Bussin iskutilavuus (bb+stroker)

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Bussin iskutilavuus (bb+stroker)

Kirjoittaja tenhulttio » 29 Marras 2011, 19:10

Ei vuottakaan saanut olla rauhassa tämä ketju :O

Liittyy kuitenkin enemmän tähän ketjuun kuin Taxilla Bonnevilleen ketjuun.
Muzzyllä näyttäis olevan uutta. Nimittäin 5mm stoker akseli missä on tehtynä offset -> kiertokanget tulis taas männän keskelle jos käyttää muzzyn 86 tai 87mm bigblockia :arskat:

Muzzy kampurat

Kirjoittaja tenhulttio » 18 Joulu 2010, 23:04

snuggles kirjoitti:
Röhnö kirjoitti:"Noku ei me itte osattu, niin vietiin se mopo koululaisille näperreltäväksi..."
:p

"- Ei tätä moottoripyörää kukaan kuitenkaan yksin rakentaisi. Eikä kyllä edes kolmestaan, Jari Aitta jatkaa"

Vielä jotenkin hämää tuo ettei ilokaasutettu kuuluis ahdettuihin, sinne se vanhan liiton aikaan aina pistettiin.

Vaan aatelkaapa kuin mukava olis olla tuola se koululainen! :mosh:

Ja tuo luokkajako on tosiaan vähän semmosta viivan piirtämistä veteen. Nykyään kun tota happea työnnetään jo bensankin mukana. Mikä sitten olis se raja? Nollatoleranssilla kaikki ajelis ahdetuilla (etanolia pumppubensoissa). Entäs E85, siinähän on jo melko paljonkin happea kemiallisesti sitoutettuna jne jne. Tuolla jossain ketjun alkupäässä oli tätäkin pohdintaa.

Kirjoittaja snuggles » 18 Joulu 2010, 17:19

Röhnö kirjoitti:"Noku ei me itte osattu, niin vietiin se mopo koululaisille näperreltäväksi..."
:p
"- Ei tätä moottoripyörää kukaan kuitenkaan yksin rakentaisi. Eikä kyllä edes kolmestaan, Jari Aitta jatkaa"

Vielä jotenkin hämää tuo ettei ilokaasutettu kuuluis ahdettuihin, sinne se vanhan liiton aikaan aina pistettiin.

Kirjoittaja 82-1232688863 » 18 Joulu 2010, 02:15

Voi jeesus.



Edited By Röhnö on 1292631388

Kirjoittaja Kekee » 18 Joulu 2010, 01:31

yksi jännä juttu...paljonkin asiaa kirjoittanut vieras... aika jännä juttu. juttua seuraan muualta mutta miksi hän on vieras? :blues:

Kirjoittaja 82-1232688863 » 18 Joulu 2010, 01:26

"Noku ei me itte osattu, niin vietiin se mopo koululaisille näperreltäväksi..."
:p

Kirjoittaja jarim » 17 Joulu 2010, 22:45

Kirjoittaja tenhulttio » 14 Joulu 2010, 21:53

IT'S ALIVE! Video

:thumbup:

Aika karusti vielä käy kun kaikki arvot on vain arvattu. Kuitenkin nyt riittää taas vain yksi akku (ei kuulemma pitäis tulla takapotkuja). Seuraavana polttoainetankkia tekemään, kuten myös mottorille teline jolla sen saa kiinni OAMK:n moottorilabran jarrupenkkiin.

Kirjoittaja tenhulttio » 14 Joulu 2010, 07:25

storbacka kirjoitti:Eikö sitä putsarikotelon painetta voisi mitata jollain anturilla ja dataloggerilla. Ja sitte vetää sitää kenttää eestaas testimielessä. Kun täällä joka toisella ilmeisesti on jonkinlainen tiedonkeruu järjestelmä pyörässään...
Joo kyllähän se ajamalla onnistuu. Ei vaan malttais odotella kesään saakka.

Kirjoittaja busajasa » 14 Joulu 2010, 07:15

http://www.teamforcemajor.com/blog/default.asp



Edited By busajasa on 1292303794

Kirjoittaja storbacka » 13 Joulu 2010, 22:50

tenhulttio kirjoitti:
Röhnö kirjoitti:Jos kerran teette tarkoituksenmukaista laitetta, niin tutkikaa missä kohden airodynamiitti häiriintyy vähiten ja puolestaan katteiden aiheuttamat pyörteilyt häiritsevät vähiten ilmanottoa ja ihan kiihdytyssuppiloin toteutetut otot/otto.
Noi originaalit aukot, -imuputket (ja muutenkin vakiopyörä) on aina poikkeuksetta tehty kaiken muun armoilla.
Mikään hyvinkään muotoiltu, puhumattakaan epämääräinen imuaukko ei toimi, jos sitä edeltävä muoto pyrkii ohjaamaan ilmaa aukon ohitse tai jopa aiheuttamaan turbulenssia.
Mm. Vittaniemellä on melko hyvä toteutus promillepyörässään, näkee jo silmällä, että toimii paremmin kuin mikään orkkiksen pohjalle tehty väkinäinen viritys.
Kaikki verkot yms. aukon edustalla pienentävät pinta-alaa ja aiheuttavat pelkkiä negatiiveja muutenkin.
Wannbe- eli katumopot erikseen, kompromisseissa on aina kyse huonojen ominaisuuksien yhteensovittamisesta epäsovinnaiseen pakettiin.

