Kirjoittaja -Artsi- » 27 Maalis 2007, 23:30
roadrunner kirjoitti:Hmmmn tuota tuota hmmmn ,eihän siinä ole mitään pahaa vaikka laitais 2 flektiä,mutta sitä ennen voi miettiä muutamia asioita.Lämpömittarit niin autoissa kuin motoissa ovat enempi suuntaa antavia (lukema muuttuu esim jännite vaihtelusta, hapettumat ym) .Sitten jäähdytysneste,itse käytän GM:n auton alumiinimoottoreihin suunnittelemaa (valmiistaja AC Delco) aatelis veren väristä nestettä( ei sisällä silicon, silikaatti,phospaat) ,66% nestettä+34% akkuvesi seoksella kiehumispiste on 132 astetta.sitten jäähdyttimen korkki ohje paine (korjaamokäsikirja) 1.2 bar. kiehumispiste noin 133 astetta. Flektin kytkin jäähdyttäjässä kytkee kiinni 105 ast. kytkee pois 100 ast. Joten "pelivaraa" jää jonkin verran. Toki voisihan tulo letkuun laittaa hi-flow sähköpumpun lämpötunnistimella +boxi-ohjaus virtaus määrälle,tai käyttää MC-Express race nestevälijäähytintä imuilma aukkojen takana ( toki valoja joutuis vähän modaamaan),tai tehdä vastaava moottorin lisäjäähdytin.(Artsi?).Itse olen ajanut cooleri turbopyörällä n.70000 km yhdellä flektillä varustettuna.Jos haluaa tarkan nesteen tai muun lämpötilan mitata niin myynnissä on digimittareita esim. Koivusella, MS 6500,jollaisella voi mittailla -50 -+750 ast. Joten eiku rakentamaan vaan! .
En usko mittarinheittelyihin niin että viisari menee punaiselle ja varoitusvalokin syttyy. Alastarolla toi keittikin kertaalleen jokusen vedon jälkeen. Jäähdytysnesteenä oli viimeksi Shellin Advance käyttövalmis fluoresoiva sininen mömmö, ei pitäis olla siitä kiinni... oletan. Korkki on tarkastamatta, mahdollinen vianaiheuttaja.
Itse uskon tuon Muzzyn flektin tehokkuuden olevan syypää, se jäähdyttää käynnistyttyään nopeasti lämpöanturin alueen ja kun vesi ei pienillä kierroksilla kovaa kierrä, sammuu flekti ennenkuin kannesta tai lohkosta on kuuma vesi ehtinyt syylärille saakka. Anturissa taas oma hitautensa reagoida uudelleen niin hiipimällä nousee lämpö koko ajan. Toisen flektin anturi tulee vesiletkuun toiselle puolen syyläriä, joten reagoi nopeammin kuumalla puolella ollessaan. Saattaisi riittää jopa yksinään tuo anturin siirto. Pitänee kokeilla...
[color=#000000][quote="roadrunner"]Hmmmn tuota tuota hmmmn ,eihän siinä ole mitään pahaa vaikka laitais 2 flektiä,mutta sitä ennen voi miettiä muutamia asioita.Lämpömittarit niin autoissa kuin motoissa ovat enempi suuntaa antavia (lukema muuttuu esim jännite vaihtelusta, hapettumat ym) .Sitten jäähdytysneste,itse käytän GM:n auton alumiinimoottoreihin suunnittelemaa (valmiistaja AC Delco) aatelis veren väristä nestettä( ei sisällä silicon, silikaatti,phospaat) ,66% nestettä+34% akkuvesi seoksella kiehumispiste on 132 astetta.sitten jäähdyttimen korkki ohje paine (korjaamokäsikirja) 1.2 bar. kiehumispiste noin 133 astetta. Flektin kytkin jäähdyttäjässä kytkee kiinni 105 ast. kytkee pois 100 ast. Joten "pelivaraa" jää jonkin verran. Toki voisihan tulo letkuun laittaa hi-flow sähköpumpun lämpötunnistimella +boxi-ohjaus virtaus määrälle,tai käyttää MC-Express race nestevälijäähytintä imuilma aukkojen takana ( toki valoja joutuis vähän modaamaan),tai tehdä vastaava moottorin lisäjäähdytin.(Artsi?).Itse olen ajanut cooleri turbopyörällä n.70000 km yhdellä flektillä varustettuna.Jos haluaa tarkan nesteen tai muun lämpötilan mitata niin myynnissä on digimittareita esim. Koivusella, MS 6500,jollaisella voi mittailla -50 -+750 ast. Joten eiku rakentamaan vaan! :thumbup: . :thumbup:[/quote]
En usko mittarinheittelyihin niin että viisari menee punaiselle ja varoitusvalokin syttyy. Alastarolla toi keittikin kertaalleen jokusen vedon jälkeen. Jäähdytysnesteenä oli viimeksi Shellin Advance käyttövalmis fluoresoiva sininen mömmö, ei pitäis olla siitä kiinni... oletan. Korkki on tarkastamatta, mahdollinen vianaiheuttaja.
Itse uskon tuon Muzzyn flektin tehokkuuden olevan syypää, se jäähdyttää käynnistyttyään nopeasti lämpöanturin alueen ja kun vesi ei pienillä kierroksilla kovaa kierrä, sammuu flekti ennenkuin kannesta tai lohkosta on kuuma vesi ehtinyt syylärille saakka. Anturissa taas oma hitautensa reagoida uudelleen niin hiipimällä nousee lämpö koko ajan. Toisen flektin anturi tulee vesiletkuun toiselle puolen syyläriä, joten reagoi nopeammin kuumalla puolella ollessaan. Saattaisi riittää jopa yksinään tuo anturin siirto. Pitänee kokeilla...[/color]