Nykäisy - Kaasua höllätessä

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Nykäisy - Kaasua höllätessä

Kirjoittaja Joppe » 06 Kesä 2010, 21:54

Joo nyt pelitää :turbobusa: SamiV ja PetriK kiitokset. Hyvä oli vanhakin versio, mutta nyt on mahtava.

Kirjoittaja 107-1126906030 » 06 Kesä 2010, 21:04

koinonia kirjoitti:minulla myös tämä sama "vaiva" nykäisee kun löysää,hitaasti kääntäessä tuppi alas ei haittaa, kovan vedon jälkeen aika nykäsy,,kait sen jotenkin sais pois???

Tämäkin "vika" historiaa tänään hain busan Samin autopajalta eli: s2000 suuttimet(ei enää lisäruuttia käytösssä), b-paineensäädin, ja ecun ohjelmointia,aivan uskomattoman herkkä verrattuna edelliseen versioon. Ja loppuun syvä kumarrus-hymiö taitajille SamiV ja PetriK
:bowdown:

Kirjoittaja kajbusa » 11 Elo 2008, 11:24

PetriK kirjoitti:lisäruisku 0,2bar ja 4% rikastus. (bensanpaineet n.3,2bar+ ahdot ).

==> 14% lisää injektorin aukioloaikaa 0.2bar --> bensaa 35hp moottoritehonlisäykselle --> 30hp takarengastehon lisäystä

vrt

Vakiona takarengasteho = 155, 0.2 ahdoilla arvioitu takarengasteho 1.2 x 155 = 186hp
==> 31hp

Eli bensanlisäys vastaa laskemalla juuri ahtojen tuottamaa bensanlisäystä täyskaasulla. Osakaasusta ei tuon perusteella osaa vielä sanoa paljon mitään. Pitäisi nähdä peruspyörän osakaasulla tehty tehonmittaus mihin tuo 0.2bar bensanlisäys osuu.

Tätä pohtiessa jos lisäruiskun ensimmäinen rikastuspiste 0.2bar niin mistä tietää että välilllä 0-0.2 bar ei tapahdu lisäystä lineaarisesti ?
lisäboxin ei pitäisi antaa mitään ennen ensimmäistä asetettua pistettä... ja siitä lineaarisesti seuraavaan pisteeseen..

Mutta rikastusta tapahtuu omien suuttimien kautta, kosta bensanpaineet nousevat ahtojen myötä....

Kirjoittaja PetriK » 11 Elo 2008, 10:19

lisäruisku 0,2bar ja 4% rikastus. (bensanpaineet n.3,2bar+ ahdot ).

==> 14% lisää injektorin aukioloaikaa 0.2bar --> bensaa 35hp moottoritehonlisäykselle --> 30hp takarengastehon lisäystä

vrt

Vakiona takarengasteho = 155, 0.2 ahdoilla arvioitu takarengasteho 1.2 x 155 = 186hp
==> 31hp

Eli bensanlisäys vastaa laskemalla juuri ahtojen tuottamaa bensanlisäystä täyskaasulla. Osakaasusta ei tuon perusteella osaa vielä sanoa paljon mitään. Pitäisi nähdä peruspyörän osakaasulla tehty tehonmittaus mihin tuo 0.2bar bensanlisäys osuu.

Tätä pohtiessa jos lisäruiskun ensimmäinen rikastuspiste 0.2bar niin mistä tietää että välilllä 0-0.2 bar ei tapahdu lisäystä lineaarisesti ?

Kirjoittaja kajbusa » 11 Elo 2008, 09:56

PetriK kirjoitti:Riippuu varmaan lisäruiskun ja paineensäätimen asetuksista....

Olen käsittänyt että Turbossa polttoaineensyöttöön vaikuttaa yleensä kaksi asiaa:
1) 1:1 ohjautuva polttoaineensäädin, eli bensaa tulee lisää heti kun vallitseva ilmanpaine ylitetään
2) Lisäruiskun asetukset, esim 0.1bar +20%

Tästä voisi laskea esim: 0.1bar ahdoilla (1.1bar imusarjapaineella) tulee sqrt(1.1/1) * 1.2 eli 1.258x verrattuna vaparin täyskaasuasentoon.

Onko sulla 1:1 paineensäädin ja mitä lisäruiskun kartta sanoo ?

