Kirjoittaja 72-1214630696 » 15 Kesä 2009, 20:00
Aurinkomatkalla...
Itse lähdin viettämään pitämätöntä talvilomaa pe 5.6 ajamalla Tampereelle autojunaan.
Lauantaina Rovaniemi-Inari menikin sitten lomanmukaisesti pääosin lumisateessa ajaen, mutta eihän ne ulkoiset olosuhteet motoristiä haittaa
Sunnuntaina avautui vihdoin Norjan tiet ja Kirkkoniemessä hotellin täti tarjosi yösijaa 1.700 NOK hintaan ja 7 NOK/euro kurssia eli halusi 240 per yö, me ei päästy sopimukseen. Yösija löytyi lopulta n.100 km etelään Kirkkoniemestä, tien 885 loppupäästä, Vaggetemin leirintäalueelta ja maksoi 400 NOK.
Tie RV885 Kirkkoniemi-Nyrud on kyllä asfalttitie, mutta kunnostukseen ei ole rahoja riittänyt, toisaalta miksi olisikaan, kun tiellä on pituutta 100 km ja sen varrella asuu kourallinen ihmisiä. Matka Nyrudista takaisin Kirkkoniemelle kesti Busallakin 3 tuntia, pakollisia pysähtymistä oli pidettävä, kun Busa ei ole trial/enduro käyttöön sopiva, eikä kyllä ole kuskikaan
RV886 päässä oleva Grense Jakobselv oli seuraava kohde, eikä mennyt putkeen tämäkään valinta. Alkumatka suht hyvää ajettavaa, mutta viimeinen 10 km tietyön alla olevaa kuulalaakeri soraa. Tien päässä oleva kappeli kun piti nähdä, niin kyllähän se soratiekin Busalla menee. Umpiperähän tämäkin tie oli joten takaisin lähtiessä se ensimmäinen 10 km oli soraa...
E6 tietä Näätämöstä pohjoiseen ajaessa vihdoinkin löytyi jo Busallekkin sopivaa ylänkötietä, harvakseltaan liikennettä ja naatiskelu mutkia. E75 tie Varangin vuonon pohjoisrannalla on avaraa mukavaa ajettavaa, mutta asutuksen myötä myös lampaita ja poroja tienvierillä.
Vesisaaressa vietetyn yön jälkeen matka jatkui "kuumaisema" -tietä Hammingbergiin josta yöksi Vuoreijaan. Tuo päivä menikin ihan maisemien katseluun.
Neljäs Norjapäivä alkoi E75 pitkin kahville Tanaan, josta suunnitelman mukaisesti Tenon itäpuolta ylös pohjoiseen Berlevågin ja Båtsfjordin kautta Nuorgamiin ja takaisin Suomeen.
Kun tie oli jättänyt Tenon taakse ja noussut ylängölle, niin voisi sanoa taivaan auenneen Busakuskille. Täysin autiota tietä silmänkantamattomiin, ei eläimiä eikä kasvillisuutta uudenkarhean asfalttitien reunoilla. Alkuun pitkät yli kilometrin mittaiset mutkat taittuivat satasen pintaan, mutta kun olin takaisin tulossa Båtsfjordista ja sata kilsaa harjoitellut, niin vauhti noissa mutkissa olikin jo tuplaten. On muuten magiaa lasettaa kaarretta jota vaan riittää ja riittää ja riittää... Mutkien jälkeen olevilla muutaman kilometrin suorilla konekkin pääsi kiertämään väännön ja tehon välille kuutosella
Tuolla ylänköosuudella on mittaa yhteensä n 150 km, jonka aikana tapasin vain 10...20 muuta ajoneuvoa ja niiden kohdallahan aina otetaan vauhti pois.
Inarissa vietetyn yön jälkeen, Rovaniemeä kohden ajellessa, tuli mieleen että tuo autojuna on kortin kannalta hyvä juttu, ei jää vauhti päälle kun nukkuu yön yli junassa.
Ajatuksenani oli ajaa kaikki Norjan Tenojoen itäpuoliset valtatiet (RV) alusta loppuun. Tiet tuli ajettua ja vähän ylikin, mutta en kyllä suosittele Kirkkoniemen itä ja eteläpuolisia teitä ainakaan Busakuskeille.
6 päivän ja 2800 km reissu söi takanakin kudoksille. Todennäköisesti tuo 150 km "taivasosuus" oli suurin ahmatti, se pätkä kun mentiin väännöllä ja teholla...
Yöttömän yön aurinkoa lähdin hakemaan, taivaalta sitä ei paljon näkynyt, mutta kypärän sisällä sitä riittää vieläkin.
http://maps.google.fi/maps?f=....582&z=7
Edited By HarriVaari on 1245085862
[color=#000000]Aurinkomatkalla...
Itse lähdin viettämään pitämätöntä talvilomaa pe 5.6 ajamalla Tampereelle autojunaan.
