18 piikkinen eturatas!

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: 18 piikkinen eturatas!

Kirjoittaja hajahuja » 28 Kesä 2008, 16:30

k8 ei oo sama eturatas ko gsxrssä.ja vakiona 18 piikkinen.menneet prkl uuteen muuttamaan sen,yritin vanhan busan ratasta mutta ei passaa eikä löydy varaosaliikkeistäkään

Kirjoittaja 67-1175770372 » 28 Kesä 2008, 14:31

Jos muistan oikein niin K8:ssa on kilokikserin rattaat eli etsiös niistä tarvikkeista.

Mulla on K6 (rek 2007) ja eturatas GSX-1400 eli 18 ja hyvin pelittää. Ketjun säätövara riittää mainiosti - vaihdoin vasta 6000km huollon kieppeillä (jos muistan oikein?).
Mittarivirhe on teoreettisesti -0.7% eli 100 mittarissa on 100,7 todellista nopeutta. renkaan kuluneisuus taitaapi vaikuttaa enemmän?!
ATRE asennettu eli 5 "sisällä" aina, vaihdenäyttö kertoo käytetyn vaihteen sinisellä coolilla numerolla. Ei turhia keuli pelkällä ykkösen kaasunavauksella.
Koneessa on lisäksi kokeilun ja huvin vuoksi +4 sytytysennakko, tehty mekaanisesti vaihtamalla Woodrof-kiila 12000 huollossa. Vaatii nyt 98E bensaa (ei ainaskaa nakuta), ei tunnu tehot mihinkään muuttuvat peffatohtorin mukaan, mutta äänet on vakiopöntöillä sangen mureat :-)
Ruiskuun laitettiin 6000km kohdalla +5 alas ja 12000km kohdalla (turhaan) +5 keskialueelle. Bensaa syö matka-ajossa nyt 5,4->5,6 eli pari desiä enemmän. Taitaa 18000 huollossa keskialue vakioitua taas...
Kaikkee sitä tulee tehtyä...pönttöjä ei viitti vaihtaa ku ylivuotinen uusi malli tulee ajoon jahka ABS-jarruilla sen saa (ja lukee lehdistä eka vuonna miten ABS pelittää uudessa Bussissa)
Jos vaikka ensi vuosikymmenellä uuden laittais ja siihen sitten titaanisen täysputkiston (tai hiilikuituisen) 4-2-1 eli painoa pois matkakäyttöä ajatellen. Tai sitten rupeen kerettiläiseksi ja ostan uuden BMW K1400S mallin (jos sellaista siis tulee 2010 mennessä?). Kawasaki 1400 GTR on käyny mielessä kun sen pleksi on täysin hiljainen kunhan stongan saa alemmas, mun Bussissa sen on puol tuumaa korotettu ja BMW K1200S just kohdallaan - %¤(/&%/&" bemarivilkut ja hinta :-(

Voiku Suska tekis sellasen Touring-Busan (tehdasturbo-optiolla)
Sellanen että triplalaukuilla vois ajaa ainaski 250,
meinaan nii kauan ku Germanian autobaanoilla vielä saapi ajella - Bremen on jo menetetty :-(

Konetekniikan opinnoista sen verran että jo aiemmin annettu vastaukset ketjun kulmista, rattaista ja kulutuskestävyydestä ovat kohdallaan. Itse hain lähinnä matka-ajomukavuutta ja halvempaa spiidohiileriä (80 egee vs 12 egee).
Tietenkin asennustyö vei aika kauan noin eka kerralla ku iso hylsy oli väärää kokoa jne. kokonaisaika 5h brutto. Kaveri auttoi painamalla takajarrupoljinta kun irroittelin mutteria, joka oli Suzukin lock-tidella laitettu, laittelin Bilteman vastaavaa tilalle kiristysvaiheessaa, joka oli yllättävän helppo. Mulla on nykyään 2 momenttiavain eli isompi riittää kaikkiin suzukin muttereihin ja pienempi täydentää "alhaalta". Sovitepalat sitten mahdollista eri kokoisten holkkien käytön. Tarvikkeet siis kannatta miettiä etukäteen, jottei varsinaisen operaation aikana sade, jano tai potutus pääse yllättämään.

Lykkyä tykö ja kerro miten uusi Bussi Kikserin tarvike-eturattaalla keulii (joku TRE asennettuna) :-D

Kirjoittaja jarim » 01 Kesä 2008, 15:59

koinonia kirjoitti:just menos vaihtaa 18 piikkistä, muistaako kukaan momenttia kuningasmutterille?
145Nm

Kirjoittaja 107-1126906030 » 01 Kesä 2008, 15:23

just menos vaihtaa 18 piikkistä, muistaako kukaan momenttia kuningasmutterille?

