Vaihteiston race cut... - Kakkonen kestämään paremmin ?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Vaihteiston race cut... - Kakkonen kestämään paremmin ?

Kirjoittaja jarim » 13 Marras 2011, 23:09

Itellä pelaa racecut vaihteisto hyvin 40ms katkoajalla. Sitä lyhyempää en ole nähny tarpeelliseksi edes kokeilla.

Kirjoittaja Jaakko » 13 Marras 2011, 21:47

viisaammat kertokoon onko vaihtoaikaan vaikutusta. ainankin paremmin imee vaihteen sisään nuo viistetyt rattaat.

Kirjoittaja J.Hiipakka » 13 Marras 2011, 21:28

En ole lukenut juurikaan näistä vaihteisto modauksista mutta käsittääkseni tuolla racecutilla ei ole mitään tekemistä nopamman vaihtamisen parantamiseksi?

Mitä pitäis tehdä että sais luotettavan 30- 35ms vaihtoajan toimimaan? Meinasin jo ottaa laatikon auki mutta en taidakkaan jos ei racecutilla ole vaihtoaikaan mitään hyötyä? ???

Kirjoittaja 107-1089231881 » 01 Loka 2008, 22:47

Oikein oot ymmärtäny

Kirjoittaja Fastard » 01 Loka 2008, 21:52

Jälleen kerran pientä ensikertalaisen probleemaa. Eli jos haluan racecutin koko vaihteistoon, täytyy mun lähettää eteenpäin kaikki muut rattaat poislukien kuvassa oleva vasemmalla ylhäällä oleva sekä kytkimen akselilla oleva kiinteä ratas??



Kuva

Todella hanurista tehdä tällaisia töitä jollain kiinalaisilla työkaluilla. Vetoakselin viimeinen ratas jäi tästä syystä vielä paikalleen. Huomenna heti ensi töikseni hakemaan kunnon lukkorengaspihdet.

Kirjoittaja 84-1131181311 » 23 Syys 2008, 17:22

roiboi kirjoitti:Oisko petrik.lla niistä service manuaaleista tietoa? Tarvisin k4 service manuaalin. Pystyykö viel netistä imuttaan?
Söörtsillä löytyy kun viitsii etsiä... :baaa:

Katsoppa vaikka tuolta Max69:n sivut.

Kirjoittaja 114-1212002959 » 23 Syys 2008, 16:56

Oisko petrik.lla niistä service manuaaleista tietoa? Tarvisin k4 service manuaalin. Pystyykö viel netistä imuttaan?

Kirjoittaja PetriK » 23 Syys 2008, 08:24

Joo - lähtevät todella helposti irti kun tuo tasapainotusakselin alla oleva pultti on irroitettu.

Vain kytkinkori pitää irroittaa, sen takana on GPS johto joka pitää olla irti.

Kirjoittaja Joke » 23 Syys 2008, 01:20

Otin juuri lohkot erilleen, ei kannata käyttää liikaa voimaa.
Mulla ei ensin meinannut myöskään aueta , syynä oli tasapainoakselin alla oleva kiinnityspultti ( 8mm mutterikannalla) Tasapainoakseli pitää ensin poistaa, että pulttiin pääsee käsiksi. Lohkot lähtevät kevyesti koputtamalla erilleen, kun varmistat ettei yhtään pulttia ole kiinni.




Edited By Joke on 1222122270

Kirjoittaja Fastard » 22 Syys 2008, 23:43

PetriK kirjoitti:Vaihe 1 tehty, 5 tuntia hitaasti omaan tahtiin tehden - puoliskot irroitettavissa parilla kumivasaran napautuksella (ainakin pitäisi olla irroitettavissa ei vielä irroitettu):
- katteet irti
- putkisto irti
- öljyt pois
- jäähdytinneste pois
- syylari ja öljynlauhdutin irti
- tankki pois
- johdot irti liittimistä
- putsarikotelo irti, läppärungot irti
- eturattaan irroitus
- takarenkaan irroitus ja ketjujen kääntäminen akselin etupuolelle, (kiitos artsille neuvosta miten ketjut taitellaan)
- kone irti, (kiitos artsille työkalun lainasta sekä tunkin käytöstä)
- starttivaihteisto ja starttikytkin irti, pulttipyssy helpottaa
- kytkimen purku, pulttipyssy helpottaa
- puoliskon yläpuoliset pultit irti
- öljypohja irti
- vesimpuppu irti, käännetään sivuun
- puoliskon alapuolen pultit irti, muista erityisesti tasapainoitusakselin alla oleva pultti. Eli tasapainoitusakseli pitää poistaa erikseen ennen kuin pieneen pulttiin pääsee käsiksi.

