Alustan säätö vartille !?! - Jousi kantaa - vaimennus säädetään...

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Alustan säätö vartille !?! - Jousi kantaa - vaimennus säädetään...

Kirjoittaja tenhulttio » 20 Helmi 2009, 10:06

Aika monet kisapelithän tuntuu olevan jäykkäperäisiä. Mikseipä se siis olis vartille hyvä ratkaisu.

Mutta tuosta 600cc liikatehosta rohkenen olla eri mieltä. Niissä luulisin ongelman olevan piiiitkä ykkösvaihde ja tehoalueen kierrosluku.
Tuossa 750R:ssä huipputeho 10500r/min ja huippuvääntö 8000r/min. Esim ZX-6R 14000r/min ja 11800r/min. Pitkä ykkönen ja laiskasti lähtevä kone on vaikea ajaa. Luulisin, en ole kokeillut. Ainakin se ajaminen näyttää vaikealta...

Kirjoittaja 98-1232781416 » 18 Helmi 2009, 20:37

Pakko on osallistua tahan topicciin.Ma harrastin joskus Dinosaurusten aikaan MP-kiihdydysajoa virallisissa SM taistoissa 1986 .Pyorani oli taysin vakio/ putkiviritteinen (Vance Hines)/takaratas -2 piikkia Suzuki 750 GSX-R /100 hv (moottoriteho) painoa oli kuivana muistaakseni silloiset huippuvahaiset eli 178 kg.Joka tapauksessa niin saatoihin sen verran etta ,silloin matkin sen ajan suurkuljettajaa Veli Malinin tsydeemia takaiskarista ,eli iskari pois ja tilalle jaykka alumiininen profiiliputki.Etupaata taas laskin niin alas kuin sain, eli varmaan n. 5-7 cm muistaakseni,ja pyora toimi todella hyvin,ei pahemmin keulinut ja meno oli kuin raiteilla olis ajanut.Aika oli parhaimmillaan 11.34/194 eli n.0.36 sekkaa parempi kuin Suzukille luvattiin. Yksi osakilpailu pronssi silla tuli ajettua.Mielestani aika on suht hyva kun vertaa esim. 600 cc nykypyoriin jossa tehoa huomattavasti enemman (jopa 36 hv)ja melkein 20 kg vahemman painoa,eika ne testeissa ole kuin parhaimmillaan 0.3 sek nopeampia ja jopa 0.3 sek huonompia.Eli yksi ratkaiseva tekia nayttaa olevan ,liika teho on vain pahasta,jos sita ei saa oikealla tavalla siirrettya rataan.Ja tietysti viimekadessa kaikki on kuskista kiinni,eli jos oikea ranne on liian jaykka ja tarisee, niin ajat on sen mukaisia.

Kirjoittaja Fastard » 09 Kesä 2008, 00:36

PetriK kirjoitti:Alkaa olemaan tuo teikäläisen 9.1s sekin alueella.

Paljonko swingiä / akseliväliä / 60ft aikoja jotta osaa suhteuttaa ?

Mulla on 243.x km/t loppunopeudet onnistuneissa vedoissa ja vasta tänään katsomalla dataloggeria taisin keksiä miksi ajat ovat näin heikkoja - 9.822 paras tällä hetkellä.
Akseliväli on maksimissaan 1500mm. Tuo kun täytyy olla maksimi ruotsin sääntöjen ahdettujen kohdalla. Mulla on tuo lukema erittäin lähellä. 60ft ajat 1,58, 1,60, 1,65 ja siitä ylöspäin..

Kirjoittaja PetriK » 09 Kesä 2008, 00:10

Alkaa olemaan tuo teikäläisen 9.1s sekin alueella.

Paljonko swingiä / akseliväliä / 60ft aikoja jotta osaa suhteuttaa ?

Mulla on 243.x km/t loppunopeudet onnistuneissa vedoissa ja vasta tänään katsomalla dataloggeria taisin keksiä miksi ajat ovat näin heikkoja - 9.822 paras tällä hetkellä.

