Shifteri ecu:uun - Ei enään vaihtoa kuutosella.... ;-)

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Shifteri ecu:uun - Ei enään vaihtoa kuutosella.... ;-)

Kirjoittaja PetriK » 31 Elo 2008, 23:18

Kiitos - täytyypä mitata kunhan huomenna ensin sade puhdistaa eturenkaan jäähdytysnesteestä - laitoin noin 40% sisään talvea varten koska varastossa on välillä pakkastakin.

Rääk racing kanavalta tuli noista öljyistä juttua. Jotenkin viehätyin näissä enemmän viritetyissä koneissa tuohon 20w50 öljyyn, se pysyy paremmin kiinni voideltavilla pinnoilla kisakoneissa. Nitrodragstereissa käyttivät jotain 70w vaihteistoöljyn näköistä tököttiä.

Tuskinpa tuo paksumpi öljy shifterin kanssa niin suurta merkitystä tuohon vaihtamiseen tuo ?

Kirjoittaja tenhulttio » 31 Elo 2008, 19:10

Mittailin tänään polkimen tallilla, konetta irrotettaessa.

Poljin 100mm, vivuston kiinnike 30mm.

Vipusuhde siis 1:3.33 -> eli se 50N osu melko nappiin (eli 5kg polkimella riittää anturin aktivointiin).

Kirjoittaja PetriK » 28 Elo 2008, 09:32

Oma vaaka taisi tulla Tarjoustalosta. Siinä on sekä puntari että lämpömittari. Sitähän käytetään pääsääntöisesti ilokaasupullon punnitsemiseen ja paineen tarkistamiseen joten lämpömittaristakin on hyötyä.

Kirjoittaja tenhulttio » 27 Elo 2008, 21:58

Eihän mulla tietenkään ole busan vaihdepoljinta (muita vipuvarsiahan siinä ei olekaan).
Luulisin että vipuvarsi on välillä 1:4 -> 1:3. Eli ~50N polkimen päähän riittää aktivointiin.
En sitten tiedä onko tuo liian pieni voima. Toisaalta melko mallikkaastihan jarimilla ajo sujuu ja vaihteet vaihtuu.

Mittaisko joku, vaihdepolkimen akselin keskeltä (=reiän keskeltä) mitta polkimen päähän, ja mitta akselin keskeltä kierretangon nupin keskelle?

Edit: mullakin oli jo bilteman Tuotenro 267891 sivu auki...




Edited By tenhulttio on 1219863611

Kirjoittaja PetriK » 27 Elo 2008, 21:31

Oletko tarkistanut mitähän mahtaa olla yhteenlaskettu vipuvarsi, eli jalkaterässä ei enään montaa kiloa painoa tunnu ? Tuon asetuksenhan saa irrottamatta anturia helposti testattua esim. kalastusvaakaa hyödyntäen suoraan vaihdevivun kärjestä.

Kirjoittaja tenhulttio » 27 Elo 2008, 21:25

tenhulttio kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Kyssäri - minkälaista jousivoimaa olette käyttäneet shifterissä ennen kuin se kytkee. Helpoin ilmaista pelkkinä kiloina tai newtoneina niin että saa vaakaa vastern puristettua ja testattua että ollaan samalla hehtaarilla ? Jos on asiasta mitään tietoa ?

Yksi herra oli avannut tällaisen GP switchin, oli kuulemma ollut venttiilin näköinen vipuvarsi jonka edessä ja takana on kumista tehty jousi. Kumi on hyvää materiaalia koska se ei värähtele. Noilla säätöruuveilla sitten nähtävästi lisätään kumin saamaa esijännitystä kummallekin puolelle ja siten säätää kytkeytymiskohtaa ja herkkyyttä. Toisessa päässä on kuulemma ihan normaali mikrokytkin. Eli ei mitään rakettitiedettä - mutta varmasti pitkään mietitty rakenne.

Tarkotus oli mitata jarimin mieleiseksi säätämä anturi (=se omatekemä). Menin peräti jo talliin tekemään mittausta, mutta anturi olikin jäänyt TFM tallille.
Tuloksia tulee joskus myöhemmin.

