Nokkien säätö ?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Nokkien säätö ?

Kirjoittaja 109-1096989730 » 11 Tammi 2007, 18:36

Tässä olis nokkien vaihdon tulos.

http://galleria.busanistit.org/album13/busanokat

Powercommander menee kyllä hankintaan ja avarampi putkistokaan ei olis pahitteeksi, ennen kuin alkaa nokkien ajoituksia hieromaan tarkemmin.

Kirjoittaja PetriK » 15 Marras 2006, 20:47

Edit: Ja lisääppä kokeeksi tuohon google hakuusi "hayabusa" perään, montako osumaa joka kertoisi ko. ongelmista?

Ei taida olla suzukin alkuperäinen pinnoite nikasil pohjainen ?

Artsin sanaan tässä asiassa voi kyllä luottaa suomalaisen bensan suhteen, mutta itänaapurin ja eteläisen naapurin bensoihin en voi luottaa jos matkalle lähtee ... mutta tuo Nikasil on vaan asia jonka pohdintaprosessin aikana tuli opittua. Ei tärkein päätöksentekokriteeri.

Männistäkin tuli opittua paljon, mm. se että männänrenkaiden päiden pitää osua toisiinsa ja renkaiden jatkokohtien jakautua eri puolille mäntiä. Kaikki mäntien höylääminen muuttaa virtauksia ja pitää testata virtauspenkissä, ei ilmanvirtauksen perusteella vaan liekkirintaman etenemisen perusteella. Kannen laskeminen ei ole vaihtoehto koska siinä ei ole varaa. Ryhmän höylääminen vaikuttaa liekkirintaman etenemiseen ja siten saattaa jopa vähentää tehoa. Paras vaihtoehto on pistää puristussuhteen muutosta varten uudet männät.... mutta, mutta noi velocity stacks on asia joka pitää käytännössä itse testata.

No turbo on :respekt:, vaparin virittäminen on "taidetta".




Edited By PetriK on 1168586657

Kirjoittaja -Artsi- » 15 Marras 2006, 19:33

jarim kirjoitti:Enpä noiden tekstien perusteella pitäisi ainakaan rikkiä kovinkaan suurena ongelmana. Eikös ainakin nuo "merkki polttoaineet" ole olleet jo pitkään täysin rikittömiä?

Mm. Suomessa myytävän polttoaineen eräs laaturaja on max. 10 mg/kg rikkiä, joka on niin vähäinen määrä että tätä kutsutaan "rikittömäksi". Tyypillinen arvo on vähän tämän alle. Jos haluaa tosi_rikitöntä niin erikoisbensoista tällaisia löytyy, esim. Futura Green tyypillinen rikkimäärä on 1 mg/kg, eli miljoonasosa.

Voiteluaineissa on ollut samanlainen suuntaus, synteettisten perusöljyjen myötä on rikkipitoisuudet pienentyneet merkittävästi. Samaan suuntaan moottoriöljyjä on vieneet myös uusien moottoritekniikoiden käyttöönotto: katit, filtterit ym laitteet eivät oikein siedä ylimääräisiä aineita, jotka aiemmin olivat normaaleja esim. juuri moottoriöljyissä.

Conclusion: rikki ei ole ongelma jos pinnoitustapaa valikoit. Muutoin olisi tienvarret jo täynnä bemareita ja jaguaareja joista ois sylinteriseinämät puhki. :D

*wink* nothing beats cubic inches - except turbo. :respekt:

Kirjoittaja jarim » 15 Marras 2006, 18:32

PetriK kirjoitti:Ps. Tässä google haku nikasil ongelmista;
http://www.e34v8.co.uk/nikasil.htm
http://www.koalamotorsport.com/article-m60v8.asp
http://www.google.com/search?hl=en&q=nikasil%2Bsulfur
... joka mietityttää siksi että en ole ihan varma että paljonko rikkiä on erilaisissa moottoriöljyissä tai vaikkapa polttoaineen lisäaineissa jos vaikkapa ajelee muuallakin kuin Suomessa.

