Kirjoittaja timo3 » 21 Loka 2008, 22:28
Eikös vuonna miekka ja kirves perus-sääntönä ollut:
4-1 putkessa
L = Ensiöputken pituus (tuumaa) = ((850 * (180 + EAKK)) / RPM) -3
EAKK = pakoventtiilin avautumisennakko astetta.
RPM = käyntinopeus jolle pakosarja viritetään(suurimman vääntömomentin tai suurimman vääntömomentin ja tehon välimaastoon).
4-2-1 putkessa kaava antaa ensiö ja toisioputken yhteen lasketun pituuden, ensiöputken pituus vähintään 400mm ja toisioputken pituus yhteenlaskettu pituus miinus ensiöputken pituus,
4 -1 putkessa
Ensiöputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt ((4,4 * yhden sylinterin iskutilavuus) / (25 * (L + 3))),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
4-2-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt (1,7 * Ensiöputken sisähalkaisija (tuumaa) ^ 2)
4-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija = sqrt ((8 * sylinterin iskutilavuus iskutilavuus) / (25 * (L + 3)),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Toisioputken pituus ennen vaimenninta L + 3,
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Tosta soveltamalla saa varmaan laskettua mitä ne mitat 2-1 putkessa pitäisi olla.
Noihin kaavoihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti, kopioitu jostain vanhasta kirjasta.
Noista joku vois laskee, tulisiko noilla kaavoilla vaimennin olemaan busassa jo öljypohjan alla, vai onko noissa mitään järkeä.
[color=#000000]Eikös vuonna miekka ja kirves perus-sääntönä ollut:
4-1 putkessa
L = Ensiöputken pituus (tuumaa) = ((850 * (180 + EAKK)) / RPM) -3
EAKK = pakoventtiilin avautumisennakko astetta.
RPM = käyntinopeus jolle pakosarja viritetään(suurimman vääntömomentin tai suurimman vääntömomentin ja tehon välimaastoon).
4-2-1 putkessa kaava antaa ensiö ja toisioputken yhteen lasketun pituuden, ensiöputken pituus vähintään 400mm ja toisioputken pituus yhteenlaskettu pituus miinus ensiöputken pituus,
4 -1 putkessa
Ensiöputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt ((4,4 * yhden sylinterin iskutilavuus) / (25 * (L + 3))),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
4-2-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija(tuumaa) = sqrt (1,7 * Ensiöputken sisähalkaisija (tuumaa) ^ 2)
4-1 putkessa
Toisioputken sisähalkaisija = sqrt ((8 * sylinterin iskutilavuus iskutilavuus) / (25 * (L + 3)),
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Toisioputken pituus ennen vaimenninta L + 3,
jossa L = Ensiöputken pituus (tuumaa)
Tosta soveltamalla saa varmaan laskettua mitä ne mitat 2-1 putkessa pitäisi olla.
Noihin kaavoihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti, kopioitu jostain vanhasta kirjasta.
Noista joku vois laskee, tulisiko noilla kaavoilla vaimennin olemaan busassa jo öljypohjan alla, vai onko noissa mitään järkeä.[/color]