Pohjois norja

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Pohjois norja

Kirjoittaja 72-1214630696 » 15 Kesä 2009, 20:00

Aurinkomatkalla...

Itse lähdin viettämään pitämätöntä talvilomaa pe 5.6 ajamalla Tampereelle autojunaan.
Lauantaina Rovaniemi-Inari menikin sitten lomanmukaisesti pääosin lumisateessa ajaen, mutta eihän ne ulkoiset olosuhteet motoristiä haittaa :-)

Sunnuntaina avautui vihdoin Norjan tiet ja Kirkkoniemessä hotellin täti tarjosi yösijaa 1.700 NOK hintaan ja 7 NOK/euro kurssia eli halusi €240 per yö, me ei päästy sopimukseen. Yösija löytyi lopulta n.100 km etelään Kirkkoniemestä, tien 885 loppupäästä, Vaggetemin leirintäalueelta ja maksoi 400 NOK.

Tie RV885 Kirkkoniemi-Nyrud on kyllä asfalttitie, mutta kunnostukseen ei ole rahoja riittänyt, toisaalta miksi olisikaan, kun tiellä on pituutta 100 km ja sen varrella asuu kourallinen ihmisiä. Matka Nyrudista takaisin Kirkkoniemelle kesti Busallakin 3 tuntia, pakollisia pysähtymistä oli pidettävä, kun Busa ei ole trial/enduro käyttöön sopiva, eikä kyllä ole kuskikaan ;-)

RV886 päässä oleva Grense Jakobselv oli seuraava kohde, eikä mennyt putkeen tämäkään valinta. Alkumatka suht hyvää ajettavaa, mutta viimeinen 10 km tietyön alla olevaa kuulalaakeri soraa. Tien päässä oleva kappeli kun piti nähdä, niin kyllähän se soratiekin Busalla menee. Umpiperähän tämäkin tie oli joten takaisin lähtiessä se ensimmäinen 10 km oli soraa...

E6 tietä Näätämöstä pohjoiseen ajaessa vihdoinkin löytyi jo Busallekkin sopivaa ylänkötietä, harvakseltaan liikennettä ja naatiskelu mutkia. E75 tie Varangin vuonon pohjoisrannalla on avaraa mukavaa ajettavaa, mutta asutuksen myötä myös lampaita ja poroja tienvierillä.
Vesisaaressa vietetyn yön jälkeen matka jatkui "kuumaisema" -tietä Hammingbergiin josta yöksi Vuoreijaan. Tuo päivä menikin ihan maisemien katseluun.

Neljäs Norjapäivä alkoi E75 pitkin kahville Tanaan, josta suunnitelman mukaisesti Tenon itäpuolta ylös pohjoiseen Berlevågin ja Båtsfjordin kautta Nuorgamiin ja takaisin Suomeen.
Kun tie oli jättänyt Tenon taakse ja noussut ylängölle, niin voisi sanoa taivaan auenneen Busakuskille. Täysin autiota tietä silmänkantamattomiin, ei eläimiä eikä kasvillisuutta uudenkarhean asfalttitien reunoilla. Alkuun pitkät yli kilometrin mittaiset mutkat taittuivat satasen pintaan, mutta kun olin takaisin tulossa Båtsfjordista ja sata kilsaa harjoitellut, niin vauhti noissa mutkissa olikin jo tuplaten. On muuten magiaa lasettaa kaarretta jota vaan riittää ja riittää ja riittää... Mutkien jälkeen olevilla muutaman kilometrin suorilla konekkin pääsi kiertämään väännön ja tehon välille kuutosella :-)
Tuolla ylänköosuudella on mittaa yhteensä n 150 km, jonka aikana tapasin vain 10...20 muuta ajoneuvoa ja niiden kohdallahan aina otetaan vauhti pois.

Inarissa vietetyn yön jälkeen, Rovaniemeä kohden ajellessa, tuli mieleen että tuo autojuna on kortin kannalta hyvä juttu, ei jää vauhti päälle kun nukkuu yön yli junassa.