Pelkkään ratakäyttöön tuolla ei varmaankaan ole merkitystä, koneesta laukee ennen jo jotain muuta kuin sylinterien pinnoite.

Enpä noiden tekstien perusteella pitäisi ainakaan rikkiä kovinkaan suurena ongelmana. Eikös ainakin nuo "merkki polttoaineet" ole olleet jo pitkään täysin rikittömiä?

Edit: Ja lisääppä kokeeksi tuohon google hakuusi "hayabusa" perään, montako osumaa joka kertoisi ko. ongelmista? :;):




Edited By jarim on 1163608925

Kirjoittaja PetriK » 15 Marras 2006, 10:29

akseli kirjoitti:jari aamen tälle :p kuukauden toimitusajalla joulukuussa tilattuna alkoi jo huhtikuussa :angry: hiukan jännittää savonlinnan kenttäajot missattiin ja pudasjärvelle mentäessä kone oli kolmatta päivää nipussa,nyt syksyllä on vasta ehtinyt viimeistelyihin joten kesän ajoissa oli toistakymmentä heppaa vielä laitumella :p

Ouch - heitetään sitten isolohko pois ajatuksista ja keskitytään virtausten parantamiseen ...

Mm. factorypro:lla on mielenkiintoinen juttu liittyen imusarjaan (Marc on pystynyt mailikeskusteluissa vakuuttamaan meikäläisen että 7cm kurkut toimivat paremmin kuin suzukin omat lyhyet kurkut - asia jonka ymmärtää kun miettii miten kurkut kumisina resonoivat ja miten niiden aerodynamiikka ei tue maksimivirtausta. Lisäksi niillä on hauska WEBcam asiakkaille jossa näkee dynopenkin ja ruudun suoraan toiminnassa netiyn ylitse.). Tehonlisäykset ovat mielestäni lupaavat, niistä alla olevassa lisää:
Velocity stacks

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen nokissa on myös paljon mahdollisuuksia, helpoin on heittää imunokka pakopuolelle ja riippuen setupista olen lukenut että lisää potkua löytyy noin 5-10hp tuotteella joka on vakiokoneelle valmiiksi säädettynä. Asennus on helppoa kuin venttiilin säätöpalojen vaihto eikö 279usd hintakaan päätä huimaa.
Nokka säädettävällä nokkapyörällä APE:lta

Se miksi päädyin ettei vielä sylinterikoon kasvattamista liittyy siihen että ensin on paljon muutakin tehtävää. Turha lohkoa on kasvattaa jos ahdistaa sitä ennen tai sen jälkeen. Asia on kuitenkin jatkoa ajatellen nyt jotenkuten selvitetty:

Yleensä mäntäsarja + poraus + pinnoitus maksaa itse ulkomailta tilattuna noin 800-900e joten hinta ei ole paha. Suomalaisen välittäjän kautta tilattuna hinta noussee 1100-1200e tietämille. Jollain saattaa tällainen lohko olla jo varastossakin ;-)

Noista pinnotteista tutkin jokin aikaa sitten seuraavaa;
- Nikasil on vanhin, sille on kuvattu paljon ongelmia pinnoitettujen sylintereiden kanssa joten tällaista lohkoa en taitaisi ensimmäisenä harkita. Näitä Nikasil pinnoituksia tekee mm APE Racing (http://www.aperaceparts.com/machining.html)
- Powerseal tehdään Hollannissa ja on Nikasil pohjainen (http://www.powerseal.nl/content_page.asp?content_id=25) mutta edelleenkehitetty. Harkinnan arvoinen.
- Apicote pinnoitukset tehdään UK:ssa jossa bensa on yleisesti kovin rikkipitoista. Tästä johtuen veikkaan että tämä kestää parhaiten rikkiä, mutta taas pinnoitteen keraamisen laadun takia vaatii erikoismännänrenkaat (http://www.poeton.co.uk/coatings-motorsport.htm). Tämä varmaan olisi mielenkiintoinen, mutta keraamiset männänrenkaat vähän mietityttää.

