Kirjoittaja tenhulttio » 26 Elo 2008, 10:04
Ei tietoa valmiista, mutta yleistä pohdintaa.
Veikkaan että H-kaavion toteuttaminen on joko vaikeaa, tosi vaikeaa taikka mahdotonta (=hemmetin vaikeaa).
Vaihteiden siirrostahan huolehtii rumpu, johon on koneistettu urat jotka pakottaa siirtohaarukat liikkumaan eri asentoihin (haarukat siis liikkuu päittäin akseliin nähden).
Kun rumpu on pyöritetty toiseen ääriasentoon niin vaihde on ykkösellä -> toinen ääriasento vaihde kutosella.
Tuota rumpua pyöräyttää vaihdepolkimen akselin päädyssä oleva hammastus, ja rummun päässä vastaavassa hammastuksessa on räikkätoiminto joka päästää vaihdepolkimen akselin palautumaan aina samaan asentoon.
Jotta H-kaavio toimisi (niin että voi hypätä vaihteen yli) pitäisi vaihdekepiltä saada ohjaus suoraan rummulle. Joko kaivamalla rummun pää lohkojen läpi, taikka välittämällä kiinteä hammastus vaihdepolkimen akselin ja rummun välille. Nyt oltaisiin tilanteessa jossa joko rumpua tai akselia pyörittämällä vaihteet vaihtuisi loogisesti. Mutta miten kepiltä saataisiin semmoinen veto akselille? Ei ideoita.
Olisko helpompi laittaa erillinen "tavallinen" vaihdelaatikko johon veto joko kampiakselilta, kytkimeltä taikka eturissalta?
[color=#000000]Ei tietoa valmiista, mutta yleistä pohdintaa.
Veikkaan että H-kaavion toteuttaminen on joko vaikeaa, tosi vaikeaa taikka mahdotonta (=hemmetin vaikeaa).
Vaihteiden siirrostahan huolehtii rumpu, johon on koneistettu urat jotka pakottaa siirtohaarukat liikkumaan eri asentoihin (haarukat siis liikkuu päittäin akseliin nähden).
Kun rumpu on pyöritetty toiseen ääriasentoon niin vaihde on ykkösellä -> toinen ääriasento vaihde kutosella.
Tuota rumpua pyöräyttää vaihdepolkimen akselin päädyssä oleva hammastus, ja rummun päässä vastaavassa hammastuksessa on räikkätoiminto joka päästää vaihdepolkimen akselin palautumaan aina samaan asentoon.
Jotta H-kaavio toimisi (niin että voi hypätä vaihteen yli) pitäisi vaihdekepiltä saada ohjaus suoraan rummulle. Joko kaivamalla rummun pää lohkojen läpi, taikka välittämällä kiinteä hammastus vaihdepolkimen akselin ja rummun välille. Nyt oltaisiin tilanteessa jossa joko rumpua tai akselia pyörittämällä vaihteet vaihtuisi loogisesti. Mutta miten kepiltä saataisiin semmoinen veto akselille? Ei ideoita.
Olisko helpompi laittaa erillinen "tavallinen" vaihdelaatikko johon veto joko kampiakselilta, kytkimeltä taikka eturissalta?[/color]