Teoreettinen tehontarve huippunopeudelle - Excel harjoutus

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Teoreettinen tehontarve huippunopeudelle - Excel harjoutus

Kirjoittaja PetriK » 08 Huhti 2007, 03:59

böltsi kirjoitti:kuis vaikuttaa kuskin paino?sinänsä sillä ei oo vaikutusta kun näkyy pyörivän siinä+100
:D
Painokerroin oli huomioitu siinä oheisessa excelissä.

Vakion huippu normaalirenkaalla on 301km/h. Noi edelliset tuolla oli laskettu optimit välitykset putkiviritteiselle huomioiden lisätehon hyödyntäminen sekä drag stripillä että suoranopeudella tilanteelle jossa ketjut ja rattaat tulee uusintaan muutenkin.

Kirjoittaja akseli » 07 Huhti 2007, 19:29

PetriK kirjoitti:optimi välitys miedosti viritetylle busalle on:
- Drag strip 16/43, huippunopeus noin 276km/h
- Nopeusrata 18/43, huippunopeus noin 310km/h
Tämä siis pyörälle jossa tehoa takarenkaalta on noin 170hp, joka on kai normaalin putkiviritteisen keskiverto aito lukema.

Jos joku löytää excelistä virheitä niin laittakaa ihmeessä palautetta meikäläisellekin että tulee tehtyä oikeita asioita kesän ajoja ajatellen.

budjettihenkinenkin busanisti pääsee näihin optimivälityksiin kympillä :p vakiovälitys kentälle ja 15eturatas vartille-15nen kylläkin kuluttaa laahainta hiukan enemmän mutta karuimmat sällit ajelevat 14sellakin.kuitenkin :respekt: hyvin laskettu/päätelty

Kirjoittaja böltsi » 07 Huhti 2007, 19:07

kuis vaikuttaa kuskin paino?sinänsä sillä ei oo vaikutusta kun näkyy pyörivän siinä+100
:D




Edited By böltsi on 1175962076

Kirjoittaja PetriK » 07 Huhti 2007, 18:43

Sähköpostissa nousi keskustelu takarenkaan luistamisesta.

Tein netissä useita hakuja aiheesta ja hyvin säädetyllä normaalilla busan alustalla wheelspinillä ei näyttäisi olevan lukuihin käytännön vaikutusta (<1%).

Vaikuttaa siltä että busa on hyvin suunniteltu nimenomaan huippunopeuksia varten ja rakenteelliset muutokset pyörään vaan heikentävät suorituskykyä. Esim jos takapäätä on jatkettu niin sitten tuo wheelspin näyttäisi lisääntyvän.

Kirjoittaja jarim » 06 Huhti 2007, 20:29

Kiitos. :)

Kirjoittaja RHead » 06 Huhti 2007, 20:04

Hienoa petrik!

Kirjoittaja PetriK » 06 Huhti 2007, 19:32

JariM soitteli ja kysyi että millä laskeskelin näitä .org:ssa olevia ZX9R teoreettisia tehontarpeita. Tässä taustaa ja linkki exceliin jakoon (vaikka siinä oma kilpailuetu meneekin ;-)).

Laskelmat perustuvat M.J.Gibbonsin netistä löytyvään exceliin jota olen hieman modannut. ZX12R ja Hayabusan drag co-efficient (eli tuulenvastus) luvut perustuvat samoin netistä löytyvään "Why is Busa faster artikkeliin" (cycle canada, october 2000). Tuossa linkissä löytyvässä excelissä on siis käytetty näitä artikkelin lukuja lähtökohtana arvioitaessa onko tuo 337km/h mahdollinen Kawa ZX9R:lle.

Lähtökohta kyseisen excelin laatimiseen oli että mietin mitkä ovat optimit välitykset kun jossain vaiheessa ensi kesänä ketjut ja rattaat täytyy uusia. Tässä pohdinnassa olen tullut tulokseen että optimi välitys miedosti viritetylle busalle on:
- Drag strip 16/43, huippunopeus noin 276km/h
- Nopeusrata 18/43, huippunopeus noin 310km/h
Tämä siis pyörälle jossa tehoa takarenkaalta on noin 170hp, joka on kai normaalin putkiviritteisen keskiverto aito lukema.

Jos joku löytää excelistä virheitä niin laittakaa ihmeessä palautetta meikäläisellekin että tulee tehtyä oikeita asioita kesän ajoja ajatellen.

Busa HP Speed excel

:bike:

Ylös