Ps. Tässä google haku nikasil ongelmista;
http://www.e34v8.co.uk/nikasil.htm
http://www.koalamotorsport.com/article-m60v8.asp
http://www.google.com/search?hl=en&q=nikasil%2Bsulfur
... joka mietityttää siksi että en ole ihan varma että paljonko rikkiä on erilaisissa moottoriöljyissä tai vaikkapa polttoaineen lisäaineissa jos vaikkapa ajelee muuallakin kuin Suomessa.

Pelkkään ratakäyttöön tuolla ei varmaankaan ole merkitystä, koneesta laukee ennen jo jotain muuta kuin sylinterien pinnoite.




Edited By PetriK on 1163580376

Kirjoittaja akseli » 14 Marras 2006, 09:34

jari aamen tälle :p kuukauden toimitusajalla joulukuussa tilattuna alkoi jo huhtikuussa :angry: hiukan jännittää savonlinnan kenttäajot missattiin ja pudasjärvelle mentäessä kone oli kolmatta päivää nipussa,nyt syksyllä on vasta ehtinyt viimeistelyihin joten kesän ajoissa oli toistakymmentä heppaa vielä laitumella :p

Kirjoittaja jarim » 12 Marras 2006, 17:31

PetriK kirjoitti:
ksthb kirjoitti:Tolla tarmokkuudella vois koittaa ratkaista monta muuta tärkeämpääkin asiaa teoriassa ja mielellään käytännössä heti perään.

Heitä haaste niin suunnataan energiaa johonkin muualle, tässähän on monta kuukautta aikaa ennen kuin tarvitsee päättää mitä sitä oikeasti aikoo ensi kaudeksi tehdä ;-))
Paitsi että jos isolohkoa haluaa niin alkaa oleen pikkuhiljaa kiire tilata mikäli tahtoo koneen nippuun ennen ensi suvea... vai mitä sanoo Akseli? :p

Kirjoittaja PetriK » 12 Marras 2006, 17:21

ksthb kirjoitti:Tolla tarmokkuudella vois koittaa ratkaista monta muuta tärkeämpääkin asiaa teoriassa ja mielellään käytännössä heti perään.

Heitä haaste niin suunnataan energiaa johonkin muualle, tässähän on monta kuukautta aikaa ennen kuin tarvitsee päättää mitä sitä oikeasti aikoo ensi kaudeksi tehdä ;-))

EDIT, nyt mietinnässä on seuraavat alla olevassa prioriteettijärjestyksessä:

1) Kiihtyvyysmittari kiinteästi pyörään jolla saa harjoiteltua 60ft aikoja vaikka jokaisista liikennevaloista
2) Kytkinkopan hitsaus helpottamaan lähtöjä
3) Pakosarjan X:n modaus ja ehkä vaimentimien modaus
4) Nokan vaihto
5) Imuboxin modaus (tästä löytyi mittausdataa netistä)
6) 12:1 tai 13:1 ja vähän isompi sylinterikoko

Näistä Kansiset taitaa olla kohtien 2,3,4 sekä mahdollisesti 5&6 toteutuspaikkana ehdoton juttu ;-)

Siis ei kokoputkistoa, ei turboa, ehkä kaasuja ... penkitys tehdään itse omilla laitteilla.




Edited By PetriK on 1163345827

Kirjoittaja 107-1089231881 » 12 Marras 2006, 15:52

No huh :bowdown: luovutan. Tommosta tietoo ei saa tältä foorumilta :shocked: Löisin vaikka vetoo tosta.
Ja kun nykyisissä ratkasuissa ei oo ollu minkäänlaisia ongelmia, niin mielestäni on turha vaivata päätään tolla asialla.

Mitään merkittäviä etuja ei voine saavuttaa, ei hinnan, kestävyyden, tehon suhteen.

Tolla tarmokkuudella vois koittaa ratkaista monta muuta tärkeämpääkin asiaa teoriassa ja mielellään käytännössä heti perään.

