tUrpot ja vakuumitunnistin... - Keinot saada sekin turha pois pelistä !

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: tUrpot ja vakuumitunnistin... - Keinot saada sekin turha pois pelistä !

Kirjoittaja Rasputin » 02 Elo 2012, 09:02

Nostetaanpa vanhaa aihetta...

Onko tähän anturi hommaan tullut lisäpäivitystä?
Toimiiko busan omat anturit miten suurelle paineelle asti?
Riittääkö oman Ecun säätö varat miten suurelle paineelle?=onko lisärikastukselle tarvetta?

Kirjoittaja PetriK » 25 Maalis 2009, 05:06

Jenkeistä tuli palautetta että kaveri poisti aikoinaan viime kesänä tuon yksisuuntaventtiilin kun ECUeditoriin tuli tämä mahdollisuus. Nyt oli testannut hiljattain venttiilin toiminnan ja totesi toimivaksi edelleenkin. Kyseisellä kaverilla ahdot on luokkaa 2bar (täystehoinen turbo).

Eli tämän päivän tiedolla yksisuuntaventtiilin voi poistaa ja siten saada koneen käymään paremmin laittamalla täplän ecueditorin remove iap sensor errors ruutuun.

Kirjoittaja PetriK » 26 Helmi 2009, 21:22

BussiJussi kirjoitti:Paljos se map suunnilleen kestää painetta? Ilman FI-valoa...
Ei oikeastaan yhtään ylipainetta, mutta onneksi Gen1 bussissa voit disabloida tuon vikakoodin suoraan ECU:sta ;-). Ja en tiedä milloin vastaava tulee K8 malleihin ja tuleeko.

Kirjoittaja BussiJussi » 26 Helmi 2009, 17:10

Paljos se map suunnilleen kestää painetta? Ilman FI-valoa...

Kirjoittaja PetriK » 03 Syys 2008, 19:34

Eli kun tuon täpän flashää ecuun pitäisi toimia sellaisenaan.

Yhdellä jenkillä on ollut ahdot noin 0.9 jo useamman vuoden ja välillä jopa 1.4bar ja silti myös tuo vakioanturi on toiminut (gixxerissä) - eli sitäkin voi kokeilla että fläshää "turboanturitäpän" ja jättää vakioanturin paikalleen. Jos jommalla kummalla tavoin saisi alakerran toimimaan paremmin.

Kirjoittaja kajbusa » 03 Syys 2008, 18:52

tänään sain vihdoin mitattua antureita....

0bar busa 3,56v toyota 3,56v

-0,16bar busa 2,65v toyota 2,74v (mittari vaelteli..voi olla sama)

-0,22bar busa 2,60v toyota 2,60v

busan molemmat anturit antoivat saman 3,56v/0bar

mittaukset anturit kiinni pyörässä....en saanut lainaan alipainepumppua tälle illalle




Edited By kajbusa on 1220458449

Kirjoittaja PetriK » 28 Elo 2008, 01:47

Unohdetaan noi lisäsuuttimet tässä vaiheessa - koska net voi toteuttaa monella tavoin.

Tuo että läpät ovat vain vähän auki , esim TPS < 11%, niin silloin systeemi säätyy kaasuläppien alapuolisen paineen perusteella. Sen jälkeen systeemi säätyy painekotelon paineen mukaisesti. Eli anturin sijoittaminen painekoteloon ennen läppiä tehdään sen takia sieltä saadaan vallitseva ilmanpaine tai ahtopaine.

Musta koko homma toimii juuri niin kuin pitääkin jo näillä vakio-osilla. Periaatteessa 0.7bar ahdoille saakka pitäisi riittää olemassa olevat sensoritkin. Oman ECU:n ohjelma tosiaan vaikuttaa siltä että se olisi jo alkujaankin ajateltu toimimaan turbon kanssa. Tämä on ihan mahdollista koska valmistaja on Denso ja todennäköisesti perusrunko on ihan sama kuin autoissakin (tai tiedän että verrattuna yhteen autoon josta on sekä turbo että vapariversiot samassa ECUssa että hyvin samankaltainen ratkaisu)

EDIT - lisäsuuttimista vielä. Oma kanta on että nykysellä tiedolla paras vaihtoehto on käyttää yksiä isoja suuttimia, yksi vikaantumiskohta vähemmän ja säätäminen on erittäin helppoa. (Aiemminhan kuvittiin että isoja injektoreita ei pystytä käyttämään joka johtui siitä että ei osattu säätää omaa ecua.)

Toivottavasti tämän luettuasi olet vähemmän hukassa....




Edited By PetriK on 1219900321

Kirjoittaja turboman » 27 Elo 2008, 23:22

Hieno homma , että tämäkin juttu etenee . En ole varmaan koko systeemistä ajantasalla , mutta ainakin pari juttua on hukassa.
Tuo painekotelossa oleva anturi ei mielestäni toimi bensamääränsäädössä oikein. Eli sekin anturi pitäis olla kaasuläpän etupuolella. Tämä tilanne tulee , kun ajetaan reipasta vauhtia (+150) ja kaasuläppä ei ole paljon vielä auki. Silloin painekotelossa voi olla suurikin paine, mutta imusarjassa vain vähän ahdoilla.
Toinen juttu , mitä mietin , on tuo lisäsuuttimien mukaantulo.
Siinä tilanteessa kun molemmat suutinpiirit toimii, voiko noille molemmille määrittää omat aukioloajat. Vai toimisko siten , että kun lisäsuuttimet tulee mukaan , niin molemmat suutinpiirit on samanlaiset aukioloajaltaan.
Esim.
Eli jos esim. ekat suuttimet on 200cc ja tuolla 70%:lla tuottaa
140cc(200x0.7) ja seuraavaan "sarakkeeseen" tarvis bensaa 160cc , niin silloin tulis mukaan 600cc lisäsuuttimet ja molemmat olisi auki 20% eli 200cc+600cc )x 0.20 = 160cc .
Olikohan ymmärrettävästi selitetty ???

