Sähköjuttuja

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Sähköjuttuja

Kirjoittaja jarim » 04 Heinä 2010, 19:59

storbacka kirjoitti:
jarim kirjoitti:Kuten jo aikaisemmin totesin, ei hyvä. Nyt sinulla on koko ajan käytössä vapaan kartat ecun sisällä kun ecu kuvittelee että kytkin on koko ajan pohjassa...

Ei pitäs olla. Ei mene se maa "tieto" boxille asti. Ecun näkökulmasta kytkimen kytkin on koko ajan auki.
Ahaa, ok, seison korjattuna. :)

Kirjoittaja storbacka » 04 Heinä 2010, 17:00

jarim kirjoitti:
storbacka kirjoitti:
storbacka kirjoitti:On tullu laitettua vähän erilainen kytkinkahva-konaisuus, ja siinä ei ole sitä kytkintä.

Kattelin sähkökaaviosta et solenoidille menevän maa-johdon kun vetäsee suoraan maihin, niin pitäs pelata ilman kytkinkahvan johtojen hypyttämistä/katkaisijaa.

Vetäsin solenoidille menevän musta/keltasen johdon poikki, ja liitin siitä solenoidin puoleisen pään suoraan maihin. Nyt starttailee ilman kytkimen kytkintä.

Kuten jo aikaisemmin totesin, ei hyvä. Nyt sinulla on koko ajan käytössä vapaan kartat ecun sisällä kun ecu kuvittelee että kytkin on koko ajan pohjassa...
Ei pitäs olla. Ei mene se maa "tieto" boxille asti. Ecun näkökulmasta kytkimen kytkin on koko ajan auki.

Kirjoittaja jarim » 04 Heinä 2010, 11:25

storbacka kirjoitti:
storbacka kirjoitti:On tullu laitettua vähän erilainen kytkinkahva-konaisuus, ja siinä ei ole sitä kytkintä.

Kattelin sähkökaaviosta et solenoidille menevän maa-johdon kun vetäsee suoraan maihin, niin pitäs pelata ilman kytkinkahvan johtojen hypyttämistä/katkaisijaa.

Vetäsin solenoidille menevän musta/keltasen johdon poikki, ja liitin siitä solenoidin puoleisen pään suoraan maihin. Nyt starttailee ilman kytkimen kytkintä.
Kuten jo aikaisemmin totesin, ei hyvä. Nyt sinulla on koko ajan käytössä vapaan kartat ecun sisällä kun ecu kuvittelee että kytkin on koko ajan pohjassa...

Kirjoittaja storbacka » 04 Heinä 2010, 11:12

storbacka kirjoitti:On tullu laitettua vähän erilainen kytkinkahva-konaisuus, ja siinä ei ole sitä kytkintä.

Kattelin sähkökaaviosta et solenoidille menevän maa-johdon kun vetäsee suoraan maihin, niin pitäs pelata ilman kytkinkahvan johtojen hypyttämistä/katkaisijaa.
Vetäsin solenoidille menevän musta/keltasen johdon poikki, ja liitin siitä solenoidin puoleisen pään suoraan maihin. Nyt starttailee ilman kytkimen kytkintä.

Kirjoittaja storbacka » 02 Kesä 2010, 14:46

On tullu laitettua vähän erilainen kytkinkahva-konaisuus, ja siinä ei ole sitä kytkintä.

Kattelin sähkökaaviosta et solenoidille menevän maa-johdon kun vetäsee suoraan maihin, niin pitäs pelata ilman kytkinkahvan johtojen hypyttämistä/katkaisijaa.

Kirjoittaja jarim » 02 Kesä 2010, 12:09

storbacka kirjoitti:
jarim kirjoitti:
storbacka kirjoitti:Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001

Jos "kytkimen kytkimen" johdot on kytkettynä koko ajan niin vapaan kartat koko ajan käytössä. Ei hyvä.

Millä tavoin se vapaan kartta eroaa muutoin käytössä olevasta?

Tarvii varmaan kytkeä se starttinappula jotenkin silleen et sais tuon kytkin homman eliminoitua.
Kierrostenrajoitin alempana, vapaan sytkäkartta erilainen ja ei käytössä vaihdekohtaisia sytkä + bensakarttoja. Eli ei hyvä. Ehkä tyhmä kysymys mutta miksi se kytkimen kytkin on poistettu?

Kirjoittaja storbacka » 02 Kesä 2010, 10:34

jarim kirjoitti:
storbacka kirjoitti:Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001

Jos "kytkimen kytkimen" johdot on kytkettynä koko ajan niin vapaan kartat koko ajan käytössä. Ei hyvä.
Millä tavoin se vapaan kartta eroaa muutoin käytössä olevasta?

Tarvii varmaan kytkeä se starttinappula jotenkin silleen et sais tuon kytkin homman eliminoitua.

Kirjoittaja jarim » 02 Kesä 2010, 09:48

storbacka kirjoitti:Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001
Jos "kytkimen kytkimen" johdot on kytkettynä koko ajan niin vapaan kartat koko ajan käytössä. Ei hyvä.

