Vaihteiston takkuaminen - reippaamissa kiihytyksissä

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Vaihteiston takkuaminen - reippaamissa kiihytyksissä

Kirjoittaja kajbusa » 20 Touko 2005, 23:52

kyllä öljyissä on näköjään eroja.... minullakin takkus vaihteet kiihdyttäess========> huollossa vaihtoivat castroilit sisään........toimii hienosti


Edellisessä busassa käytin Mobil1 ...siinäkin takkus hieman...

Kirjoittaja jummijammi » 20 Touko 2005, 20:51

Kujo kirjoitti:Käyttökelpoinen vinkki kaavionkääntäjille: laita vaikka maalarinteippi mittarin alaosaan muistuttamaan kaaviosta. Pidemmillä siirtymillä voi
unohtua epähuomiossa. Sitten kun on vähän aikaa totutellut, joutaa teippi pois.

Juupajuu. Pitää vissiin tuo teippi liimata...
Busa00:n kans vähän kiihytettiin, kakkosella "keula ilmaan kytkettynä" noin 170km/h, jonka jälkeen vaihde YLÖSPÄIN elikkäs ykkösselle.. Perkule, että tuli hyvät sladit :tyhmamina:
Silmämääräisesti vähän ehkä ketjut veny, mutta ei onneksi pahempaa.....

Kirjoittaja 74-1113415705 » 04 Touko 2005, 16:26

Käytin Busan just 1000km huollossa. Siellä kysellessäni tuota (itsekin huomaamani) kutoselle vaihtamisen takkuamista minulle kerrottiin, että ketjun oikealla kireydellä on melko suuri merkitys tuohon tökkimiseen. Tästä taisikin joku tuossa aikaisemmin mainita. Joka tapauksessa nyt kun ketjut on "oikeassa" kireydessä ei ainakaan vielä ole tökkimistä ilmennyt. Mutta tietty öljyissäkin on eroja...

Kirjoittaja Esabusa » 03 Touko 2005, 19:17

Joopa joo........ uskokoon ken tahtoo noihin ns.huoltoihin.

Tuossa Sunnuntaina vaihdeltiin nuo teräspunosjarruletkut paikalle ja samalla katsottiin myös kytkinnesteet, niitäpä ei paljon ollut tarkasteltu aiemmin. Joten vaihdoimme kummatkin nyt sitten kerralla, ja nyt alustavan tutkimuksen mukaan tuo nopeahko kiihdyttäminen enää takkuakaan vaihdetta.

Tuo litku mitä uitettiin oli jotain Motul 5.1 tms........

Kirjoittaja Kujo » 26 Huhti 2005, 23:23

Käyttökelpoinen vinkki kaavionkääntäjille: laita vaikka maalarinteippi mittarin alaosaan muistuttamaan kaaviosta. Pidemmillä siirtymillä voi
unohtua epähuomiossa. Sitten kun on vähän aikaa totutellut, joutaa teippi pois.

Kirjoittaja 72-1087041485 » 26 Huhti 2005, 22:34

RHead kirjoitti:Ohessa kuva käännetystä vivusta.. Kaavio nurin
Tuo muuten rohkaisi paljon, näpräilin minäkin sen noin päin, kun ei tahdo saada aina isompia vaihteita silmään. Tietty ois siitä varmaan muutenkin selvinnyt, mutta onhan se kiva kokeilla tuotakin... :D

Kirjoittaja RHead » 22 Huhti 2005, 14:56

Ohessa kuva käännetystä vivusta.. Kaavio nurin

Kirjoittaja Kujo » 22 Huhti 2005, 14:41

Kyllä tuota joskus tapahtui, mistä Tuomo kertoi. Busan vaihteiston takkuaminen kiihottelutouhuissa loppui kertaheitolla, kun käänsin kaavion nurinpäin. Onnistuu -01 ja uudemmissa, vanhemmissa jostain syysta vaihdelinkku sen verran pidempi, ettei mahdu nurinpäin ilman modausta.
Suosittelen kaikkia edes kokeilemaan kaavion kääntämistä, itse ainakaan en näe siinä ainuttakaan huonoa puolta. Tietysti alkuun täytyy varoa muistihäiriöitä, mutta aika nopeasti jalka oppii polkemaan isompaa.

Kirjoittaja 84-1112789636 » 22 Huhti 2005, 14:32

Pykälä ei menepäälle reippaassa kiihdytyksessä ! veikkaisin ongelman olevan nilkassa ei pyörässä, Kiihdyttäessä jalka jää nostamaan vaihdekiksiä ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa ja kun nostoa on valmiiksi ei vaihdesiirtäjän rumpu voi kääntyä että kolmonen menisi päälle. Uskoisin että Kujollakin on kokemusta vastaavasta ongelmasta kiihdytys uran alku ajoilta ? Ainakin itse painin saman ongelman kanssa kun aloitin Drag race harrastuksen vuosituhannen vaihteessa. Terveisin Tuomo SGB 152

Kirjoittaja Kujo » 07 Huhti 2005, 22:52

akseli kirjoitti:nämä viathan saattavat löytyä nupista joka säätää jalkaterän ja sormien liikeratoja ja ajoitusta :p kuskiin kohdistuvat voimat saavat sen sekaisin
:bowdown: :bowdown: Tuo oli kyllä niin hyvin sanottu, että otan käyttöön samantien.

Kirjoittaja akseli » 07 Huhti 2005, 22:45

nämä viathan saattavat löytyä nupista joka säätää jalkaterän ja sormien liikeratoja ja ajoitusta :p kuskiin kohdistuvat voimat saavat sen sekaisin

Kirjoittaja ilsu » 06 Huhti 2005, 20:23

Falconer kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?

Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer
no on noita vapaita tullut muutaman kerran 4:s ja 5:s vaihteen väliin..mutta ainoastaan kunnon kiihdytyksissä.. :bike:

Kirjoittaja Kujo » 19 Loka 2004, 22:40

5100 siellä on vatkannut. Tuota kuulemma muutkin paljon siellä (turbokoneissa) käyttää, eikä ole sen takia paukkuneet.
Edullista hinnaltaan, niin ei niin ota pannuun vaikka vaihtelee useamminkin.

Kirjoittaja tetsa » 19 Loka 2004, 18:56

oma havainto jollei ketjut ole noin ohjekirjan mukaisella kireydellä niin 5-6 vapaa iskee helpommin. mitä laatua motulia kujo käyttää turbossaan näin uteliasuuttani kyselen.

Kirjoittaja Kujo » 19 Loka 2004, 16:26

Falconer kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?

Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer

Välivapaa vitosen ja kutosen välistä löytyy lähes kaikista busseista, millä yleensä on ajettu. Kaavion kääntämisen jälkeen en ole omastani piirrettä onnistunut löytämään, tunteettomasta käytöstä huolimatta.

Ylös