Ketjut

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Ketjut

Kirjoittaja eeroolli » 07 Maalis 2010, 21:57

Kiitti Jarim :respekt:

Laitetaan nuo normikokoiset 17/40 ja uskotaan/toivotaan että Powerite-merkkiset kestää siinä missä JT:eetkin.
Tuskinpa ne muuten olis tullut ton DID:in ZVM2-paketissa jos ois "liian pehmoiset" bussukkaan.

PS. Toki löytyy laatikosta miltei ajamaton (2 tkm)
Suzuki orkkis 17-eturatas, jossa se vaimenninmuovikin, mutta lienee tuo täysin ajamaton "outomerkki" parempi vaihtoehto kun ei oo kilsoja alla lainkaan :D

Kirjoittaja jarim » 07 Maalis 2010, 21:34

eeroolli kirjoitti:Nostetaas vanhaa juttua, kun syksyllä alkoi ketjut rutista ja löytyi jäykkiä lenkkejä vasta 30 tkm ajetusta ketjuista
No tuli sitten enkuista tilattua alkutalvesta 04/05 bussiin DID:in Busan "Extreme" ketju-rataspaketti.
Nätissä DID-paketissa oli ketjut mallia DID 530 ZVM2 112 lenkkiset ketjut, mutta rattaat oli jotkin oudot Powerite-merkkiset 17 etu ja 40 taka(ko. Powerite-merkistä kukaan koskaan kuullutkaan??)
Rattaat oli jotain Carbon steel:iä ja tarrat päällä että korvaa OEM-rattaat ja valmistusmaana made in Taiwan :/

Kysymys 1. Mutta tuli mieleen, jotta tarviiskohan hankkia esim. hyväksikoetut JT-rattaat noiden tilalle ja heittää noilla kuikkaa, vai uskaltaisko laittaa paikalleen Didien kanssa?

Kysymys 2. Jos jostain edullisesti sais JT-rattaita, niin kannattaiskos laittaa tällaseen normi katu- ja lyhyeen matkakruisailuun (ja kerran kaksi kesässä ratailuun)
ratastus mallia:
A. normi 17/40
vai B. etu 16 ja taka 40
vai C. oiskos etu 17 ja taka 42 paras?
Ja riittääkö normi 112 lenkkiset 17/42-ratastukselle? :D
1. Heitä alle vaan
2. 16/40 = pidempi akseliväli, 17/42 = lyhyempi akseliväli. Molemmat sopii vakiomittaisilla ketjuilla, välitysten suhteen ei suurta eroa. Minun mielestä 17/40 on ihan hyvä, varsinkin matka-ajossa en tykkää kun "kone huutaa" lyhyemmillä väleillä. Itse käytän 18/40. :)

Kirjoittaja eeroolli » 07 Maalis 2010, 21:12

Nostetaas vanhaa juttua, kun syksyllä alkoi ketjut rutista ja löytyi jäykkiä lenkkejä vasta 30 tkm ajetusta ketjuista
No tuli sitten enkuista tilattua alkutalvesta 04/05 bussiin DID:in Busan "Extreme" ketju-rataspaketti.
Nätissä DID-paketissa oli ketjut mallia DID 530 ZVM2 112 lenkkiset ketjut, mutta rattaat oli jotkin oudot Powerite-merkkiset 17 etu ja 40 taka(ko. Powerite-merkistä kukaan koskaan kuullutkaan??)
Rattaat oli jotain Carbon steel:iä ja tarrat päällä että korvaa OEM-rattaat ja valmistusmaana made in Taiwan :/

Kysymys 1. Mutta tuli mieleen, jotta tarviiskohan hankkia esim. hyväksikoetut JT-rattaat noiden tilalle ja heittää noilla kuikkaa, vai uskaltaisko laittaa paikalleen Didien kanssa?

Kysymys 2. Jos jostain edullisesti sais JT-rattaita, niin kannattaiskos laittaa tällaseen normi katu- ja lyhyeen matkakruisailuun (ja kerran kaksi kesässä ratailuun)
ratastus mallia:
A. normi 17/40
vai B. etu 16 ja taka 40
vai C. oiskos etu 17 ja taka 42 paras?
Ja riittääkö normi 112 lenkkiset 17/42-ratastukselle? :D




Edited By eeroolli on 1267989432

Kirjoittaja 116-1212663759 » 24 Heinä 2008, 21:40

Kiitos kaikille avusta! Tuntuu, että nyt kun on uudet ketjut ja rattaat, niin pyörään tuli kolmasosa tehoja lisää... :)

Kirjoittaja busajasa » 12 Heinä 2008, 22:23

Kaikki vaihtoon kerralla! Ketjut ja rattaat...

Ei ole kummoinen homma. Ehkä vaikein tehtävä on ketjun niittaaminen kiinni mutta siihen voi taas käyttää jousilukkoa ja ajaa jousilukon kanssa huoltoon/pajalle ja antaa niitattavaksi siellä, jos epäilee omia kykyjään.

Ketjupaketit tulee niitattavalla lukolla.

RK ja DID lie suosituimpia merkkejä perus Bussiin. Löytyy myös muita merkkejä. Storm Allright etc myy ketjuja mutta löytyy täältäkin foorumilta asiantunevia myyjiä.

Onlyfast

ksthb

Tuolta yritys osiolta kannataa zekata.