Kaikki irroitetut osat siististi kukin omaan paikkaansa niin että kokoaminen on helppoa. Toistaiseksi vaikuttaa kohtuullisen helppolta pojektilta tällaiselle akateemikkojen pajan bittinikkarillekin. Suurin ongelma on lattialle jatkuvasti lisää valuva öljy ja jäähdytinneste. Tästä johtuen sainkin kyseisellä pajalla lempinimen "kävelevä katastrofi" ;-)

Moottorin irroitus tästä ensimmäisestä työvaiheesta on melkein puolet koko hommasta. Pienten pulttien, suojakoppien yms. irroitukseen menee yllättävän paljon aikaa.

Hieman mietityttää. Mulla on lohkoista kaikki pultit pois. Eikä meinaa aueta toisistansa. Pitääkö vauhtipyörä sekä se toinen hässäkkä kampuran toisessa päässä myös irroittaa? Lohkojen välissä näyttäisi olevan jotain tumman sinistä mäskiä, mikä voisi pidellä niitä yhdessä. En viitsinyt käyttää voimaa tässä vaiheessa...vielä.. :)

Kirjoittaja PetriK » 18 Kesä 2008, 19:33

Akran holkit puristetaan ruuvilla kanteen ja siihen jää vain hyvin pientä epätasaisuutta pintojen väliin, tuskin vuotaisi ilmankaan massaa. En nyt edes muista massan nimeä mitä viimeksi laitettiin, mutta hyvin oli kestänyt. Jamppa varmaan muistaisi. Tämä uusi taisi olla jotain CRC:n tuotetta, sen kestävyydestä ei vielä tietoa.

Isompi juttu oli että holkkien ja putkiston väliin kannattaa varmaan laittaa lämmönkestävää kuparitahnaa jotta lähtee paremmin irti seuraavalla kerralla. Nyt oli putkisto liimautunut oikein hyvin kiinni holkkeihin. Ilman mitään jousiakin olisi varmasti jo pysynyt paikoillaan ;-)

Kirjoittaja Jaakko » 18 Kesä 2008, 19:11

PetriK kirjoitti:Akran pakoputkiston holkit tuli laitettua massalla uudestaan - tiivisteillähän tulee erittäin epätasainen virtauspinta, joten massalla nuo holkit laitettiin suoraan kanteen.
mikä massa noissa lämmöissä kestää ja pitää ?

Kirjoittaja PetriK » 18 Kesä 2008, 17:02

+4tuntia ja pyörä jälleen täysin nipussa.

- sivujalka kiinni
- ketjujen pituuden tarkistus ja takapyörän mutteri momenttiin
- putkisto kiinni, kuparitahnaa liitoksiin joissa kiinnipalamisen vaara
- syyläri ja lauhdutin paikoilleen
- vesi ja öljyletkut kiinni
- suodatin kiinni
- läppärungot ja putsarikotelo paikoilleen
- nesteet sisään
- silmämääräinen tarkistus että kaikki kiinni, lisäksi varmistus että pulttilaatikkoon tai muualle ei ole jäänyt mitään ylimääräistä. (Kate yms. ruuvit erillisessä säilytetään erillisessä laatikossa niin että tässä vaiheessa kasaamista nähdään että ei ole ylimääräisiä ruuveja etsimässä paikkaa).
- käynnistäminen, öljynpainevalon tarkkailu niin että sammuu hetken päästä
- käyttäminen lämpimäksi niin että valunut öljy ja vesi haihtuu
- testiajo
- paikallaan heiluttelua jotta vesikuplat poistuisivat. Flektin toiminnan varmistaminen, vesipinnan tarkkailu.
- katteet kiinni ja kellon asettaminen aikaan

Nopeamminkin voisi tehdä, mutta kun ei ole rutiinia niin tällainen hitaampi työtahti sopi meikäläiselle.