Kirjoittaja Fastard » 08 Kesä 2008, 23:40

Fastard kirjoitti:Viime kesänä kokeilin lyhennettyä takaiskaria(27mm) ja vakiojousta. Esijännitys tuli aivan liian suureksi ja perä oli käytännössä joustamaton. Lähtötilanteissa missä se vähän antoi myöden, ei paluuvaimennus pysynyt ollenkaan mukana. Seurauksena tuntui olevan keulimista siinä 60ft kohdilla.

Tälle vuodelle kokeilussa on lyhyempi, langaltaan ohuempi ja progressiivisesti käyttäytyvä jousi. Eli hakusessa olisi lähtötilanteessa tilanne, jolloin viivalta irtautuessa perä laskee selvästi ja nopeaa lähes pohjaan ja pysyisi siellä kiihdytyksen sanotaanko ekat 100 metriä jolloin alkaisi pikkuhiljaa palautua. Paluuvaimennukseen tuli pientä muutosta, eli sinne pari shimmiä lisää, jotta tällainen olisi edes teoriassa mahdollista.

Pitäisi saada vaan nyt niitä ehjiä lähtöjä kumialustalla niin voisi kertoa toimiiko tälläinen kokeilu mitenkään.

Tämä ratkaisu tuntui toimivan erinomaisen hyvin. Yhtään keulimista eikä sutimista ollut ainakaan Piteån pitävällä radalla. Kaikki kun saan vielä nappiin muiltakin osin, pystyy lähdettämään vieläkin agressiivisemmin.

Kirjoittaja PetriK » 29 Touko 2008, 17:13

JanneT kirjoitti:Kerro toki lisää?!? Kaikenlaiset vinkit ja neuvot ovat aina harkitsemisen arvoisia.
Mulla on vikaa korvien välissä kun en käännä tarpeeksi kahvasta, mutta siinä nyt ei varsinaisesti ole mitään uutta ;-)

Kirjoittaja 74-1155281906 » 29 Touko 2008, 13:13

PetriK kirjoitti:Kävin eilen juttelemassa pitkään Samin kanssa joka näytti miten mun kuuluisi lähteä tällä omalla pyörällä - kaukana ollaan tuosta... joku asia korvien välissä estää toimimisen sen mukaan mitä aivot käskevät.
Kerro toki lisää?!? Kaikenlaiset vinkit ja neuvot ovat aina harkitsemisen arvoisia.

Kirjoittaja PetriK » 29 Touko 2008, 09:55

akseli kirjoitti:petri jatka pyörää 5 tuumaa ja madalla 5 tuumaa niin jenkkien mukaan olet jo kaseilla-ei kun yritetäämpä pähkäillä näitä vauhti-, ja ponperipäivillä.
Ei mun lähtötyylillä kasia ajeta... kun nyt saisi jokaisen lähdön edes ysillä alkavaan numeroon vakiomittaisena niin olisin tyytyväinen.

Kävin eilen juttelemassa pitkään Samin kanssa joka näytti miten mun kuuluisi lähteä tällä omalla pyörällä - kaukana ollaan tuosta... joku asia korvien välissä estää toimimisen sen mukaan mitä aivot käskevät.

Oma veikkaus on että korvien välistä päälle kytkeytyvä jarru on pelkoa joka liittyy siihen että kerran nuorempana vedin montulla pyörän takapyörän kautta ympäri ja koko vehje tuli rinnan päälle - oli hetken aikaa ilmat ja vähän muutakin pihalla.

Kirjoittaja akseli » 29 Touko 2008, 09:07

JanneT kirjoitti:
Kujo kirjoitti:takaswingin akselin suhdetta takapyörän akseliin.
Perusasioista muutama tuossa edellä tulikin jo ihan oikein, testaamalla se oikea setappi löytyy, ehkä.

Kuinka paljon on Kujolla kilpurista perää laskettu? Ja paljonko olet lyhentänyt takaiskaria&jousta?

luultavasti maksimin verran sääntöjen puitteissa (maavara 45mm vaimikäseoli) eihän aktiivi tallikuljettaja saa tällaiseen vastata(tai nasse-setä on hyvin hyvin vihainen)
petri jatka pyörää 5 tuumaa ja madalla 5 tuumaa niin jenkkien mukaan olet jo kaseilla-ei kun yritetäämpä pähkäillä näitä vauhti-, ja ponperipäivillä.

