H-kaavio busan vaihteistoon...?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: H-kaavio busan vaihteistoon...?

Kirjoittaja 66-1187801097 » 26 Elo 2008, 11:03

Joo pakki tarvitaan mutta se ei oo ongelma koska Englannista saa suoraan semmosen palikan Busan koneeseen pikkuraataaseen tulee kiinni.

Sen jälkeen siitä lähtee akselit missä on tasauspyörästö"minkä voi muutaa sellaiseksi kuin haluaa" ja samassa mötikässä on pakki systeemi kans.

Ainut ongelma on se H-kaavio luulisi semmosia jo olevan Busaankin saatavilla jos Jammuihin on semmosia asennettu.

Jostain kun saisi selvitettyä kuka, missä ja miten tekisi tai sais valmiina ostettua systeemin sitä H-kaaviota varten.

Paskamainen just se sääntö että ei saa olla sifteriä sit olis nopeasti talven aikana rakennettu Fiesta kuntoon busan koneen kera.

Kirjoittaja PetriK » 26 Elo 2008, 10:39

Tullaanko autossa toimeen ilman pakkia jos pelkällä mp laatikolla ajatteli selvitä ?

Noita ketjuvetoisia on aika paljon käytössä jossa voima välitetään ketjun avulla moottorista erilliseen vaihteistoon. Briteissä joku firma tekee ainakin minin konversiokittiä tällaiseen käyttöön. Tällöin mp vaihteisto on vain ratakohtainen välitysten esivalinta. Suomessa ainakin Taisto tällaisen toteutuksen tehnyt, sieltä voisi saada kokemuksia siitä miten pitkä ketju palaa nopeasti ja millainen ketjunkiristin kuluu jo muutaman kilometrin ajossa - sekä neuvoja miten nuo ongelmat ratkaistaan.

Kirjoittaja tenhulttio » 26 Elo 2008, 10:04

Ei tietoa valmiista, mutta yleistä pohdintaa.

Veikkaan että H-kaavion toteuttaminen on joko vaikeaa, tosi vaikeaa taikka mahdotonta (=hemmetin vaikeaa).

Vaihteiden siirrostahan huolehtii rumpu, johon on koneistettu urat jotka pakottaa siirtohaarukat liikkumaan eri asentoihin (haarukat siis liikkuu päittäin akseliin nähden).
Kun rumpu on pyöritetty toiseen ääriasentoon niin vaihde on ykkösellä -> toinen ääriasento vaihde kutosella.
Tuota rumpua pyöräyttää vaihdepolkimen akselin päädyssä oleva hammastus, ja rummun päässä vastaavassa hammastuksessa on räikkätoiminto joka päästää vaihdepolkimen akselin palautumaan aina samaan asentoon.

Jotta H-kaavio toimisi (niin että voi hypätä vaihteen yli) pitäisi vaihdekepiltä saada ohjaus suoraan rummulle. Joko kaivamalla rummun pää lohkojen läpi, taikka välittämällä kiinteä hammastus vaihdepolkimen akselin ja rummun välille. Nyt oltaisiin tilanteessa jossa joko rumpua tai akselia pyörittämällä vaihteet vaihtuisi loogisesti. Mutta miten kepiltä saataisiin semmoinen veto akselille? Ei ideoita.

Olisko helpompi laittaa erillinen "tavallinen" vaihdelaatikko johon veto joko kampiakselilta, kytkimeltä taikka eturissalta?

Kirjoittaja 66-1187801097 » 26 Elo 2008, 09:28

:rocket

Onko kellään tietoa myydäänkö suoraan jossain H-kaaviota systeemiä Busan koneeseen että sais vaihteiston toimimaan kuin autossa.....? :apua:

Tarvetta olisi sen takia tommoseen että voisi laittaa Busan koneen rataautoon kiinni siellä säännöt vaativat että vaihteisto täytyy toimia H-kaavion mukaan. Vaihteilta toiselle täytyy pystyä loikkimaan kuin autossa eli sifteriä ei saa olla.

Kaveri ajaa ratasarjaa ja olisi todella kiinnostunut laittamaan Busan koneen Ford Fiestaan millä ajaa ratasarjaa viime vuoden mestari omassa luokassaan.

C-Ryhmässä ajaa yksi Sumppi missä on Yamahan R1 kone ja jammuun ainakin on saatavilla H-kaavio juttu.

Kaveri haluaisi näyttää miten Busan koneella otetaan toinen mestaruus kotiin :bike:

Ylös