Laakerivaurion syyt ja seuraukset

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Laakerivaurion syyt ja seuraukset

Kirjoittaja snuggles » 10 Loka 2008, 19:57

En nyt oo saanu kuvaa järjestymään, mut aikalailla saman näköinen kuin tuossa moottorin virittely topikissa sivulla 10.

Kirjoittaja PetriK » 02 Loka 2008, 19:07

Mitenkäs kuvia olisi tarjolla ? Eli kiinnostaa että kuinka sinisenmustalta siellä alakerrassa näytti ?

Kirjoittaja snuggles » 02 Loka 2008, 14:52

Toi 625 siinä luki, muute on ny paperit hukas, mut etin jos luvut viel löytyy.

Kirjoittaja 107-1089231881 » 02 Loka 2008, 13:45

snuggles kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Mutta käytitkö pulttien momentteina ARP:n antamia arvoja. Kirittiinkö noi ARP:n pultit momenttiin useamman kerran kuin yhdesti ?

Kiristin mukana tulleissa ohjeissa annettuun momenttiin ja useemman kerran kun laakerivälyksen mittailua ensin. Välys tuli kujon ohjeiden mukaan vaihteluvälin yläkanttiin, ni ei sieltäkään ahdistanu.
Seuraavan kerran vedän migillä varmistuksen kangen kylkeen :D
Tahi, ei se kait kangen tai pulttien vika ollut.
Hmm..toikin on mennyt oikein.
Mikähä ARP:n pultti oli kyseessä, tuotenumero?
Hmm.. noissa mun kangissa pulttien (5/16-24, 190,000 Psi) momentti oli 25 ft/lbs. Eli 34Nm ARP rasvalla, 30W öljyllä 43,4 Nm

Kirjoittaja snuggles » 02 Loka 2008, 13:27

Ksthb kirjoitti:Mutta käytitkö pulttien momentteina ARP:n antamia arvoja. Kirittiinkö noi ARP:n pultit momenttiin useamman kerran kuin yhdesti ?
Kiristin mukana tulleissa ohjeissa annettuun momenttiin ja useemman kerran kun laakerivälyksen mittailua ensin. Välys tuli kujon ohjeiden mukaan vaihteluvälin yläkanttiin, ni ei sieltäkään ahdistanu.
Seuraavan kerran vedän migillä varmistuksen kangen kylkeen :D
Tahi, ei se kait kangen tai pulttien vika ollut.

Kirjoittaja 107-1089231881 » 01 Loka 2008, 21:22

snuggles kirjoitti:
-Artsi- kirjoitti:Oliko vakio öljypumppu? Jos alkaa viritellä niin minusta ois hyvä vaihtaa ainakin ö-pumpun ratas, mieluummin koko pumppu tehokkaampaan.

On kiinni välitetty ratas öljypumpussa, muute vakio. Mistä tuollaisen suurtehopumpun saisi ?
Kangen pultissa lukee arp 625 plus, ja mukana tulleella rasvalla kiinnitetty ? Tahi avaimella kiinni väännetty, mut rasvaa välissä.
Kangen kaula ihan musta ja pinnast sellain 1,5mm ainetta lähteny. Akseli kiero 0,8mm.
Kumpaa suositeltais, tuoton vai paineen lisäystä ?
Jotain on tehtävä, tuho tekee reiän muuallekin ku lohkoon.
Hmm.. periaatteessa turha kysymys. Mutta käytitkö pulttien momentteina ARP:n antamia arvoja. Kirittiinkö noi ARP:n pultit momenttiin useamman kerran kuin yhdesti ?

Kirjoittaja snuggles » 01 Loka 2008, 20:05

-Artsi- kirjoitti:Oliko vakio öljypumppu? Jos alkaa viritellä niin minusta ois hyvä vaihtaa ainakin ö-pumpun ratas, mieluummin koko pumppu tehokkaampaan.