Ajatuksenani oli ajaa kaikki Norjan Tenojoen itäpuoliset valtatiet (RV) alusta loppuun. Tiet tuli ajettua ja vähän ylikin, mutta en kyllä suosittele Kirkkoniemen itä ja eteläpuolisia teitä ainakaan Busakuskeille.

6 päivän ja 2800 km reissu söi takanakin kudoksille. Todennäköisesti tuo 150 km "taivasosuus" oli suurin ahmatti, se pätkä kun mentiin väännöllä ja teholla...

Yöttömän yön aurinkoa lähdin hakemaan, taivaalta sitä ei paljon näkynyt, mutta kypärän sisällä sitä riittää vieläkin.

http://maps.google.fi/maps?f=....582&z=7




Edited By HarriVaari on 1245085862

Kirjoittaja busapappa2 » 14 Kesä 2009, 22:56

Petteri-K8 kirjoitti:Jep,

Viime elokuussa tuli kurvailtua pohjois-Norjassa lenkki. Täytyy sanoa että reissu oli ennakko odotuksiakin parempi. Aiemmin on autolla tullut Norjassa reissattua, mutta vasta pyörällä ymmärtää teiden autuuden:) Mikä parasta, niin juori tuolla pohjoisessa liikennettä on suhteellisen vähän, tiet hyviä ja mahtavan mutkaisia, ilman häiritseviä näköesteitä (puskia, puita yms.) joten jos kylmää kestää niin ajamiseen ei tiet parane. Väitän että vetää vertoja Alppeille. Ei ehkä itse tiet, mutta kokonaisuus ja ajamisen vapaus! Lähtiessämme satoi kaatamalla ja ajattelimme hiukan fuskata... Siis otimme junan h:ki - Rovaniemi ja starttasimme valmiiksi lapista. Sieltä Muonio, Enontekiö, Kautokeino, Alta, Nordkapp, Karigasniemi, Utsjoki, Inari, Saariselkä, Pelsosenniemi Lohja. Tylsimmät ajopätkät löytyivät Suomesta, mutta Norjan puoli oli lähes poikkeuksetta pelkkää:))) Tässä linkki reittiimme:
http://maps.google.fi/maps?f=....074&z=9

S.U.O.S.I.T.T.E.L.E.N.

Aikaa paloi koko keikkaan 5pv. Ja ei tuo juna vaihtoehto Rovaniemelle hullumpi ole, jollei välttämättä halua hangata 4-tietä:;):
Juu ! Pärrällä en oo käynyt, joskus autolla myös. Osa Espanjan matkalaisista tulivat Nordkapista Norjan kautta alas, olivatten haltioissaan maisemista, joskin pettymys, ELI reitin päätarkoitus, eli botskireisu "valaan katselmus" alueille jäipi tekemäti myrskyn ja räntäsateen takii. :thumbdown:

Norjassa ainoo negatiivinen asia on HINNAT, eli kaik on kallista. :shocked:

Kirjoittaja 75-1229438028 » 11 Kesä 2009, 10:01

Reilu 20-vuotta sitten lähdin prätkällä Norjaan reissuun ja oli tarkoitus olla 3 viikkoa siellä. Heti alkupäivinä saavuin Bodön kaupunkiin jossa eka iltana törmäsin paikallisiin pyöräihmisiin jotka kuuluivat paikalliseen klubiin. Niillä oli helvetin hienot tilat vuoren sisällä väestönsuojassa. Biletettiin niiden porukan kanssa viikko, pitivät kaikin puolin hyvää huolta Suomen pojasta.

Fyrkat tuli juotua viikossa joten palasin samaa latua kuin olin tullutkin takas himaan ja töihin. Mutta ainakin vieraanvaraisia norskit on ja hemmetin kovia juhlimaan... :kippis: :D Bodö oli nasta kaupunki ja paljon hienoa nähtävää lähistöllä.

