Kirjoittaja PetriK » 13 Marras 2006, 21:58
Harmi, takaisin piirustuspöydälle..., onneksi on aikaa kevääseen - haaveilla.
Ilokaasu on kai sitten ainoa oikotie onneen ), tosin itse en ole kokeillut ja paremmasta puoliskosta huomasi heti laitoksella että sekään ei ensimmäisellä kerralla paljoa auttanut.
EDIT:
Miksi puristussuhteen lisääminen kiinnostaa liittyy mm. seuraaviin asioihin;
- Parempi moottorin volumetric efficiency koska vähemmän pakokaasua jää palamatta sylinteriin eli enemmän tehoa
- Parempi thermal efficiency, eli lämpölaajenemisesta syntyvä energia kohdistuu enemmän mäntään eikä sylinterin seinämiin
- isommilla nokilla avautuminen kestää kauemmin ja kompressiota suurentamalla tätä voi kompensoida eli saadaan volumetric efficiencyä paremmaksi.
= parempi vääntö alemmilla kierroksilla
Taulukko antaa 11:1 -> 12:1 nostolle 1.3% tehonnousun, eli 175*1.3%=2.25hp vastaavasti 12.5:1 olisi 2% eli 3.5hp. Jos kansi on irti nuo ovat "halpoja" hevosia jos mäntiin ei tarvitse koskea. Yli 14:1 ei enään kannata mennä, ja tuskin busa edes kestää yli 13:1... Mutta enemmän tuo alapään vääntö on se mikä kiinnostaa ).
Tosin jos mäntiin täytyy koskea vaikka vähänkin niin sylinterin täyttö ei välttämättä ole virtausten takia enään optimaalinen, joten teho ei kasva. Eli sitten tarvitaan korkeammalle puristussuhteelle optimoidut männät jotta virtaukset pysyvät optimaalisina. Samoin nokkien ajoitukset pitää katsoa ehkä dynossa.
Helpompaa taitaa olla etsiä 12:1 tai 12.5:1 mäntiä kuin lähteä perkaamaan siivua lohkosta ?
Mutta en mä näistä mitään oikeasti tiedä, kunhan pohdin että jaksaisiko aloittaa projektia vai ei ...
Tässä lontoon kielellä artikkeli joka kertoo miksi puristussuhde kannattaa optimoida samalla kun vaihtaa nokkia...
Edited By PetriK on 1163449738
[color=#000000]Harmi, takaisin piirustuspöydälle..., onneksi on aikaa kevääseen - haaveilla.
Ilokaasu on kai sitten ainoa oikotie onneen ;-)), tosin itse en ole kokeillut ja paremmasta puoliskosta huomasi heti laitoksella että sekään ei ensimmäisellä kerralla paljoa auttanut.
EDIT:
Miksi puristussuhteen lisääminen kiinnostaa liittyy mm. seuraaviin asioihin;
- Parempi moottorin volumetric efficiency koska vähemmän pakokaasua jää palamatta sylinteriin eli enemmän tehoa
- Parempi thermal efficiency, eli lämpölaajenemisesta syntyvä energia kohdistuu enemmän mäntään eikä sylinterin seinämiin
- isommilla nokilla avautuminen kestää kauemmin ja kompressiota suurentamalla tätä voi kompensoida eli saadaan volumetric efficiencyä paremmaksi.
= parempi vääntö alemmilla kierroksilla
Taulukko antaa 11:1 -> 12:1 nostolle 1.3% tehonnousun, eli 175*1.3%=2.25hp vastaavasti 12.5:1 olisi 2% eli 3.5hp. Jos kansi on irti nuo ovat "halpoja" hevosia jos mäntiin ei tarvitse koskea. Yli 14:1 ei enään kannata mennä, ja tuskin busa edes kestää yli 13:1... Mutta enemmän tuo alapään vääntö on se mikä kiinnostaa ;-)).
Tosin jos mäntiin täytyy koskea vaikka vähänkin niin sylinterin täyttö ei välttämättä ole virtausten takia enään optimaalinen, joten teho ei kasva. Eli sitten tarvitaan korkeammalle puristussuhteelle optimoidut männät jotta virtaukset pysyvät optimaalisina. Samoin nokkien ajoitukset pitää katsoa ehkä dynossa.
Helpompaa taitaa olla etsiä 12:1 tai 12.5:1 mäntiä kuin lähteä perkaamaan siivua lohkosta ?
Mutta en mä näistä mitään oikeasti tiedä, kunhan pohdin että jaksaisiko aloittaa projektia vai ei ...
[url=http://www.popularhotrodding.com/tech/0606phr_understanding_compression_ratio/]Tässä lontoon kielellä artikkeli joka kertoo miksi puristussuhde kannattaa optimoida samalla kun vaihtaa nokkia...[/url][/color]
Edited By PetriK on 1163449738