EDIT - ajoin pyörän juuri kotiin ja joko vaan tuollainen vasta vaihdettu vaihteisto toimii hyvin tai sitten tästä race cut ominaisuudesta on iso ilo. Aiemmin suzukit ovat kolahtaneet vaihdettaessa, nyt vaihtaminen tuntui erittäin sujuvalta ja tarkalta (joku saattaisi sanoa että jopa hondamaiselta ;-).

Kuva




Edited By PetriK on 1213802582

Kirjoittaja PetriK » 18 Kesä 2008, 00:37

Mysteerilaakerista lisää tietoa. Kaveri USA:sta kertoo että 05 alkaen kaikki laakerit näyttäneet samalta kuin tuossa kuvassa. Vanhan tyyppisiä laakereita ei enään edes myydä. Tiedä häntä - pitäisi varmaan joko purkaa uudempi kytkin tai sitten tilata uudenpi laakeri ja vertailla.

http://www.suzukihayabusa.org/forum....een#new

EDIT - tuonne jenkkipalstalle tuli useampiakin vastauksia aiheeseen ja kaikki kertovat samaa tarinaa että K5 eteenpäin tuo laakeri on ollut rakenteeltaan yllä olevan kuvan näköinen. Ehkäpä tämä on sitten parempi konstruktio...




Edited By PetriK on 1213801881

Kirjoittaja PetriK » 17 Kesä 2008, 21:28

Älkääs nyt - taas nousee verenpaineet tuon laakerin takia... ;-)

Eli tässä historia tuosta mysteerilaakerista:
- kytkimen kori ei ole vielä koskaan aiemmin ollut irti koneesta. Siihen on kyllä aiemmin laitettu billettihubi, (eli sama kuin hitsausmodi mutta tämä ei vaadi pidempiä jousia) - tuohan ei kuitenkaan vaatinut laakerin tai kytkinkorin poistoa
- neulalaakerista otettiin yksi neula irti ja verrattiin kolon kokoa, ei mahtunut tuohon vapaaseen reikään
- vapaan reiän kohdalta näkyi hieman erilaista pintaa, ei kuitenkaan mitään radikaalia
- jenkeistä foorumilla yksi kaveri vastasi että kyseessä on öljyn kiertoa parantavat urat. (voi olla että kyseessä on jenkkiläistä mututietoakin.)
... eli jos laakeri on tuon muotoinen niin tehtaalta on taitanut tulla sellaisenaan. (Voisikohan johtua laakerista että levytkin on taas täynnä sinisiä pilkkuja ;-)

3 tuntia meni ja nyt on kone joka tapauksessa rungossa. Tänään suurin osa ajasta meni osien pesuun ja muuhun pieneen puuhasteluun. Akran pakoputkiston holkit tuli laitettua massalla uudestaan - tiivisteillähän tulee erittäin epätasainen virtauspinta, joten massalla nuo holkit laitettiin suoraan kanteen. Lyhennettyjen imukurkkiuen liimaus tuli tarkistettua ja tehtyä pariin torveen uudestaan. Lisäksi mm. moottorin kiristys runkoon oikeissa momenteissa, kytkimen kasaus, eturattaan kiristys, kaikki akselit/moottorin läpivientipultit tuli voideltua vaseliinilla jottei tartu kiinni.

Ai niin - myös syylari ja öljynlauhdutin tuli laitettua konepesuun ja nyt näkyy taas kennoston lävitsekin. Ehkä tyhjäkäynnin lämpöongelmatkin hävisivät...

Huomiseksi mukaan tallille terävä mattoveitsi jolla imukurkkujen "porttaus" kanteen ja pakoholkkien ylimääräisen tiivistemassan poistaminen. Sitten putkisto, syylari ja lauhdutin paikoilleen, kaikki letkut kiinni, nesteet sisään ja jos kaikki toimii katteet paikoilleen. No realistisesti ajatelleen jotain on unohtunut kuintenkin ja taas ruuvataan auki ja kiinni...




Edited By PetriK on 1213727627

Ylös