On kiinni välitetty ratas öljypumpussa, muute vakio. Mistä tuollaisen suurtehopumpun saisi ?
Kangen pultissa lukee arp 625 plus, ja mukana tulleella rasvalla kiinnitetty ? Tahi avaimella kiinni väännetty, mut rasvaa välissä.
Kangen kaula ihan musta ja pinnast sellain 1,5mm ainetta lähteny. Akseli kiero 0,8mm.
Kumpaa suositeltais, tuoton vai paineen lisäystä ?
Jotain on tehtävä, tuho tekee reiän muuallekin ku lohkoon.




Edited By snuggles on 1222880881

Kirjoittaja PetriK » 01 Loka 2008, 19:27

Tästä ollaan välillä eri mieltäkin, yhden juuri kisapyöriin öljypohjamodifikaatiota tekevän kaverin mukaan liian tehokas öljypumppu kuulemma vaahdottaa öljyn ja lisää laakerivaurioiden riskiä.

Loiskelevy ja kanavien työstö lisäävät kuulemma elinikää. Lisäksi ohivirtausventtiilin jousi/vastapaine kannattaa tarkistaa ja vaihtaa mielellään korkeanpaineventtiiliin - varsinkin jos uskoo siihen että öljypumpun pitää nostaa painetta.

EDIT - millainen kangen pultti ja millaisella rasvalla laitettu momenttiin ?




Edited By PetriK on 1222878566

Kirjoittaja Jaku » 01 Loka 2008, 18:30

Minullahan meni ihan vakiosta joku vuosi sitten samalla lailla, leipoi laakeri kiinni ja oli käynyt tosi kuumana ku oli kanki venyny. Sitte tuli lohkosta läpi... :pääseinään:

Kujon alpumissa voi olla vielä kuvia ko. männästä ja kangesta. Tais olla myös juuri toi nelospytty :comp

Kirjoittaja -Artsi- » 01 Loka 2008, 18:02

Oliko vakio öljypumppu? Jos alkaa viritellä niin minusta ois hyvä vaihtaa ainakin ö-pumpun ratas, mieluummin koko pumppu tehokkaampaan. Omassa ollut alusta alkaen suurtuottopumppu, vasta yksi kanki mennyt... :D

Mutta harmillinen juttu yhtäkaikki. Vaan tuhkasta se nousee... :kippis:

Kirjoittaja snuggles » 01 Loka 2008, 17:56

Olisiko hyviä ehkäisyneuvoja uhkaavan laakerivaurion varalle ?
Tuol lpr kentällä mun motti paukahti ja heitti öljyt ym. pöperöä kentälle. Sori niille ketkä oli vielä ajovuorossa.
Ensin näytti että olis pakovena tippunu, mut tais olla enemmän seuraus kun syy. Vaikka kävikin rajoittajalla. Neloskaulan kiertokangen laakeri leipoi tosi huolella, kanki pätkiksi, romua pihalle lohkosta ja akseli vääntyi kieroon.
Perinteisiä syitä olis huono öljy, liian vähän öljyä, tukkeutuneet kanavat, liian paljon vääntöä koneessa ja eniten ehdotettu, huono onni.
Parannuskeinot, huolehtii öljyn määrästä ja laadusta, rassaa reikiä remontin yhteydessä ja vaihtaa aina kaikki tiivisteet, laskee tehoa, ja etsii neliapiloita.
Näistä huomioin jo osan, öljynä motul 300V 15W50 kallis litku, kentälle tuli 500m vanaa ja silti koneeseen jäi vielä 2,5L joten ei ollu liika vähän, kanavia vaikea tarkistaa mut putsattu oli, tehoa laskin 10hv, joten päätelmäksi jää HUONO ONNI!
Vai tuleeko muita syitä ja parannus ehdotuksia ?

P.S. Kangen pultti on tietty voinu katketa, mut oli uudet pultit ja momenttiin kiinni. Poikkihan ne nyt on kuitenkin.

Ylös