Kirjoittaja 70-1085386739 » 02 Kesä 2004, 09:20
Juu tehty on, ja voin suositella sitä kaikille. Paranee käynti meinaan jonkin verran, jos sattuu olemaan saadöt pielessä.
Itse tein sen kaverin, kaiketi kaasareille tarkoitetulla, mittarilla. Eli ko. mittari painettiin siihen läppärungon päälle, ja mittaus suoritettiin yksi läppärunko kerrallaan. Eli ensin mittari mitta-asteikolle 1-sylinteriä käyttäen ja sen jälkeen sitten säädetään muut läpät samaan ykkösen kanssa. Huomioitavaa tuossa on se, että jos ja kun ilmanputsari on pois paikoiltaan mittausta suorittaessa, niin putsarissa oleva IAT anturi pitää olla kuitenkin paikallaan/kytkettynä. Eli kierretään se sieltä kotelosta pois mittauksen ajaksi. => Kaikki sensorit on oltava mittauksen aikana käytössä/toiminnassa.
Mikäli mittaus tehdään neljällä mittarilla yhtä aikaa, niin olennaisen tärkeää on, että kaikki mittarit näyttävät yhtä. Eli kaikki mittarit on syytä ensin kalibroida käyttäen ykkössylinterin läppärunkoa eli sitä mikä on lähimpänä kaasuvaijereita. Jos ei säätö kaikille onnistu, niin ainahan säädön voi tehdä myös yhdellä mittarilla, läppärunko kerrallaan. Alipaineletkuista ei ole syytä irroittaa muita kuin "rempparompussa" mainitut kaksi letkua (, jos ne siellä vielä sattuu olemaan
). Siis ne läppärungon etupuolella olevat runkoja yhdistävät letkut jäävät paikoilleen, muut irti ja niihin tulpat tai mittarin letkut.
Ennen synkkausta on myös hyvä tarkistaa TPS sensorin säätö, ja säätää se tarvittaessa kohdilleen. Kaikki mittaukset ja säädöt sitten normaalin käyntilämmön saavuttaneeseen moottoriin.
Itse jätin sen "ryypyn" sinne missä se olikin, eli kone kiertää vain sen vähän yli 2000 rpm, kun täysin auki. Tosin sen voisi kyllä säätää sinne 3500 tietämille, jolloin ko. vipstaakista saisi näppärän "cruise -nappulan". 
EDIT: ykkös-sylinteri on kulkusuuntaan nähden vasemman puoleinen, eli kauimpana kaasuvaijereista.
-kujo-
[color=#000000]Juu tehty on, ja voin suositella sitä kaikille. Paranee käynti meinaan jonkin verran, jos sattuu olemaan saadöt pielessä. :)
Itse tein sen kaverin, kaiketi kaasareille tarkoitetulla, mittarilla. Eli ko. mittari painettiin siihen läppärungon päälle, ja mittaus suoritettiin yksi läppärunko kerrallaan. Eli ensin mittari mitta-asteikolle 1-sylinteriä käyttäen ja sen jälkeen sitten säädetään muut läpät samaan ykkösen kanssa. Huomioitavaa tuossa on se, että jos ja kun ilmanputsari on pois paikoiltaan mittausta suorittaessa, niin putsarissa oleva IAT anturi pitää olla kuitenkin paikallaan/kytkettynä. Eli kierretään se sieltä kotelosta pois mittauksen ajaksi. => Kaikki sensorit on oltava mittauksen aikana käytössä/toiminnassa.
Mikäli mittaus tehdään neljällä mittarilla yhtä aikaa, niin olennaisen tärkeää on, että kaikki mittarit näyttävät yhtä. Eli kaikki mittarit on syytä ensin kalibroida käyttäen ykkössylinterin läppärunkoa eli sitä mikä on lähimpänä kaasuvaijereita. Jos ei säätö kaikille onnistu, niin ainahan säädön voi tehdä myös yhdellä mittarilla, läppärunko kerrallaan. Alipaineletkuista ei ole syytä irroittaa muita kuin "rempparompussa" mainitut kaksi letkua (, jos ne siellä vielä sattuu olemaan :;): ). Siis ne läppärungon etupuolella olevat runkoja yhdistävät letkut jäävät paikoilleen, muut irti ja niihin tulpat tai mittarin letkut.
Ennen synkkausta on myös hyvä tarkistaa TPS sensorin säätö, ja säätää se tarvittaessa kohdilleen. Kaikki mittaukset ja säädöt sitten normaalin käyntilämmön saavuttaneeseen moottoriin.
Itse jätin sen "ryypyn" sinne missä se olikin, eli kone kiertää vain sen vähän yli 2000 rpm, kun täysin auki. Tosin sen voisi kyllä säätää sinne 3500 tietämille, jolloin ko. vipstaakista saisi näppärän "cruise -nappulan". :)
EDIT: ykkös-sylinteri on kulkusuuntaan nähden vasemman puoleinen, eli kauimpana kaasuvaijereista.
-kujo-[/color]