Kirjoittaja 98-1197316477 » 29 Touko 2008, 20:34

Kekku kirjoitti:
busai kirjoitti:Mulla on +2 takana ja vaihtaisin mieluusti vielä -1 eteen kun sais jostain 17 piikkisen k8:siin,vinkkejä kaivataan!!!!!!

http://secure.mycart.net/catalog....vnext=1

Tuolta:

http://www.dragrace.fi/
Kiitos linkistä :)

Kirjoittaja Jaakko » 29 Touko 2008, 12:53

MGa kirjoitti:Kun saisi 7.vaihteen matka-ajoon :laugh:
saahaan niitä vaihteita sinne kun tekee itse rattaat, mut toi oli varmaan vitsi. ei tee mieli pudottaa enää maantie kirroksia tuosta 3000rpm:stä

Kirjoittaja Kekku » 29 Touko 2008, 12:44

busai kirjoitti:Mulla on +2 takana ja vaihtaisin mieluusti vielä -1 eteen kun sais jostain 17 piikkisen k8:siin,vinkkejä kaivataan!!!!!!

http://secure.mycart.net/catalog....vnext=1

Tuolta:

http://www.dragrace.fi/




Edited By Kekku on 1212054364

Kirjoittaja MGa » 29 Touko 2008, 11:54

Kun saisi 7.vaihteen matka-ajoon :laugh:

Kirjoittaja 98-1197316477 » 29 Touko 2008, 10:51

Mulla on +2 takana ja vaihtaisin mieluusti vielä -1 eteen kun sais jostain 17 piikkisen k8:siin,vinkkejä kaivataan!!!!!!

Kirjoittaja Kekku » 29 Touko 2008, 00:09

Aina parempi mitä isompi on se pienempi ratas.

Eteen niin iso kuin sinne mahtuu ja taakse niin iso/pieni kuin tarvii.

Edit: Alle 17:sta ei mitään koneenrakentajantaulukko/SKS suosittele ketjukäyttöön.




Edited By Kekku on 1212009106

Kirjoittaja Jaakko » 28 Touko 2008, 11:31

jos tehon puute vaivaa niin pykälää pienempi eturatas vaan. 18piikkisellä kierrokset 100km/h vauhdissa muistaakseni 3000rpm luokkaa, eli melko vähän.

Kirjoittaja 107-1089231881 » 28 Touko 2008, 09:35

kalle kirjoitti:
MGa kirjoitti:Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?

Toisaalta isomman eturattaan valinta suurentaa ketjunopeutta ja pienempi takaratas vaan suurentaa pyörän
pyörimisnopeutta. Eli isommalla etusella ketjut pyörii enemmän kuin pienellä takasella.

hmm.. ja mitä pienemmät rattaat niin sitä nopeemmin svingin laahaimet kuluu paskaks :shocked:
Hmm.. kolikolla on aina kaksi puolta :;):

Kirjoittaja kalle » 28 Touko 2008, 07:31

MGa kirjoitti:Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Toisaalta isomman eturattaan valinta suurentaa ketjunopeutta ja pienempi takaratas vaan suurentaa pyörän
pyörimisnopeutta. Eli isommalla etusella ketjut pyörii enemmän kuin pienellä takasella.

Kirjoittaja kalle » 28 Touko 2008, 07:27

Ksthb kirjoitti:Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta
En tiedä onko K8:ssa ja vanhemmissa sama eturatas, mutta myyjä ei löytänyt K8:siin suurempaa eturatasta. Sen vuoksi valittiin pienempi takaratas. Tuosta GSX 1400:sen rattaasta
ei ollut tietoa....

Kirjoittaja Titaani » 28 Touko 2008, 05:56

MGa kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.

Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta

Mä kun olen käsittänyt että pienemmän rattaan olis hyvä olla pariton ja jaoton tasaisemman kulutuksen kannalta eli 17, 19, 21, 23 jne.
Kun taas takarattaan suurentaminen pienentää ketjun kulmaa ja vähentää kulumista.
Näin meille paasattiin koneenosien suunnittelussa... :wtf:

Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Tämä teoria pitää paikkansa kun on kyseessä kaksi hammasratasta, mutta ketjun ollessa kyseessä pitäisi verrata sitä rattaan suhdetta ketjun lenkkimäärään.

Käytännössä kestää juuri noin kuin KSTHB sanoi eli enemmän piikkejä = parempi, lisäksi isommalla eturattaalla ketjun kääntökulma pienenee ja säästää ketjua. Kuitenkin eniten vaikutaa mopon ketjujen hoito ja oikea kireys kestävyyteen!!

Ylös