Hmm.. onnea tutkimus työhön ja opiskeluun :smoking:

Kirjoittaja PetriK » 12 Marras 2006, 13:53

Vaikeaa on jos ei ymmärrä ;-)) ... mun ainakin pitää ymmärtää ensin että mitä jonkun prosessin aikana tapahtuu ja kenen toimesta. Pelkkä toteamus että joku hoitaa homman hintaan X ei ole riittävä koska silloin ei tapahdu oppimista. Siksi siis kysyn kunnes ymmärrän...

Nyt on selvinnyt että;
- Viaberin kautta täydellinen toimitussetti maksaa 1140e
- APE:lta suoraan tilattaessa maksaa noin 800-900e (arvioiden dollarikurssi+alv+tullaus+ rahtikulut)
- Pelkkä mäntäsarja maksaa noin 500e jos haluaa itse lähettää ryhmän ja tilata työn esim. Hollannista tai Englannista. Hinta tällöin varmaan nousee samoihin APE:n kanssa.

Lisäksi lyhyen tutkimuksen perusteella olen oppinut että;
- Putkitus on haasteellista jollei peräti mahdotonta
- Poratun alumiinisylinterin jälkipintakäsittelyyn on ainakin kolme prosessia
- Suzukilla on oma pintakäsittelynsä sarjavalmisteisille pyörille
- Pintakäsittely on ruiskutusprosessi jonka avulla sylinteriin lisätään noin 1mm pinta-ainetta joka lämpökäsittelyllä sidotaan paikalleen. Tämän jälkeen pinta hiotaan (hoonataan) timanttiterillä haluttuun toleranssiin. Lämpökäsittelyssä yleensä ryhmä hieman vääntyy ja siksi pinnat pitää usein myös tasoittaa.
- Käytettäessä vanhinta tunnettua eli nikasil menetelmää, seinämät kuluvat rikin vaikutuksesta todella nopeasti. Eli nikasil pinnoitetuissa öljynvaihtoväli on pidettävä tiheänä. Nikasil käsittelyä on käyttänyt mm BMW ja Jaguar, josta jälkimmäinen joutui vaihtamaan moottoreita nikasil pinnoitteen ennenaikaisen kulumisen takia. Tosin nykypolttoaineissa ei kai rikkiä enään paljoa ole ?
- Muista menetelmistä ei ole vielä tietoa ehtinyt kerätä, mutta edellisen valossa haluan enemmän tietoa ennen kuin valitsen pinnoitekäsittelyn jos yleensä tähän poraamiseen päädyn.

Onko vinkkejä - mlitä muuta tästä voisi vielä oppia ... ???




Edited By PetriK on 1163332468

Kirjoittaja 107-1089231881 » 12 Marras 2006, 12:17

PetriK kirjoitti:Olen edelleenkin sekaisin - Siis kertokaas nyt että maksaako suomessa poraus+pinnoitus+männät+ja muut tarvittavat osat sen 1140e vai onko tuo pelkän poratun ja pinnoitetun sylinteriryhmän hinta johon lisäksi tulevat männät yms... Ja missä silloin tuo pinnoitus tehdään (hollannissa) ?

Männät ja muut tarvikkeet ulkomailta tilattuna on tuon 500e ja poraus&pinnoitus lienee 300e (jos samoissa jenkkihintatason kanssa) ? + postikulut yms eli lähelle menee jos haluaa muualta tilata. Tsekkaan vielä erikseen tuo poraus&pinnoitushinnan jossain välissä hollannista ja englannista.
Toi hinta on Viaberin hoitamana Apen kautta.Apen kayttämiä alihankkijoita en tiedä, mutta tuskin euroopassa pinnoitetaan.
Sis. haluamasi männät, porauksen, pinnoituksen ja tiivisteen, vaihto ryhmällä.
Sis. myös rahdit, kulut ja pienen siivun touhu miehelle.

Hmm.. mikä tässä on niin vaikeaa :bowdown:

Kirjoittaja PetriK » 12 Marras 2006, 11:57

Olen edelleenkin sekaisin - Siis kertokaas nyt että maksaako suomessa poraus+pinnoitus+männät+ja muut tarvittavat osat sen 1140e vai onko tuo pelkän poratun ja pinnoitetun sylinteriryhmän hinta johon lisäksi tulevat männät yms... Ja missä silloin tuo pinnoitus tehdään (hollannissa) ?