Itekkin mietin tuota kumista jousta, mutta ei ollut mitään jääkiekkoa parempaa matskua saatavilla (ja kumin koneistaminen on vähän niin ja näin). Eipä ollut sitä aikaakaan kun yksi ilta saada anturi toimimaan ja säädettäväksi...

Nyt mittailin anturin aktivoitumisvoimaa.

Mun alkukantainen mittausmenetelmä ei ollut kovinkaan tarkka (nöörillä sopivia painoja kyytiin, kunnes mikrokytkin naksahtaa).
Tulos välillä 150-180N (vähän yli 15kg punnuksia). Anturi oli siis jarimin mieltymyksien mukaan säädetty.

Sen mitä testailin dynatekin(?) anturia, vaikutti se paljon jäykemmältä, veikkaisin ~300N. Ei piisannut punnukset...

Kirjoittaja PetriK » 24 Elo 2008, 13:11

Launch controllista oli puhetta...

Tässä yksi tapa toteuttaa.

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Hardware_Manual.htm#launchC

Täytyy etsiä vieläl tuo luistoneston toteutustapa.

Kirjoittaja PetriK » 22 Elo 2008, 20:21

Kävinpä sitten vihdoin itsekin testaamassa shifteriä ja tuli pari asiaa esille:
- Kyllä 60ms on vähän pitkä aika näin pintakaasun vaihdoille, pyörä nykäisee ehkä vähän liikaa vaihdon aikana - huomaa että meno hyytyy vähän. Taitaa Jarim:n kirjoitus 50ms vaihdoista olla aika optimaalinen ja alhaisilla kierroksilla (koska silloin ei ole vetoa) vieläkin lyhyempi.
- Musta se vaihtojen pakotettu odotusväli on liian pitkä pintakaasuvaihdoille, ei meinaa nopeissa pintakaasuvaihdoissa mennä pykälä heti silmään kun kierrokset on alhaalla. Isommilla kierroksilla tätä ongelmaa tuskin on koska pakotettu odotusväli lasketaan kierroksina eikä millisekuntteina.

Kirjoittaja PetriK » 21 Elo 2008, 22:32

Tänään tuli keksittyä TRE:lle vihdoinkin jotain järkevää käyttöä. Onneksi kst sai metsästettyä yhden kappaleen innokkaisiin käsiin...

Shifterin kytkimeksi käy esim Cordonan GP switch tai Dynojetin shifteri. Johdotus on todella helppoa ja olemassa olevan TRE:n saa pienellä vaivalla muokattua liittimeksi jolla shifteri kytketään samaan paikkaan jossa TRE aikoinaan oli...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva




Edited By PetriK on 1219349175

Kirjoittaja tenhulttio » 21 Elo 2008, 10:33

PetriK kirjoitti:Kyssäri - minkälaista jousivoimaa olette käyttäneet shifterissä ennen kuin se kytkee. Helpoin ilmaista pelkkinä kiloina tai newtoneina niin että saa vaakaa vastern puristettua ja testattua että ollaan samalla hehtaarilla ? Jos on asiasta mitään tietoa ?

Yksi herra oli avannut tällaisen GP switchin, oli kuulemma ollut venttiilin näköinen vipuvarsi jonka edessä ja takana on kumista tehty jousi. Kumi on hyvää materiaalia koska se ei värähtele. Noilla säätöruuveilla sitten nähtävästi lisätään kumin saamaa esijännitystä kummallekin puolelle ja siten säätää kytkeytymiskohtaa ja herkkyyttä. Toisessa päässä on kuulemma ihan normaali mikrokytkin. Eli ei mitään rakettitiedettä - mutta varmasti pitkään mietitty rakenne.

Tarkotus oli mitata jarimin mieleiseksi säätämä anturi (=se omatekemä). Menin peräti jo talliin tekemään mittausta, mutta anturi olikin jäänyt TFM tallille.
Tuloksia tulee joskus myöhemmin.

Itekkin mietin tuota kumista jousta, mutta ei ollut mitään jääkiekkoa parempaa matskua saatavilla (ja kumin koneistaminen on vähän niin ja näin). Eipä ollut sitä aikaakaan kun yksi ilta saada anturi toimimaan ja säädettäväksi...