Kirjoittaja storbacka » 02 Kesä 2010, 09:35

Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001

Kirjoittaja Quadron » 05 Maalis 2008, 18:23

Mittariston resetointia koitettu..? ???

menee jotenkin näin...
Alempi nappula pohjaan
Virrat päälle
Pidä alempi nappula pohjassa noin 5 sek
päästä alempi nappula
paina uudestaan alempaa nappulaa

Kirjoittaja PetriK » 05 Maalis 2008, 17:46

Pitäisi avata mittaristo ja tutkia jotta osaisi tarkemmin neuvoa, mutta uskon että busatoni osaa kyllä tutkia kun on osannut leditkin vaihtaa. Se on kohtuullisen vaativa operaatio vaihtaa useampi ledi joka on juotettu pintaliitostekniikalla - hatunnosto siitä.

Mutta sellainen vinkki vielä että mittaristossahan on painotkytkin jolla saadaan matkamittari näyttämään polttoaineenkulutusta joka paikallaan olevalla pyörällä on muistaakseni nolla. Olisiko mahdollista että tuo nappi tai sen signaali piirilevyllä on jumittunut päälle ?

Toinen vaihtoehto on että matkamittarin lukemaa joka varmaan on talletettu pienelle serial EPROM:lle ei vaan pystytä lukemaan. Eli signaalin tuolle EPROM:lle voisi tarkistaa vaikka skoopilla - että sellainen signaali löytyy... sehän voi olla että EPROM.n checksum jostain syystä on virheellinen ?

Olisihan se hienoa jos vika löytyisi ja samalla olisi keksitty tapa nollata matkamittari ;-). Periaatteessa pitäisi olla helppo juttu vain nollata EPROM (jos sellainen on tuossa mittaristossa on) tai sitten tarvittaessa vaihtaa EPROM uuteen...

Kirjoittaja 118-1202115807 » 05 Maalis 2008, 06:34

Kiitos.Mittari on vielä BusaTonilla.Se tutkii sitä vielä tulevan vkl.n aikana.Palaan asiaan jos vika ei selviä.Jes,kipsi pois jalasta.

Kirjoittaja Agostini » 04 Maalis 2008, 21:26

Ootkos illalla huomenissa liikekannalla...aja tänne ja ota se mittari mukaan ni katotaan jos näkys jotai selekeetä vikaa...

-A-




Edited By Agostini on 1204658785

Kirjoittaja 118-1202115807 » 04 Maalis 2008, 21:11

Kun virrat laittaaa päälle, silloin nopeusmittari käy tapissa niinku pitääkin ja matkamittarissa näkyy teksti trip1 ja trip2 sekä nollia tai kaseja.Eli siihenasti ok.Sit ku näyttöön pitäisi tulla ajetut kilsat,niin eipä tuukkaan vaan rupee vilkuttaan viivoja,ja kun laittaa pyörän käyntiin ja vaihteen päälle niin nopeusmittari nollilla.Mittarin kuoretkin oli irti ja mit. kytketty liitt.niin sama homma.Eli tsekkauksen aikana sinne menee virta ,mut sen jälkeen sit ei. Porakonekikkaa en ole käyttäny.
Pyörä on ollu uudesta saakka ja viim. neljään vuoteen sillä on ajettu vajaa paritonnia.säilyteety kuivassa tallissa. PS.V***U sehän johtuu ajon puutteesta..

Kirjoittaja PetriK » 04 Maalis 2008, 18:16

Eli nopeusmittari ei näytä mitään kilometrilukemaa missään vaiheessa, vai näyttääkö edes alussa kilometrilukemaa ?

Vallitseva teoria on seuraava: Mittariston piirilevy on kiinni usealla pienellä ruuvilla. Kun niitä kiristää epätasaisesti kiinni tai lämmittää sitä useasta kohdin niin on vaara että piirilevy taipuu. (Samalla tavalla kuin kannenpultit pitää kiristää kiinni vaiheittain ettei kansi taivu). Tällöin ajan kanssa mittariston piirilevyn pintaan saattaa syntyä johonkin juotokseen pieni halkeama joka estää mittariston osittaisen toiminnan. Tuollainen pieni halkeama saattaa syntyä ns. lämpölaajenemisen vaikutuksesta, tyyliin kova pakkaspäivä. Hyvällä onnella löytyä painelemalla tai lämmittämällä piirilevyä paikallisesti. (Jos mittaristo näyttää alkuun kilometrejä mutta sammuu sitten, niin silloin saattaa löytyä kylmäsprayllä.). Mutta jos ledit on tarkistettu niin varmaan samassa yhteydessä tuo yllä kuvattu homma on myös tarkistettu.

Se mitä en tiedä mitä tapahtuu jos porakonekikkaa yrittää käyttää busan mittariin - saattaa myös sammuttaa mittarin. Samoin jos punamustaan tai vaaleanpunaiseen johtoon syöttää +12V voi mennä kuvatulla tavalla rikki. Myös mittariston sisään tiivistynyt kosteus pesun jälkeen voi rikkoa mittariston. Mutta näitä en ole testannut, pelkkää arvausta.

(Jos tilaat jostain toimivan mittariston niin olen kiinnostunut tuosta rikkinäisestä tähän moottorinohjausyksikköprojektiin - kilometrimittaria tässä ei tarvita kun työpöytä ei liiku mihinkään.)

Ylös