Eipä meillä ole mahdollisuutta tätä testata (suomesta ei löydy riittävän suurta tuulitunnelia). Eikä pelkkä testaus tietty riittäiskään.
Minusta nuo vakiot on varmaankin oikeassa paikassa kun kerran paine nousee mukavasti. Ainuastaan vaan tuo tuottopuoli on pielessä. En muuten usko, että yksikään aftermarket osien tuottajakaan kehittää tuotoksiaan tuulitunnelissa (korkeintaan käyttävät kerran, että voi mainostaa). Mutulla sanoisin, että Suzukilla itellään on aivan eri resurssit ja laitteet ollu käytössä kun tuota busaa on suunniteltu.
Onko Vittaniemen toteutuksesta kuvia jossain näytillä?

Niitä vakiotötteröitä kylllä pitää testata moottorilabrassa. Meillä on varmaan penkitettäessä vaparina heppoja hukattu reilusti :1087
Eikö sitä putsarikotelon painetta voisi mitata jollain anturilla ja dataloggerilla. Ja sitte vetää sitää kenttää eestaas testimielessä. Kun täällä joka toisella ilmeisesti on jonkinlainen tiedonkeruu järjestelmä pyörässään...

Kirjoittaja 82-1232688863 » 13 Joulu 2010, 13:39

Suoraviivainen pyöreä putki virtaa paremmin kuin joku ei-minkään mallinen monesti supisteleva resonanssikammioputkihirvitys ja pyöreän putken täyttäminen luonnaa kiihdytyskartiolla melko optimoidusti.
Seuraavaksi tietty harmittaa kun rungossa on vain tietyn mallinen reikä jne, mutta laikka laulamaan, niin saa sellaisen muodon siihenkin kuin tarve vaatii.
Ei se ole kuin alumiinia, turha pelätä maailmanloppua, jos runkoon tekee muutoksia.
:kippis:

Kirjoittaja tenhulttio » 13 Joulu 2010, 12:54

Jos vikana on ahtaat putket niin miksi pitäis muokata ilmanottoaukkoja? :glare:

Vai onko näillä ilmanottoaukon muutoksilla saatu mitattavaa parannusta aikaan? Taxissa ilokaasukäytössä tuupataan niin paljon ilokaasua, että ei sinne oikiasti mene paljoakaan ilmaa, eli paine ei juurikaan alene siinä putkessa. Mutta toisaalta, kivahan se olis jos vaparinakin kulkis...

Kirjoittaja 82-1232688863 » 13 Joulu 2010, 12:42

Jos orkkis on paras, vaihtoehtoiset ratkaisut huonompia, eikä kynnet riitä tekemään omaa vaihtoehtoa, niin miksi edes kyseenalaistaa aihetta? :baaa:
No jokatapauksessa - mielestäni auttaisi, että ilmanotto olisi selkeästi ottava ja täyttävä edes periaatetasolla. Jos ahtimiakin "ahdetaan" imukartiolla, niin mikä vaparin koteloiden täyttämisessä olisi sitä vastaan? Itse toisin ilmanottoaukot hieman katteen pinnan yli, jolloin katteen muoto ei olisi ohiohjaavaa, vaan itse tötsä rikkoisi rajapintaa ja haukkoisi happea ja käyttäisin kiihdytyssuppilomaista muotoa, jolloin se ilma menisi sinne minne tarkoituskin. Aerodynamiikka toki häiriintyisi hieman, mutta ei murhaavasti.

Kirjoittaja tenhulttio » 13 Joulu 2010, 10:23

Röhnö kirjoitti:Jos kerran teette tarkoituksenmukaista laitetta, niin tutkikaa missä kohden airodynamiitti häiriintyy vähiten ja puolestaan katteiden aiheuttamat pyörteilyt häiritsevät vähiten ilmanottoa ja ihan kiihdytyssuppiloin toteutetut otot/otto.
Noi originaalit aukot, -imuputket (ja muutenkin vakiopyörä) on aina poikkeuksetta tehty kaiken muun armoilla.
Mikään hyvinkään muotoiltu, puhumattakaan epämääräinen imuaukko ei toimi, jos sitä edeltävä muoto pyrkii ohjaamaan ilmaa aukon ohitse tai jopa aiheuttamaan turbulenssia.
Mm. Vittaniemellä on melko hyvä toteutus promillepyörässään, näkee jo silmällä, että toimii paremmin kuin mikään orkkiksen pohjalle tehty väkinäinen viritys.
Kaikki verkot yms. aukon edustalla pienentävät pinta-alaa ja aiheuttavat pelkkiä negatiiveja muutenkin.
Wannbe- eli katumopot erikseen, kompromisseissa on aina kyse huonojen ominaisuuksien yhteensovittamisesta epäsovinnaiseen pakettiin.

Eipä meillä ole mahdollisuutta tätä testata (suomesta ei löydy riittävän suurta tuulitunnelia). Eikä pelkkä testaus tietty riittäiskään.
Minusta nuo vakiot on varmaankin oikeassa paikassa kun kerran paine nousee mukavasti. Ainuastaan vaan tuo tuottopuoli on pielessä. En muuten usko, että yksikään aftermarket osien tuottajakaan kehittää tuotoksiaan tuulitunnelissa (korkeintaan käyttävät kerran, että voi mainostaa). Mutulla sanoisin, että Suzukilla itellään on aivan eri resurssit ja laitteet ollu käytössä kun tuota busaa on suunniteltu.
Onko Vittaniemen toteutuksesta kuvia jossain näytillä?

Niitä vakiotötteröitä kylllä pitää testata moottorilabrassa. Meillä on varmaan penkitettäessä vaparina heppoja hukattu reilusti :1087

Ylös