Männät ja muut tarvikkeet ulkomailta tilattuna on tuon 500e ja poraus&pinnoitus lienee 300e (jos samoissa jenkkihintatason kanssa) ? + postikulut yms eli lähelle menee jos haluaa muualta tilata. Tsekkaan vielä erikseen tuo poraus&pinnoitushinnan jossain välissä hollannista ja englannista.

Kirjoittaja 107-1089231881 » 12 Marras 2006, 11:46

Hmm.. luetun voi ymmärtää monin tavoin, sori.

Putkitus ei onnistu 83-84mm männälle ja jos joku saakin sinne paikalleen,tuskin tulevat pysymään paikallaan
:shocked:

Ja syy on sellainen, ryhmän mäntien jako on tehty 345mm matkalle. Putket vaatii seinämä vahvuutta minimissään 2,5mm ???
Pieni lasku toimitus:
84mm + 5mm + 84mm + 5mm + 84mm + 5mm + 84mm = 355 mm.
Tästä on helppo päätellä ettei putket tukeudu ryhmään, eivätkä tule pysymään paikallaan :shocked:

Ainut tapa putkittaa ryhmä on valmistaa 4 sylinterin *putki* ja märkä putkittaa ryhmä.

Erittäin kallis ja työläs tapa, tosin jossain hipomoottorissa vois tollasta ajatella. Kustannuksiltaan varmasti lähellä tota Muzzyn billet ryhmän tasoa. Joten se siitä

Hmm.. lopuksi tuo ryhmän hinta tiivisteellä ( 1100-1200e ) on niin halpa ettei ole mitään järkeä ruveta noita tekemään, vaikka osaisikin.

Tarvittavat koneet ja työkalut maksavat niin paljon ettei kukaan suomessa haluu lähtee tekeen noita.

Ja olen varma etta jokainen koneistamo suomessa käännyttää jo ovelta takaisin kun tommosen ryhmän porautusta/putkitusta (83-84mm) menee tarjoon tehtäväksi

Laatu? Henkilökohtaisesti en ole havainnut laadullisia heikkouksia kenenkään valmistamissa ryhmissä.




Edited By ksthb on 1163324878

Kirjoittaja PetriK » 12 Marras 2006, 10:03

akseli kirjoitti:petri plating on vielä näihin asti suomennettu pinnoitukseksi :bulb:

No joo - tuossa oli mun ajatusvirhe...

SCEM (Suzuki Composite Electro-chemical Material) plated cylinders minimize cylinder size and improve heat dissipation.

Se mitä en ymmärrä on että
1) olen lukenut Hayabusia myös putkitettavan, mutta kukaan ei täällä sitä ole tehnyt ?
2) Apella poraus ja plating maksaa 300usd jos oikein muistan, joten kyseessä ei voi olla vaikea asia ?

APE kai alihankkii bore & plate servicen
milleniumilta.. Enlgannissa vastaavaa re-platingia tekee APTECH. Tuo sylinterin pinnoitus on asia jonka internetin mukaan ovat jotkut tehneet suomessa itsekin. Käsittääkseni kyseessähän on vain pinnoiteaineen ruiskuttaminen ja lopuksi ryhmä lämmittäminen niin että aine tarttuu kiinni ja sitten lopuksi hiotaan tasaiseksi.

kstbh:lle tiedoksi että en yritä etsiä halvempaa, vaan ymmärtää vaihtoehdot ja alihankintaketjut niin että tiedän mikä on mahdollista, eli kuka tekee jolloin myös koko prosessin laatu tulee paremmin tietoon.

edit: siis onko se toi nikasil menetelmä mitä tässä täytyisi etsiä, vai onko jo unohdettu ja siirrytty vain powerseal:iin ja aptech:n menetelmiin ?




Edited By PetriK on 1163321114

Kirjoittaja akseli » 12 Marras 2006, 09:32

petri plating on vielä näihin asti suomennettu pinnoitukseksi :bulb:

Ylös