Kirjoittaja 65-1193743727 » 30 Tammi 2008, 08:56
Eikös aukioloaikaa pitäisi lyhentää samassa suhteessa virtauksen kasvuun? Eli jos virtaus lisääntyy 10% niin aukioloaikaa pitää pienentää 10% että saadaan sama bensamäärä. Vai jäikö multa jotain ymmärtämättä kysymyksestä?
Ja virtaus tosiaan kasvaa neliöjuuressa paineen lisäykseen. Noin suurinpiirtein. Omien kokeilujen perusteella tuo ei välttämättä pidä aina tarkalleen paikkaansa, mutta kelvannee lähtöarvoksi.
Sitten kannattaa myös huomioida, että kyse on suuttimen tehollisesta aukioloajasta, eikä ohjauspulssin pituudesta. Eli jos lakseskellaan pulssien pituuksia, niin ensin pitää vähentää suuttimen aukeamisaika (luokkaa 1ms), tehdä sitten skaalailut ja lisätä lopuksi se aukeamisaika takaisin. Ja käytännössä tälläkään ei taida päästä kuin lähelle oikeaa tulosta. Suuttimesta tulee kuitenkin joku tuntematon määrä tavaraa avautumisajan kuluessakin, kuten myös suuttimen sulkeutuessa, mikä hiukan vääristää laskelmien tuloksia.
[color=#000000]Eikös aukioloaikaa pitäisi lyhentää samassa suhteessa virtauksen kasvuun? Eli jos virtaus lisääntyy 10% niin aukioloaikaa pitää pienentää 10% että saadaan sama bensamäärä. Vai jäikö multa jotain ymmärtämättä kysymyksestä?
Ja virtaus tosiaan kasvaa neliöjuuressa paineen lisäykseen. Noin suurinpiirtein. Omien kokeilujen perusteella tuo ei välttämättä pidä aina tarkalleen paikkaansa, mutta kelvannee lähtöarvoksi.
Sitten kannattaa myös huomioida, että kyse on suuttimen tehollisesta aukioloajasta, eikä ohjauspulssin pituudesta. Eli jos lakseskellaan pulssien pituuksia, niin ensin pitää vähentää suuttimen aukeamisaika (luokkaa 1ms), tehdä sitten skaalailut ja lisätä lopuksi se aukeamisaika takaisin. Ja käytännössä tälläkään ei taida päästä kuin lähelle oikeaa tulosta. Suuttimesta tulee kuitenkin joku tuntematon määrä tavaraa avautumisajan kuluessakin, kuten myös suuttimen sulkeutuessa, mikä hiukan vääristää laskelmien tuloksia.[/color]