Kirjoittaja PetriK » 27 Elo 2008, 15:21

kajbusa kirjoitti:Toyotan anturi antoi samat (3,6v) kuin busan normi ilmanpaineessa... yritän hommata tänään lisä infoa

Speksit tulivat postilaatikkoon....

Tuon yllä olevan taulukon perusteella busan vakioanturin pitäisi antaa 3.1V normaalissa ulkoilmanpaineessa. Kokeiletko vielä mitä se vallitsevan ilmanpaineen anturi antaa voltteina siltä varalta että tämä anturi olisi rikki ? Toisaalta myös tuo taulukko voi olla virheellinen koska sekä 3.6V että 3.1V menevät bussin spekseihin.

Speksien mukaan jos Toyotan ja Bussin anturit ovat ehjiä ja antavat vallitsevassa ilmanpaineessa saman lukeman niin periaatteessa anturit antavat hyvin samanlaisia lukemia alipaineelle (noin 0.2V sisällä toisistaan).

Varmin tulos saavutettaisiin jos sekä vallitsevan ilmanpaineen (AP sensor) että alipaineen (IAP sensor) anturit molemmat vaihdettaisiin. Tämä siksi että ECU ensimmäiseksi laskee TPS<11% tilanteessa...

AP - IAP = ENGINE LOAD

.... ennen muita laskutoimituksia. Jos anturit ovat eri paria saattaa tuo ENGINE LOAD antaa väärän tuloksen esim tuon 0.2V eron joka taas vaikuttaa polttoaineenlaskentaan.
Laitan nuo taulukot myöhemmin nettiin...

Se mikä on mielenkiintoista on tuo taulukko jonka mukaan vakioanturi toimisi noin 0.5bar ahdoille saakka. Tämä tarkoittaisi sitä että pikkuturbot toimisivat pienillä muutoksilla jo vakioecu:llakin ilman llisäruiskuja.

Kuva

Kuva

Kuva




Edited By PetriK on 1219852395

Kirjoittaja PetriK » 27 Elo 2008, 08:18

Tuo olisi hieno juttu jos Toyotalla olisi sattumalta sama anturi kuin suzukillakin. Tekisi hommasta puolet helpompaa.

Anturin tyyppikoodi sekä painealue (3bar?) auttaisivat lisätiedon metsästämisessä ?

----------------------------------------------------

Jos kyseessä on vakio Toyotan MAP anturi, niin silti on suositeltavaa että sekä vallitsevan ilmanpaineen anturi että imupuolen anturi molemmat vaihdetaan samaan anturiin. Muuten ei välttämättä toimi kunnolla koska jännitekäyrä vaihtelee hieman. Lisäksi molempien anturien vaihto mahdollistaa jatkossa sen että ecu:a käytetään polttoaineen ja sytytyksensäätöön.

Kuva
Kuva




Edited By PetriK on 1219819137

Kirjoittaja kajbusa » 27 Elo 2008, 07:33

Toyotan anturi antoi samat (3,6v) kuin busan normi ilmanpaineessa... yritän hommata tänään lisä infoa



Edited By kajbusa on 1219813479

Kirjoittaja PetriK » 27 Elo 2008, 03:46

GM1bar sensori ei ole ihan samanlainen kuin pyörän oma sensori - joten on parempi että molemmat alkuperäiset korvataan GM:n sensorillla. Jos GM3 sensorin jännitteet ovat yhtään samankaltaiset kuin alla niin voisin käyttää tätä tietoa tuohon mappayksen rakentamiseen.

Kuva

Kirjoittaja Kekku » 26 Elo 2008, 23:07

PetriK kirjoitti:Vakion oireista ei tietoa - mutta kaksi noita tarvitaan jos halutaan hyödyntää purkista sytkän ja seoksen säätöä.

Lisäksi jos saat sähköllä ohjatun solenoidin sinne hukkaporttiin niin ensi kesäksi voidaan miettiä jotain mielenkiintoista siihenkin ;-)
"sähköllä ohjatun solenoidin sinne hukkaporttiin"

Menisi jo liian helpoksi.

Kirjoittaja PetriK » 26 Elo 2008, 23:04

Vakion oireista ei tietoa - mutta kaksi noita tarvitaan jos halutaan hyödyntää purkista sytkän ja seoksen säätöä.

Lisäksi jos saat sähköllä ohjatun solenoidin sinne hukkaporttiin niin ensi kesäksi voidaan miettiä jotain mielenkiintoista siihenkin ;-)

Kirjoittaja -Artsi- » 26 Elo 2008, 22:47

Mitä tuo paineella murskattu vakio-IAP aiheuttaa? Köhää alipainealueelle? Teoreettista seosten liukumista jota ei käytännössä huomaa? Vai jotain siltä väliltä? ???

Tuo "toinen GM-sensori" tarkoittanee GM 3 bar MAP sensoria..? Jos tuon avulla saa ennakonsäädöt mukaan purkkiin niin tilaanpa mokoman.

Ylös