Edited By busajasa on 1215890965

Kirjoittaja 116-1212663759 » 12 Heinä 2008, 21:15

Jeps, siispä nyt selvisi. Ketju on aikansa elänyt... Rattaat näyttävät vielä edessä ja takana hyviltä, mutta ketjuissa kuollut kohta. Mutta taitaa olla parempi vaihtaa myös rattaa eteen ja taakse samalla kertaa? Onko kuinka vaikea projekti? Miten tuo eturatas vaihdetaan? Takaratas näyttäisi olevan suht helppo vaihtaa...

Kirjoittaja 74-1171709493 » 12 Heinä 2008, 16:51

busajasa kirjoitti:
Juvo kirjoitti:Ketju asiaa sivuten, miten paljon pitää olla uudessa ketjussa lenkkejä 17/42 ratastuksella?

16/43 menee standardi mitan ketjulla vielä. Uskon että myös 17/42 menee. Vakio ratastushan on 17/40. Ketjun lenkkimäärää en muista ulkoa mutta se löytynee esim stormin listasta.

Kiitti, vaikuttas stormin ja duelin kuvaston mukaan että lenkkejä ois 112. Onko suosituksia ketju merkistä tai tyypistä joka kestäisi parhaiten?

Kirjoittaja busajasa » 12 Heinä 2008, 16:23

Juvo kirjoitti:Ketju asiaa sivuten, miten paljon pitää olla uudessa ketjussa lenkkejä 17/42 ratastuksella?

16/43 menee standardi mitan ketjulla vielä. Uskon että myös 17/42 menee. Vakio ratastushan on 17/40. Ketjun lenkkimäärää en muista ulkoa mutta se löytynee esim stormin listasta.




Edited By busajasa on 1215869096

Kirjoittaja 74-1171709493 » 12 Heinä 2008, 15:44

Ketju asiaa sivuten, miten paljon pitää olla uudessa ketjussa lenkkejä 17/42 ratastuksella?

Kirjoittaja busajasa » 12 Heinä 2008, 15:25

takaa pukille ja renkaan pyörittelyä. Näkee kyllä silmällä ketjusta jos se väliin kiristyy ja löysää varsinkin jos ketju riittävän kireällä.

Jos ei ole takapukkia niin kaveri nostamaan perä ilmaan (sivujalan varaan) ja samaan tyyliin renkaan pyörittelyä..

Kirjoittaja Quadron » 12 Heinä 2008, 14:32

Mulla teki vastaavaa kolahdusta kun ketju tuli ikänsä päähän. Muutama lenkki meni jäykäksi rasvojen tultua sieltä tiivisteistä ulos. Tuntuu nimenomaan vain veto päällä.

Ketjut löysälle ja taivuttelet joka lenkin kohdan että onko jossain jäykkää. Sitten marssit ostamaan uudet ketjut ja rattaat, kaikki kannattaa vaihtaa kerralla uusiin kun kerran alkaa ropaamaan.

Ketjun ei vältämättä tarvitse olla vanha että se menee, sen pystyy tuhoamaan liialla kiristyksellä, väärällä pesulla jne aika nopeastikkin..




Edited By Quadron on 1215862432

Kirjoittaja 116-1212663759 » 12 Heinä 2008, 11:11

Hmm... Kun pyörää työntelee ees taas, niin ei kuuluu mitään kolinoita tai rahinoita. Ketjujen ja rattaiden iästä en osaa mitään sanoa, koska olen omistanut pyörän vasta noin kuukauden. Jos siis ekaksi tarkistaisi eturattaan kunnon, jotta pääsisi asiassa etiäpäin. Takaratas ja ketjut näyttävät silmämääräisesti ihan hyvältä ja ketjuissa on vielä kiristysvaraa 5 pykälää.

Kirjoittaja busajasa » 11 Heinä 2008, 21:54

Minkä ikäiset ketjut? jos alkaa olla finaalisssa ne kuluu/venähtää epätasaisesti jolloin pyöritellessä välillä kirityy ja välillä löysää.



Edited By busajasa on 1215802536

Kirjoittaja Jaakko » 11 Heinä 2008, 21:48

tjoutsin kirjoitti:Tuli mieleen, että voiko ketjujen väliin päästä jotain kiviä, jotka aiheuttaisivat tuon kolinan? Tai oikeammin se on kolahdus aika ajoin ja tuntuu siltä kuin se tulisi aina kun ketjut kiertävät paikan x. Kolahduksen tiheys myös kasvaa, kun antaa pyörälle enempi vauhtia.
ei sinne oikeen niin isoja kiviä pääse että aiheuttais kolinaa. äänen voi aiheuttaa myös kulunut eturatas / takapyörän laakeri, voi havainnollistaa kun lykkii pyörää ees taas. ja tosiaan liian kireet ketjut käy ainankin takalaakeroinnin päälle.

Kirjoittaja 116-1212663759 » 11 Heinä 2008, 21:14

No, tuo kolina hävisi joksikin aikaa, mutta on nyt taas palannut eli tänään, kun rasvasin öljyt ja kiristin ketjut, niin alkoi taas kuulumaan sellaista outoa kolinaa. Tässä viestien välissä on ajettu hieman yli 3500 km, jolloin ongelmaa ei ollut. Viimeksi kun kolinaa kuului, en ollut kiristänyt ketjuja.

Tuli mieleen, että voiko ketjujen väliin päästä jotain kiviä, jotka aiheuttaisivat tuon kolinan? Tai oikeammin se on kolahdus aika ajoin ja tuntuu siltä kuin se tulisi aina kun ketjut kiertävät paikan x. Kolahduksen tiheys myös kasvaa, kun antaa pyörälle enempi vauhtia.

Ylös