Paljonko ahtoja?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Paljonko ahtoja?

Kirjoittaja 77-1115888951 » 08 Huhti 2006, 19:34

No niin. Tähän projektiin tein sitten talven aikana niin, että tuon switzerin pakopuolta ite sorvilla ja jyrsimellä avartelin yhden turbo-tietäjän ohjeen mukaan. YLLÄTTÄEN homma onnistui melko lailla niin kuin oli tarkoituskin.

Nyt ekan testin perusteella kone vetää paljon reippaammin ylös asti ja enää ei pysy keula sitäkään vähää maassa kuin ennen. Voisi siis tyhmänä arvailla, että tuossa muutoksessa kävi niin, että pakopuolta avaamalla pakopaineet pienenivät ja ylärekisteri siksi reipastui ilman ahtojen lisäystä? Ei puhalleta enää niin lujaa ilmaa umpiseen pulloon. Luuletteko, että pähkäilyssä on järkeä?

Seuraavaksi tietenkin pannaan ahtoja lisää kun kerran on lämpökuormaa vähemmän... Sitten ostetaan uusia mäntiä hajonneiden tilalle kun arvailu olikin väärä:)

Kirjoittaja 107-1089231881 » 30 Touko 2005, 00:16

Matti66 kirjoitti:Tuli vähän selviteltyä vaihtoehtoja. Jos isomman turbon tuohon haluan niin sitten menee vaihtoon cooleri ja pakosarjakin. Samoilla kiinnityksillä ei tunnu saavan isompaa. Jos taasen haluaa ahtaa lisää niin käytännössä paras on vaihtaa männät.

Tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona vielä se, että oottako kukaan teettäny noilla turbopajoilla sellasia rojekteja, että on koneistettu pikkuturboon isommille siiville tilaa ja vaihdettu esim toista painepuolta? Tulis aika paljon kivuttomammin kun ei tarttisi laittaa kaikkea uusiksi. Vaan onko järkeä/hyötyä?
Hmm..mielestäni on ajatusta. Isompi kompura ja pakopuolelta siiven hiominen auki. Helpotusta pakopaineeseen ja raikastaa ylä rekisterii. Joo ja itse moisia muutoksia olen teetättänyt KH-Motorssilla Nummelassa. Kohtuu hintainen paja ja mielestäni osaava. Hyvää palvelua olen saannu.

Kirjoittaja 77-1115888951 » 28 Touko 2005, 12:02

Jep..

Kaverin MC-Express-turbobusalla oon ajellu. Oli se kiva peli ja saa siitä tietysti paljon paukkua. Itellä turbomopo-historiassa ennen tätä on 2kpl Marklundin tekemiä 1186cc I/Ö R:iä. Toinen oli isovenasella kannella ja 1,2 ahdoilla(joskus jopa 1,5), joten nyt vaihtelun vuoksi kilonen. Mopolta se tuntuu noiden voimapyörien jälkeen, mutta kiva ja ketterä peli, vaikka voimaa siinä ei (vielä) olekkaan :)

Kirjoittaja Agostini » 28 Touko 2005, 08:14

....paree ois vaihtaa se busa..... :arskat: .....

:unclesam:

Kirjoittaja 77-1115888951 » 27 Touko 2005, 22:06

Tuli vähän selviteltyä vaihtoehtoja. Jos isomman turbon tuohon haluan niin sitten menee vaihtoon cooleri ja pakosarjakin. Samoilla kiinnityksillä ei tunnu saavan isompaa. Jos taasen haluaa ahtaa lisää niin käytännössä paras on vaihtaa männät.

Tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona vielä se, että oottako kukaan teettäny noilla turbopajoilla sellasia rojekteja, että on koneistettu pikkuturboon isommille siiville tilaa ja vaihdettu esim toista painepuolta? Tulis aika paljon kivuttomammin kun ei tarttisi laittaa kaikkea uusiksi. Vaan onko järkeä/hyötyä?

Kirjoittaja 107-1089231881 » 23 Touko 2005, 10:30

turboman kirjoitti:Pakopaine on max. ahtoja haettaessa vain yksi osatekijä.

Onko ksthb mittaillut minkälaisista pyöristä pako-/ahtopaineita .

Ensinnäkin syvä

:bowdown: sinnepäin. Kujon Busan moottorin toimintaa viikoloppuna seurailin. Ja paketti toimii vähintäänkin loistavasti :thumbup:

Hmm.. pyörien moottoreista en, mutta autojen kilpa moottoreista 150-800 Hp (S2,Cossu, Opel, Wv,Saab) on jonkin verran kokemusta. Ja toki muitakin tekijöitä. Mutta ehkä yksi tärkeimmistä moottorin ehjänä pysymisen tae on pakopaineen seuraaminen. Jos pakokaasut ei mene ahtimen kautta pihalle, niin tuppaa löytään uusia, ei niin hyviä reittejä. (Esim. kansitiiviste, männät)

Hmm.. ja tiedoissani on varmasti aukkoja, mutta jonnin verran asiaan olen tutustunut. :arskat:

Kirjoittaja turboman » 22 Touko 2005, 21:49

Pakopaine on max. ahtoja haettaessa vain yksi osatekijä.

Onko ksthb mittaillut minkälaisista pyöristä pako-/ahtopaineita .

Kirjoittaja 107-1089231881 » 16 Touko 2005, 09:27

Matti66 kirjoitti:Terve!

Mites löytyskö foorumilta tietoa paljoko tollasta 1000 kuutiosta 10:1 puristuksilla olevaa pyörää uskaltas välijäähdytettynä ahtaa 98E:llä?
Nyt on 0.5bar ja lisää pitäs saaha voimaa.
Pakopaine on ratkaiseva tekijä. Ahtoja voit nostaa niin kauan kun pakopaine ei ylitä ahtopainetta. Mutta muista huolehtia polttoaineen riittävyydestä !!!!

Pakopaine ei saa missään tapauksessa nousta yli ahtopaineen!!!

Eiku pakopaine mittari ahtopaine mittarin viekkuun ja touhuumaan :arskat:

Kirjoittaja 77-1115888951 » 12 Touko 2005, 18:32

Gsxr 1000 ja Schwitzerin S1BG-L.
Pieni turbo on juu ja isontamalla sais lisää voimaa mutta jotain kompromissi värkkiä täs on haettu.

Kirjoittaja Kujo » 12 Touko 2005, 17:34

Vai niin. Oikeastaan kovin paljoa tuosta ei ole varaa nostaa, ehkä 0.6 menee vielä, mutta pitkiä vetoja välttäisin. Minkäs valmistajan moottori on kyseessä? -meinaan että puolella kilolla ja noilla litistyksillä pitäis olla aika mahti alarekisteri. Mikä turbo? Miksi noinkin korkeat puristukset turbomoottorissa?

Kirjoittaja aku » 12 Touko 2005, 16:06

Eiköhän Kujo tiedä.Jahka hokaisee kysymyksen

Kirjoittaja 77-1115888951 » 12 Touko 2005, 15:56

Terve!

Mites löytyskö foorumilta tietoa paljoko tollasta 1000 kuutiosta 10:1 puristuksilla olevaa pyörää uskaltas välijäähdytettynä ahtaa 98E:llä?
Nyt on 0.5bar ja lisää pitäs saaha voimaa.

Ylös