Kirjoittaja 80-1235316731 » 10 Kesä 2009, 23:37

Jep,

Viime elokuussa tuli kurvailtua pohjois-Norjassa lenkki. Täytyy sanoa että reissu oli ennakko odotuksiakin parempi. Aiemmin on autolla tullut Norjassa reissattua, mutta vasta pyörällä ymmärtää teiden autuuden:) Mikä parasta, niin juori tuolla pohjoisessa liikennettä on suhteellisen vähän, tiet hyviä ja mahtavan mutkaisia, ilman häiritseviä näköesteitä (puskia, puita yms.) joten jos kylmää kestää niin ajamiseen ei tiet parane. Väitän että vetää vertoja Alppeille. Ei ehkä itse tiet, mutta kokonaisuus ja ajamisen vapaus! Lähtiessämme satoi kaatamalla ja ajattelimme hiukan fuskata... Siis otimme junan h:ki - Rovaniemi ja starttasimme valmiiksi lapista. Sieltä Muonio, Enontekiö, Kautokeino, Alta, Nordkapp, Karigasniemi, Utsjoki, Inari, Saariselkä, Pelsosenniemi Lohja. Tylsimmät ajopätkät löytyivät Suomesta, mutta Norjan puoli oli lähes poikkeuksetta pelkkää:))) Tässä linkki reittiimme:
http://maps.google.fi/maps?f=....074&z=9

S.U.O.S.I.T.T.E.L.E.N.

Aikaa paloi koko keikkaan 5pv. Ja ei tuo juna vaihtoehto Rovaniemelle hullumpi ole, jollei välttämättä halua hangata 4-tietä:;):

Kirjoittaja toimeve » 01 Kesä 2009, 10:34

Linksterman kirjoitti:Pohjois-Norja on masokisteille, törkeen kylmää, kallista ja sateista. Maisemat kompensoi kurjuuta mutta ei riittävästi.

...nonnyssää kyllä vähän provosoit :D

Norja on kivan lähellä, hienoja ajopätkiä täynnänsä ja kun etukätteen varrailee majotukset hotellista (itte kun nautin lämpimästä suihkusta ajopäivän jälkhen ja lakanoitten välhin pääsystä yöksi) vaikkapa eBookerssin tms kautta, niin ei se niin kallista ole kuin vois kuvitella. Halvempaahan se tietysti on jos tykkää telttailla, ehkä ittekki yksin liikkuessa sen tekisinki mutta en kylläkhän rakkaan kans ajellessa.

Kelit on vaihtelevat, kysehän on ulkoilmaharrastuksessa :;):

Tuosta Suomessa matkailusta olen sammaa mieltä: täälä on hienoja paikkoja, joita kannattaa ehottomasti katella ja joitten väliä voi ajella.

Sen verran kuitenki itte olen säistä eri mieltä, että kylmää ei ole. On vain väärin pukeutumisia :cool:

edit: ...jos joskus mahollista "tuhlata" 2-3 viikkoa ajelhun kesällä, niin voin ittekki harkita tuota Euroopan turneeta. Sitä ennen tyydyn näihin lähinähtävyykshin, kuten armas kotimaa tai Norja.




Edited By toimeve on 1243841815

Kirjoittaja 76-1188501707 » 01 Kesä 2009, 00:29

Pohjois-Norja on masokisteille, törkeen kylmää, kallista ja sateista. Maisemat kompensoi kurjuuta mutta ei riittävästi. Kannattaa lähteä aina etelään jos voi. Jossei voi niin Saimaata ja muita järvisiä sivistysalueita voi kierrellä- Suomi ylipäänsä on kesälläkin kylmä paikka moottoripyöräilyyn. Alpeille vaan, säädät sitten itse lämpötilat kelin ja korkeuden mukaan.