Lauantaina Rovaniemi-Inari menikin sitten lomanmukaisesti pääosin lumisateessa ajaen, mutta eihän ne ulkoiset olosuhteet motoristiä haittaa :-)
Sunnuntaina avautui vihdoin Norjan tiet ja Kirkkoniemessä hotellin täti tarjosi yösijaa 1.700 NOK hintaan ja 7 NOK/euro kurssia eli halusi 240 per yö, me ei päästy sopimukseen. Yösija löytyi lopulta n.100 km etelään Kirkkoniemestä, tien 885 loppupäästä, Vaggetemin leirintäalueelta ja maksoi 400 NOK.
Tie RV885 Kirkkoniemi-Nyrud on kyllä asfalttitie, mutta kunnostukseen ei ole rahoja riittänyt, toisaalta miksi olisikaan, kun tiellä on pituutta 100 km ja sen varrella asuu kourallinen ihmisiä. Matka Nyrudista takaisin Kirkkoniemelle kesti Busallakin 3 tuntia, pakollisia pysähtymistä oli pidettävä, kun Busa ei ole trial/enduro käyttöön sopiva, eikä kyllä ole kuskikaan ;-)
RV886 päässä oleva Grense Jakobselv oli seuraava kohde, eikä mennyt putkeen tämäkään valinta. Alkumatka suht hyvää ajettavaa, mutta viimeinen 10 km tietyön alla olevaa kuulalaakeri soraa. Tien päässä oleva kappeli kun piti nähdä, niin kyllähän se soratiekin Busalla menee. Umpiperähän tämäkin tie oli joten takaisin lähtiessä se ensimmäinen 10 km oli soraa...
E6 tietä Näätämöstä pohjoiseen ajaessa vihdoinkin löytyi jo Busallekkin sopivaa ylänkötietä, harvakseltaan liikennettä ja naatiskelu mutkia. E75 tie Varangin vuonon pohjoisrannalla on avaraa mukavaa ajettavaa, mutta asutuksen myötä myös lampaita ja poroja tienvierillä.
Vesisaaressa vietetyn yön jälkeen matka jatkui "kuumaisema" -tietä Hammingbergiin josta yöksi Vuoreijaan. Tuo päivä menikin ihan maisemien katseluun.
Neljäs Norjapäivä alkoi E75 pitkin kahville Tanaan, josta suunnitelman mukaisesti Tenon itäpuolta ylös pohjoiseen Berlevågin ja Båtsfjordin kautta Nuorgamiin ja takaisin Suomeen.
Kun tie oli jättänyt Tenon taakse ja noussut ylängölle, niin voisi sanoa taivaan auenneen Busakuskille. Täysin autiota tietä silmänkantamattomiin, ei eläimiä eikä kasvillisuutta uudenkarhean asfalttitien reunoilla. Alkuun pitkät yli kilometrin mittaiset mutkat taittuivat satasen pintaan, mutta kun olin takaisin tulossa Båtsfjordista ja sata kilsaa harjoitellut, niin vauhti noissa mutkissa olikin jo tuplaten. On muuten magiaa lasettaa kaarretta jota vaan riittää ja riittää ja riittää... Mutkien jälkeen olevilla muutaman kilometrin suorilla konekkin pääsi kiertämään väännön ja tehon välille kuutosella :-)
Tuolla ylänköosuudella on mittaa yhteensä n 150 km, jonka aikana tapasin vain 10...20 muuta ajoneuvoa ja niiden kohdallahan aina otetaan vauhti pois.
Inarissa vietetyn yön jälkeen, Rovaniemeä kohden ajellessa, tuli mieleen että tuo autojuna on kortin kannalta hyvä juttu, ei jää vauhti päälle kun nukkuu yön yli junassa.
Ajatuksenani oli ajaa kaikki Norjan Tenojoen itäpuoliset valtatiet (RV) alusta loppuun. Tiet tuli ajettua ja vähän ylikin, mutta en kyllä suosittele Kirkkoniemen itä ja eteläpuolisia teitä ainakaan Busakuskeille.
6 päivän ja 2800 km reissu söi takanakin kudoksille. Todennäköisesti tuo 150 km "taivasosuus" oli suurin ahmatti, se pätkä kun mentiin väännöllä ja teholla...
Yöttömän yön aurinkoa lähdin hakemaan, taivaalta sitä ei paljon näkynyt, mutta kypärän sisällä sitä riittää vieläkin.
[url=http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Skolegata,+9990+B%C3%A5tsfjord,+Norja&daddr=70.468259,28.813448+to:70.720479,29.317703&geocode=FRDDNQQdnk3FAQ%3BFaNCMwQdiKi3AQ%3B&hl=fi&mra=dme&mrcr=1&mrsp=2&sz=13&sll=70.722576,29.320793&sspn=0.022612,0.130806&ie=UTF8&ll=71.00266,29.904785&spn=1.427095,8.371582&z=7]http://maps.google.fi/maps?f=....582&z=7[/url][/color]
Edited By HarriVaari on 1245085862