puikoissa tulee aina fiilis 'oho kun onkin ketterä'.
"Ihan kuralle" on aika suhteellista... on joku ajanut kanttikumi-funnybikelläkin 'mutkapätkää', vai mitä kujo? :D

Ylös