Kirjoittaja Jorma » 31 Touko 2009, 17:12

Tie n:888 kannattaa kokeilla. http://www.mehamn.net/axis213.htm



Edited By Jorma on 1243784295

Kirjoittaja Tomppa » 31 Touko 2009, 11:34

Pitäs lähteä huomenna kolmeksi viikoksi Salankiin, Kittilän pohjoisosaan appiukon mökille "talkoisiin". Samalla olen ajatellut ajella tuonne Norjan pohjoisrannikolle parin päivän lenkin.
Kattelin just sääennustetta ja torstaiyölle lupaili räntäsadetta. Taitaa jäädä mopoilut väliin ja joutunee lähtemään kotelolla reissuun...
Tää Suomen keli on :pylly: :angry:

Kirjoittaja Juha R » 29 Heinä 2008, 11:14

Tänään palattiin Pohjois-Norjan turneelta. Reitti: Kurikka - Kemijärvi - Sodankylä - Kolari - Kiiruna - Narvik - Skibotn -Alta - Nordkapp - Lakselv - Kautokeino - Kaamanen - Sodankylä - Ranua - Pudasjärvi - Kärsämäki - Kurikka (n. 3700 km).

Narvik - Alta tosi hyvää ja kivaa mutkatietä, Altasta pohjoiseen pitkiä suoria ja aavaa (=kova tuuli). Nordkappin tiet ok, keli oli vähän huono (sumua, sadetta ja tuulta). Tunneleissa +6 astetta lämmintä :D Nordkappin tunnelimaksu 200 NKR mennen tullen ja Nordkappin alueen maksu myös 200 NKR.

Takarengas (Diablo) meni kudoksille 2600 km kohdalla :wtf: Apua löytyi sunnuntainakin, 6 tuntia ekasta soitosta niin uusi takarengas oli tullut linja-autolla yli 100 km:n päästä ja asennettuna :respekt:

Kirjoittaja 73-1186080987 » 09 Huhti 2008, 09:57

PohjoisNorjaan olis tarkoitus elokuun alussa mennä,joten hyviä vinkkejä tarvittas.:D

Kirjoittaja Turtlesi » 08 Huhti 2008, 18:46

Komjaa paikkaa on. Viime kesänä tuli 2500km pörrättyä norjan reissulla... ainaski ite tykkäsin...

Kirjoittaja toimeve » 08 Huhti 2008, 14:44

jokiar kirjoitti:vauhtia voi todellakin pitää aikas reilusti..siellä ketään oo.. :rocket
...sarjassamme "kuuluisia viimeisiä lausahduksia" :D

Kirjoittaja jokiar » 08 Huhti 2008, 13:22

Kolmena kesänä oon nyt siellä kurvaillut ja kyllä tuo Lofoottien seutu on hienoa ja tiet hyvässä kunnossa (pääosin). Altan ja Skibottenin suunnalla olin viime kesänä ja Altan liepeillä olleita tietöitä lukuunottamatta myös hienoa seutua.
Lofooteilta kun tulee pois, niin yksi reitti on Riksgränssenin vuorten yli ja siitä Kiirunaan. Kiirunasta voi sitte lasketella kohtuullista vauhtia ns. "#####lanjängän" kautta Pelloon. Hirviaitaa piisaa ja vaikka tiet on kohtuullisen tylsiä, niin vauhtia voi todellakin pitää aikas reilusti..siellä ketään oo.. :rocket

Kirjoittaja 106-1185007451 » 07 Huhti 2008, 22:53

hienoa ajella myö narvikista alaspäin.parikesää sit tuli ajeltua kemi-kiruna-narvik-bodo-ja siitä rantaa pitkin trondheimiin asti ja siitä norjan poikki åreen ja siitä sundsvalliin ja siitä kotiin kemiin....

Kirjoittaja kalle » 07 Huhti 2008, 21:06

Onhan siellä tullut ajeltua ja hyvin muistan vieläkin erikoisen kokemuksen kun teltan sisällä oli niin kova sumu, ettei takaseinää nähnyt.....:)

Yritimme toisenkin kerran sinne, mutta silloin käännyimme takaisin ennen Narvikia kun ylhäällä satoi lunta (heinäkuu).

Ylös