24v startti systeemi

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: 24v startti systeemi

Kirjoittaja Jape79 » 15 Syys 2018, 21:23

tenhulttio kirjoitti:
jarim kirjoitti:Onko sulla nyt 2kpl LiFePo akkuja siinä? Joskus miettiny että pyörisiköhän tuo yhdelläkin LiFePo akulla käyntiin, ei vaan ole ollu akkua millä testata kun pelkän testaamisen vuoksi ei viitsi ostaa.

Kannattais kokeilla josko yks LiFePo-akku riittäisi laittamalla myös jytkymmät kaapelit akun, starttireleen ja startin välille (+maakaapeli). Efessä aikanaan riitti pelkkä kaapelien isontaminen. Mitään lifepoja sillon ollu. :oops:

Voisihan tuota keväällä koittaa yhdellä lifepolla ja jos varuilta laittas vielä jytäkemmät piuhat, tuo ei montaa euroa kustantaisi. Jäisi sitten tuon katkaisijan kanssa pelaaminen pois ja jos ei sitten riittäisi niin helppo olisi palata 24v systeemiin ???

Kirjoittaja tenhulttio » 15 Syys 2018, 21:12

jarim kirjoitti:Onko sulla nyt 2kpl LiFePo akkuja siinä? Joskus miettiny että pyörisiköhän tuo yhdelläkin LiFePo akulla käyntiin, ei vaan ole ollu akkua millä testata kun pelkän testaamisen vuoksi ei viitsi ostaa.

Kannattais kokeilla josko yks LiFePo-akku riittäisi laittamalla myös jytkymmät kaapelit akun, starttireleen ja startin välille (+maakaapeli). Efessä aikanaan riitti pelkkä kaapelien isontaminen. Mitään lifepoja sillon ollu. :oops:

Kirjoittaja Jape79 » 08 Syys 2018, 19:38

Investoin kokonaan uudet akut kun taisi palaa nuo vanhat kun kokeilin kantapään kautta tuota kytkentää :oops: molemmat nyt lifepoja, ei luulis tulevan ihan heti startti ongelmia...

Kuva

EDIT, juu-zon kyssäriin, kolme asuntoinen käsikytkin.




Edited By Jape79 on 1536864975

Kirjoittaja SMR » 08 Syys 2018, 14:30

Onko jollain automaattisysteemi toiminu kesää pidempään ?

Kirjoittaja juu-zo » 07 Syys 2018, 09:58

Voisi itsekin talvella viritellä 24V systemin vaikka ei sen kummemmin ole pannua kiristetty. Melko laiskasti kuitenkin pyörittää jälleen starttia vaikka uusi akkukin tuli hommattua keväällä. Olisi vielä tuo vanha akkukin tallella joka on ihan iskussa kun luultiin valo-ongelmien johtuvan siitä.

Onko Japella muuten automaattisysteemi releillä vai käsin rinnan/sarjaan kytkimellä vaihdettava systeemi?




Edited By juu-zo on 1536321959

Kirjoittaja jarim » 07 Syys 2018, 09:05

Jatkoajatuksena että tarpeeksi pieniä LiFePo akkujahan menisi kaksi siihen alkuperäisen akun paikalle. :laugh:

Kirjoittaja jarim » 07 Syys 2018, 08:25

Onko sulla nyt 2kpl LiFePo akkuja siinä? Joskus miettiny että pyörisiköhän tuo yhdelläkin LiFePo akulla käyntiin, ei vaan ole ollu akkua millä testata kun pelkän testaamisen vuoksi ei viitsi ostaa.

Kirjoittaja Jape79 » 07 Syys 2018, 04:40

Itse itselleni vastaten, mahtuu satulan alle kunhan mitoiltaan riittävän pieni akku. Jäi vielä tilaa työkaluillekin :smoking:
Kuva

Kirjoittaja Jape79 » 25 Elo 2018, 20:40

Startti systeemi odottaa varastossa asentamista. Tuon toisen akun paikkaa aloin miettimään... Onko muuta viisasta sijoitus paikkaa kun takahudlari? Sillä kyselen kun itellä tuo undertail setti jonka takia takahudlari on silvottu eikä akkua näin ollen tuonne saa :thumbdown:
Kuva

Jos tuon toisen akun vaan sais jonnekin muualle laitettua niin ei tarviis sen takia palata originaalin undertailiin...