Ne turbot mitä olen nähnyt dynossa, niissä on ollut kaksi perusongelmaa:
1) alipainekartta on ihan pielessä koska putsarikotelo on hyvin erilainen kuin vakioissa
2) juuri siirryttäessä ahdoille menee kone älyttömän rikkaalle, esim luokkaa AFR 9

Jarin kanssa saatte logattua TPS asennon, kierrokset, alipaineen ja paineen 0.2bar ahdoille saakka. Sen perusteella on helppo päätellä mitä pitäisi tehdä.

Logit vaan tänne näkyville...

Niinpä, itselläni alkaa lisäruisku toimimaa 0,2bar ja oliko jotain 4% rikastus. (bensanpaineet n.3,2bar+ ahdot ).

Ja loggit tulee näkyville varmaan jarin toimesta...

Niin minullahan ei esiinny nykimistä...




Edited By kajbusa on 1218438420

Kirjoittaja PetriK » 11 Elo 2008, 09:39

Riippuu varmaan lisäruiskun ja paineensäätimen asetuksista....

Olen käsittänyt että Turbossa polttoaineensyöttöön vaikuttaa yleensä kaksi asiaa:
1) 1:1 ohjautuva polttoaineensäädin, eli bensaa tulee lisää heti kun vallitseva ilmanpaine ylitetään
2) Lisäruiskun asetukset, esim 0.1bar +20%

Tästä voisi laskea esim: 0.1bar ahdoilla (1.1bar imusarjapaineella) tulee sqrt(1.1/1) * 1.2 eli 1.258x verrattuna vaparin täyskaasuasentoon.

Onko sulla 1:1 paineensäädin ja mitä lisäruiskun kartta sanoo ?

Ne turbot mitä olen nähnyt dynossa, niissä on ollut kaksi perusongelmaa:
1) alipainekartta on ihan pielessä koska putsarikotelo on hyvin erilainen kuin vakioissa
2) juuri siirryttäessä ahdoille menee kone älyttömän rikkaalle, esim luokkaa AFR 9

Jarin kanssa saatte logattua TPS asennon, kierrokset, alipaineen ja paineen 0.2bar ahdoille saakka. Sen perusteella on helppo päätellä mitä pitäisi tehdä.

Logit vaan tänne näkyville...

Kirjoittaja kajbusa » 11 Elo 2008, 08:16

Mistä paineesta alkaa lisäruisku toimimaan??

Kirjoittaja PetriK » 10 Elo 2008, 00:41

gsxr kirjoitti:Piti käydä oikein ajatuksella testaamassa ettei tule valehdeltua. Nykäisee aina vaihteesta riippumatta silloin kun kiihdyttää enemmän tai vähemmän ja sitten höllää rauhallisesti kaasua ja nykäisy tulee suunnilleen siinä kohtaa kun veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Kuin virrat katkaistaisiin hetkeksi. Ja välittömästi nykäisyn jälkeen on yleensä hienoinen vastapotku ja sen jälkeen ollaan jo moottorijarrutuksessa. Vastapotkun huomaa parhainten pienillä vaihteilla (johtuen kaiketi välityksistä, pitkät välitykset ei tuo sitä niin helposti esiin). Nykäisyä ei tapahdu ihan pienillä kierroksilla, pitää kiihdyttää johonkin ehkä kuuteen tuhanteen kierrokseen siten että rupeaa melkein olemaan jo ahtoa ja sitten ruveta löysäämään kaasua.
Itsekin testasin saman vielä kerran. Menee jo jankuttamisen puolelle mutta: Jos kierrokset ovat noin 6000 ja kääntää TPS asennon melkein nollille kytkee ECU polttoaineensyötön pois päältä - kunnes kierrokset laskevat alemmas tai kun TPS asento muuttuu isommaksi tai pienemmäksi. Pyörä toimii niin kuin pitääkin, moottorijarrutuksessa ei polttoainetta syötetä moottoriin.

Eli injektorien syöttö lopuu ns. moottorijarrutustilanteessa. Tällöin myöskään lisäruisku ei ruiskuta bensaa jos se on ohjattu ykkössylinteriltä. Jos ruisku osaa toimia esim ykköspuolan johdolta niin silloin ehkä tämä ilmiö ei ole niin jyrkkä ?