Kirjoittaja PetriK » 20 Elo 2008, 23:41

jarim kirjoitti:Ja taas on testattu, "bugeja" löydetty, korjattu ja taas testattu ja sitten toimivaksi todettu! Suosittelen! :cool:
Kyllä - kiitos ja kumarrus oulun suuntaan jossa testatan aktiivisesti tätä uusinta teknologiaa monella eri saralla.

Tosin sulla vaihtaa nyt kuutosella vaikka topicissa sanotaankin että ei enään vaihtoa kuutosella ;-)

Musta varsinkin mailin matkalle tuo kuutosvaihteen shifterin disablointi on yksi parhaista ominaisuuksista tässä hommassa. Toinen hyvä juttu on tuo vaihtovalon ohjelmoitavuus eri luvuille pienemillä ja isommilla vaihteilla.

On mielenkiintoista joskus sitten vertailla muidenkin pyörien palautetta että täytyykö lisätä sitä ajanjaksoa miltä ajalta vaihdetta tutkitaan kuutosen tunnistamiseksi vai onko tuo vain yksilökohtainen ilmiö että tunnistaa kuutosen kolmosen ja nelosen välistä.

Kirjoittaja jarim » 20 Elo 2008, 23:02

Ja taas on testattu, "bugeja" löydetty, korjattu ja taas testattu ja sitten toimivaksi todettu! Suosittelen! :cool:



Edited By jarim on 1219262574

Kirjoittaja busajasa » 20 Elo 2008, 21:37

PetriK kirjoitti:Kyssäri - minkälaista jousivoimaa olette käyttäneet shifterissä ennen kuin se kytkee. Helpoin ilmaista pelkkinä kiloina tai newtoneina niin että saa vaakaa vastern puristettua ja testattua että ollaan samalla hehtaarilla ? Jos on asiasta mitään tietoa ?

Yksi herra oli avannut tällaisen GP switchin, oli kuulemma ollut venttiilin näköinen vipuvarsi jonka edessä ja takana on kumista tehty jousi. Kumi on hyvää materiaalia koska se ei värähtele. Noilla säätöruuveilla sitten nähtävästi lisätään kumin saamaa esijännitystä kummallekin puolelle ja siten säätää kytkeytymiskohtaa ja herkkyyttä. Toisessa päässä on kuulemma ihan normaali mikrokytkin. Eli ei mitään rakettitiedettä - mutta varmasti pitkään mietitty rakenne.
Ei kyllä mitään havaintoa kiloista. Omani on säädetty siten että kytkee vasta kun alkaa kunnolla painaa vaihdepolinta. Ihan pelkällä jalan lepuuttamisella ei pitäisi vielä kytkeä.

Kirjoittaja PetriK » 20 Elo 2008, 20:07

Kyssäri - minkälaista jousivoimaa olette käyttäneet shifterissä ennen kuin se kytkee. Helpoin ilmaista pelkkinä kiloina tai newtoneina niin että saa vaakaa vastern puristettua ja testattua että ollaan samalla hehtaarilla ? Jos on asiasta mitään tietoa ?

Yksi herra oli avannut tällaisen GP switchin, oli kuulemma ollut venttiilin näköinen vipuvarsi jonka edessä ja takana on kumista tehty jousi. Kumi on hyvää materiaalia koska se ei värähtele. Noilla säätöruuveilla sitten nähtävästi lisätään kumin saamaa esijännitystä kummallekin puolelle ja siten säätää kytkeytymiskohtaa ja herkkyyttä. Toisessa päässä on kuulemma ihan normaali mikrokytkin. Eli ei mitään rakettitiedettä - mutta varmasti pitkään mietitty rakenne.

Kirjoittaja PetriK » 20 Elo 2008, 17:40

Perustuen jarim ja jasan palautteeseen pari pientä parannusta lisätty kenttätestausta varten. Eli pelkkä sytkänkatko on mahdollista valita, samoin lisätty mahdollisuus kytkeä vaihtovalo PAIR solenoidin ulostuloon ja vapauttaa putsarikotelon solenoidi pelkästään kaasukäyttöön.

Kuva

Ylös