Kirjoittaja 74-1155281906 » 29 Touko 2008, 07:39

Kujo kirjoitti:Alustan säätäminen vartille täysin yksilöllistä, riippuen mm. radasta, pyörän tehosta, kuskin painosta, kuskin tehosta, pyörän painosta, painopisteestä, pleksin kulmasta, silmien väristä, takaswingin pituudesta jne. Erityisen tärkeänä pointtina pitäisin takaswingin akselin suhdetta takapyörän akseliin.
Perusasioista muutama tuossa edellä tulikin jo ihan oikein, testaamalla se oikea setappi löytyy, ehkä.
Kuinka paljon on Kujolla kilpurista perää laskettu? Ja paljonko olet lyhentänyt takaiskaria&jousta?

Kirjoittaja Kekku » 29 Touko 2008, 00:35

PetriK kirjoitti:
Takapään jousikulmaa varmaan kukaan ei ole mennyt muuttamaan - periaattessa sillä voisi saavuttaa saman ilman isompaa iskariremonttia. Noita säädettäviä jousikulmia muistaakseni löytyi bussiin jenkkilästä. Taisin laittaa kuvankin siihen missä juteltiin tuosta iskarin jousesta.


Siinä oli vissii se palikka jossa voip säätää koiranluitten kohdan suhteessa jouseen siinä alapalikassa,
http://secure.mycart.net/catalog....vnext=1
, saa siis samalla peränliikkeellä jousta enemmän tai vähemmän liikkumaan.

Mulla nyt muutettu koiranluitten yläpää paikkaa, sadan muuttujan joukosta ei tainnut osua yksikään kohdalleen.

Kirjoittaja PetriK » 28 Touko 2008, 22:49

jarim kirjoitti:Päteekö pitkän (=akselivälitään jatketun) ja vakiomittaisen pyörän takajousituksen säätöön samat lait? Itse olen takajousta löysännyt vakioasennosta vakiomittaisessa pyörässä, mielestäni vähentää keulimista.

Juteltiin tuosta useampaan otteeseen yhden kaverin kanssa - ja kyllä se sai mut vakuuttumaan siitä että samat lait toimivat mitä brock:n artikkelissakin mainitaan sekä pitkässä että lyhyessäkin - olettaen että säädöt on oikein eikä vedä koko taka-akselia linkkuun väärinpäin.

Mietittiin asiaa mm. näiden asioiden kautta:
- mitä tapahtuu painopisteelle jos jousi on liian löysä ja menee linkkuun väärinpäin
- miten rebounce pitäisi toimia, kuten brock sanoo - alussa alas ja sitten hitaasti ylös lienee nopeinta
- miten madaltaminen vaikuttaa painopisteeseen riippumatta akselivälistä

mutta mistäs mä mitään tiedän, kunhan vasta harjoittelen ... ja varsin heikoin tuloksin - mutta yhdestä asiasta olen vakuuttunut: meikäläisen mielestä akselivälistä pitäisi antaa sakkoa vähintään 0.1s jokaista pidennettyä tuumaa kohden.

ps. tuohon alustan säätöön löytyy hyviä mallinnusohjelmia - täytyy joskus tutkia niitä tarkemmin kun perusasiat on hallussa.




Edited By PetriK on 1212004260

Kirjoittaja Kujo » 28 Touko 2008, 22:45

Likimain sadan muuttujan tarkkuudella samat lait pätevät, niin kauan kuin takapää on jousitettu.

Kirjoittaja jarim » 28 Touko 2008, 22:38

Päteekö pitkän (=akselivälitään jatketun) ja vakiomittaisen pyörän takajousituksen säätöön samat lait? Itse olen takajousta löysännyt vakioasennosta vakiomittaisessa pyörässä, mielestäni vähentää keulimista.

Kirjoittaja Kujo » 28 Touko 2008, 22:31

Alustan säätäminen vartille täysin yksilöllistä, riippuen mm. radasta, pyörän tehosta, kuskin painosta, kuskin tehosta, pyörän painosta, painopisteestä, pleksin kulmasta, silmien väristä, takaswingin pituudesta jne. Erityisen tärkeänä pointtina pitäisin takaswingin akselin suhdetta takapyörän akseliin.
Perusasioista muutama tuossa edellä tulikin jo ihan oikein, testaamalla se oikea setappi löytyy, ehkä.

Ylös