Jossain on varmaan joku lippu jolla tuon saisi oikaistua. Muistutelkaa talven mittaan tästä niin yritetään joskus talven pimeinä tunteina katsoa tarkemmin.

Kirjoittaja tetsa » 09 Elo 2008, 23:43

Selvyyden vuoksi mun pyörä ei nykäise kovan vedon jälkeen, ainoastaan esim. gsxr:n mainitsemassa ohitustilanteessa kun ahto keikkuu +nollassa ja siitä sheivaa.

Kirjoittaja jokiar » 09 Elo 2008, 20:58

Tännään vitosella rajoittajalle ja mittari pohjassa-ei nykäissyt löysätessä-ainakaan K8:lla.. :D

Kirjoittaja 107-1126906030 » 09 Elo 2008, 20:41

minulla myös tämä sama "vaiva" nykäisee kun löysää,hitaasti kääntäessä tuppi alas ei haittaa, kovan vedon jälkeen aika nykäsy,,kait sen jotenkin sais pois???

Kirjoittaja gsxr » 08 Elo 2008, 01:19

Jos tuo lisäruisku antaa tosiaan liikaa polttoainetta tietyissä tilanteissa, mikä voi tietty olla mahdollista, niin se voisi selittää tuon nykäisyn. Itsellä ei ole lambdamittaria joten se on osaltani täysin arvailua.

Tuota kaasunasentoa on hieman vaikea määritellä tarkasti ilman penkkiä sikäli kuin kysymyksen oikein ymmärsin mutta pintakaasullahan sitä mennään siinä vaiheessa kun nykäisee...
Jos kiihdytän rajoittimeen asti ja siitä rupean löysään niin nykäisee melko nopeasti eli ei millään tietyllä kierrosluvulla.

Edit: Huolimattoman lukemisen perusteella kirjoitetut.




Edited By gsxr on 1218275256

Kirjoittaja tetsa » 06 Elo 2008, 21:46

Omat kokemukset. Kiihdyttäessä afr 12-13, painemittari 0 tai aavistus ahdolla ja siitä kun heivaa niin nykäisee ja nykäisyssä afr 10. Pähkäillyt että lisäruisku tulee juuri kehiin noilla alueilla ja kun heivaa, lisäruisku ei tilanteen tasalla täysin ja antaa vähän ylinmääräistä soppaa koneeseen. Rikas seospiikki aiheuttaisi nykäyksen. Tekee nykäystä 80kmh alueilla kuin myös motarilla. Kaasu tulee varmaan päästettyä kokonaan pois hetkeksi kun heivaa.



Edited By tetsa on 1218048563

Kirjoittaja gsxr » 06 Elo 2008, 21:18

Piti käydä oikein ajatuksella testaamassa ettei tule valehdeltua. Nykäisee aina vaihteesta riippumatta silloin kun kiihdyttää enemmän tai vähemmän ja sitten höllää rauhallisesti kaasua ja nykäisy tulee suunnilleen siinä kohtaa kun veto muuttuu moottorijarrutukseksi. Kuin virrat katkaistaisiin hetkeksi. Ja välittömästi nykäisyn jälkeen on yleensä hienoinen vastapotku ja sen jälkeen ollaan jo moottorijarrutuksessa. Vastapotkun huomaa parhainten pienillä vaihteilla (johtuen kaiketi välityksistä, pitkät välitykset ei tuo sitä niin helposti esiin). Nykäisyä ei tapahdu ihan pienillä kierroksilla, pitää kiihdyttää johonkin ehkä kuuteen tuhanteen kierrokseen siten että rupeaa melkein olemaan jo ahtoa ja sitten ruveta löysäämään kaasua.



Edited By gsxr on 1218047111

Kirjoittaja PetriK » 06 Elo 2008, 19:37

Uudestaan : Kaasunasennon pienentyessä injektorit menevät pois päältä tietyissä tilanteissa ?

Muistatko millä kaasunasennolla ja millä kierroksilla tapahtuu tuo nykäys. Voin testata sen perusteella että kuinka todennäköisesti se on tuo että injektorit menevät pois päältä moottorijarrutuksessa.

Tuo rikkaalla kommentti oli 10AFR:lle.

Ylös