Kirjoittaja Titaani » 01 Heinä 2009, 11:23

Pitkät on kaapelit, mutta kyllä ne pitäisi riittää kun paksuus jotakuinkin sama kun monessa autossa. Lisäksi kokeilin silloin 12V kuumastarttia autonakku rinnalla apukaynnistyskaapeleilla, eikä sekään mitenkään kovaa pyörittänyt. En usko että hirveesti vaikutaa, toki jos on siinä ja siinä että starttaa kuumana niin sitten voi pikku hyötyä huomata. Mulla tilanne oli niin selkeä että 24V systeeminn mentävä. 24V systeemillä kyllä pyörittää lujaa ja käy heti.

Kirjoittaja tenhulttio » 01 Heinä 2009, 09:55

Juu, eipä starttilinjoissa yleensä sulakkeita käytetä (virta kuitenkin lähellä akun oikosulkuvirtaa).

Mutta onkos kukaan parannellut starttia pelkällä kaapeloinnilla?

Vanhassa rouvassa (TFM Ef 1327cc) oli vähän samoja ongelmia kuin busseissa (kun tilavuutta taikka ruttua on lisätty). Mulla riitti kun vain lyhensin startille menevää kaapelia (ja siirsin starttireleen niin, että lyhentäminen onnistu). Samalla tietty tuplasin kaapelien neliöt ja paransin maadotusta. Nämäkin toimet toi startille riittävän lisätehon.
Mitä oon busan vakiokaapeleita kattonu niin nekin on melko ohuet ja pitkät.

Kirjoittaja TJJ » 01 Heinä 2009, 09:43

Titaani kirjoitti:
TJJ kirjoitti:Onko kellään kokemusta siitä automaatti 24v versiosta? Itsellä pyörässä se, muuten ei ongelmia, mutta polttaa omia sulakkeitaan jostain syystä. Äkkiä muistelen, että lisäakun - piuhassa ja vakioakun toisessa (en muista nyt kummassa) piuhassa myös 30A sulake.

Starttailee kauniisti ehkä 10-20 kertaa kunnes ei pyöritä ja rele hakkaa tyhjää, molemmat 30A sulakkeet palaneet. Vaihtamalla pärjää taas hetken..

Ideoita?
Onko nuo sulakkeet todella tarpeen?
Isompaa sulaketta vai sulakkeet pois kokonaan?

Kuulostaa pieneltä tuo sulake.

Jos jollain on tietoa mikä on startin teho, niin startin ottama virta on helposti laskettavissa.



Omassa 24V systeemissä ei ole sulaketta lainkaan.

Tällä skootterin kakkosakulla starttaa 50 kertaa ennenkuin tarvii ladata. Tunnin tourinki ajelu kytkin asennossa 12V riittää lataamaan "kakkosen" täyteen.
Joo, pistin 50A sulakkeet tilalle, toistaiseksi kestäneet.

Kirjoittaja Titaani » 01 Heinä 2009, 06:41

Painon puolesta hyvä ratkaisu eikä tarvitse akkua sijoitella, mutta aika kallis kotivalmisteiseen verrattuna.
Home made 24V osat: Kytkin, johtoa, pikkuakku, maksaa n. 60€

Kirjoittaja -Artsi- » 01 Heinä 2009, 00:39

Vaihtoehto tupla-akkusysteemille:

Kuva

Kirjoittaja Titaani » 30 Kesä 2009, 22:26

TJJ kirjoitti:Onko kellään kokemusta siitä automaatti 24v versiosta? Itsellä pyörässä se, muuten ei ongelmia, mutta polttaa omia sulakkeitaan jostain syystä. Äkkiä muistelen, että lisäakun - piuhassa ja vakioakun toisessa (en muista nyt kummassa) piuhassa myös 30A sulake.

Starttailee kauniisti ehkä 10-20 kertaa kunnes ei pyöritä ja rele hakkaa tyhjää, molemmat 30A sulakkeet palaneet. Vaihtamalla pärjää taas hetken..

Ideoita?
Onko nuo sulakkeet todella tarpeen?
Isompaa sulaketta vai sulakkeet pois kokonaan?
Kuulostaa pieneltä tuo sulake.

Jos jollain on tietoa mikä on startin teho, niin startin ottama virta on helposti laskettavissa.



Omassa 24V systeemissä ei ole sulaketta lainkaan.

Tällä skootterin kakkosakulla starttaa 50 kertaa ennenkuin tarvii ladata. Tunnin tourinki ajelu kytkin asennossa 12V riittää lataamaan "kakkosen" täyteen.

Ylös