Suzukin tehoista..

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Suzukin tehoista..

Kirjoittaja ilsu » 08 Touko 2005, 20:44

Fastm8 kirjoitti:
ksthb kirjoitti:Esim. -04 Busasta tulee vakiona 150hp , ja yllättävän vähän viritettynä( Yoshi kokoputkisto + PC +putsarit) 157hp.takikselta

En ymmärrä

Osaiko joku valottaa mistä on kysymys?
???

Eipä tuolla Yoshilla sen enempää saa. :O Akralla liikuttaisiin lukemissa 160+ :cool:

Yksi vaikuttava tekijä on myös: säätäjä/penkittäjä. ???
multa irtosi yoshin rs3kokoputkistolla ja bmc-filtterillä 161hv,ilman säätöjä,vieläku laitatin pc3 ja säädöt päälle ,lopputulos oli 173.41hv,minusta aika hyvin noilla romppeilla :mosh:

Kirjoittaja -Artsi- » 09 Syys 2004, 14:13

Nonni, käppyrät lisätty albumiin:
http://www.busanistit.org/gallery/Artsin-kuveksii

Ja Fastis on oikeessa, tuli ajatustypo tuon boksin kanssa: filsu on siis busan orggismallinen BMC street-versio ja boksista leikattu pois läppäsysteemi, alipainekello ja joutavat letkut tukittu.
Onkos jossain tietoa millainen vaikutus tuolla isolla modilla on, millaisia eroja tuolla saa pikkumodiin? Isoista ei liene kymysys...

Kirjoittaja 70-1085386739 » 09 Syys 2004, 12:39

-Artsi- kirjoitti:... , BMC-filsusta, täys airbox modista, ...

Hmmm..... täys' boxi -modi ja BMC:n filsu .... "no can do", ei ainakaan "Busa spesific" BMC -filsulla.

Kyseessä lienee boxin pikku modi, ja Busa spesific BMC -filsu, eikö? ???

Kirjoittaja 70-1085386739 » 09 Syys 2004, 09:46

timpe kirjoitti:Aiheutuukohan tuo kuoppa siitä, että se on vedetty laihalle tuossa kohdin saastemittausten takia?

Onko niin että Busan omaa boksia säätämällä tuota ei saa hävitettyä, vaan se vaatii voimakomentajan käyttöä?

Siitähän se hyvin pitkälti johtuu. :(

Omalla boksilla on kyllä vähän vaikea sitä hävittää, huonontamatta samalla jotain toista aluetta.

Suoraan sanottuna säätäminen ns. Yosh boksilla tai vastaavalla "kopiolla" on vähän kuin tekisi koristekaiverrusta taskukelloon rukkaset kädessä. :D
Se nyt vaan on niin, että "voimakomentaja" / Yosh EMS on pakollinen, jos aikoo tuon säätötyön tehdä kunnolla. :bowdown: :;):

Kirjoittaja 116-1086988912 » 09 Syys 2004, 09:22

Kävin eilen penkittämässä täysin vakion 04 Busan. Tarkoituksena oli ajaa referenssikäyrä johon muutoksia voi verrata. (käppyrä)

Käyrässä on aika paha monttu 4000 ja 6500 kierroksen välissä. Sikäli pahassa paikassa että tuo alue on paljon käytössä (tehoista puhutaan ja väännöllä ajetaan). Muuten tuo käyrä näyttää ihan normaalilta.

Aiheutuukohan tuo kuoppa siitä, että se on vedetty laihalle tuossa kohdin saastemittausten takia?

Onko niin että Busan omaa boksia säätämällä tuota ei saa hävitettyä, vaan se vaatii voimakomentajan käyttöä?

Kirjoittaja Sepe » 09 Syys 2004, 08:48

Ihan hyvinhän sieltä on kutiteltu. Pirun kallista vaan toi säätäminen.

Käppyrä esille ja heti. :D

Kirjoittaja -Artsi- » 08 Syys 2004, 23:39

Käytinpä oman busani myös penkissä kun on tullut tuota sen verran puukoteltua ettei enää oikein nukkunut hyvin kun tiesi tuon olevan vakiosäädöissä... Pakettihan koostuu 1 kpl '03 Busa @ 24 tkm, Akran Evo-putkistosta, BMC-filsusta, täys airbox modista, Nikko Racing TRE:stä ja PAIRin poistosta.
Elieli, paikkana oli MR-Power Espoossa, Reinikaisen Markon mp-huolto siis jossa tuo "pahamaineinen" MJP2000 dyno. Eka testivetäisy tuotti 172,6 hv / 138,5 Nm. Laihanpuoleisella tuo kävikin kuten olin ounastellut, eli säädön tarpeessa. Useamman vedon ja säätöjen jälkeen lopulliset lukemat asettuivat 178,9 hv sekä 144,8 Nm. Numeroiden itseisarvot unohtaen löysi aika passelisti lisää hepoja tuolla säätötyöllä, IMO.

Säätöjen jälkeen jäi 3500-4500 rpm alue rikkaalle, kun ei tuota busan omaa boksia voi säätää kuten Power Commanderia. Vääntökäyrässä tuo rikas kohta näkyy siten että noin 3000-5000 rpm alueella puuttuu kymmenisen Newtonmetriä "ehjästä" käyrän kaaresta. Tämä on tuon airbox-modin seurausta, eli virtaukset eivät oikein toimi tuolla alueella. Huipputehoja taas saadaan enemmän ulos kuin vakio-airboksilla. Tuon ropleeman saisi kuulemma PC:llä korjattua, USB-versio oli suositus.

Tyytyväinen olen tuloksiin, pitää tuota PC:tä harkita jos näyttää että kulutus nousee turhan paljon. Aikaa Marko tuohon käytti 3,5 tuntia, oli testaillut myös mm. tuon TRE:n ja lambdan vaikutuksia. Veloitus oli 60 e/h.
Lopuksi, kun kuitenkin noita lukemia spekuloidaan niin keskustelunaloituspohjaksi vakiobusat ovat tuossa penkissä antaneet tehoksi noin 160 hv (katseltiin dynon arkistosta). :bowdown:

Kirjoittaja 107-1089231881 » 10 Elo 2004, 19:09

ksthb kirjoitti:No vihdoinkin sain käytettyä busan jarrussa Viaberilla.
Laskennallinen moottori teho oli 172,8 hp/ 10218 rpm ja kääntöö 138,3 Nm/ 7141 rpm. Ja takikselta 155 hp. Tosin nopeuden rajoittaja astu kehiin jo 278 km/h, palikka täytyy varmaan hommaa. Ja jatkoa on tulossa, silla tilasin samalla reissulla Devilin High pipe putkiston Ja uusi jarru aika on varmaan ensi viikon alussa. Saas nähdä mitä putkisto tuo? :O
Katos, putkiston tanään sain ja paikalleen sorvasin. Ja kohtuullisessa ajassa hommasta selvisin, 5,5 h valmiina ajoon, säätöineen, kafferi/tupakka taukoineen. Tehookin tuli pikkasen lisää koneesta 181 hp/ 10056 rpm ja kääntöö 140,6 nm/7141 rpm. (takikselta 162,4 hp). Ja ihan kivat pörinät tuli kylkiäisenä. Ja huomattavasti keveemmän näköinenkin Busasta tuli, ainakin minun mielestä. :cool:

Kirjoittaja jokkebusa » 04 Elo 2004, 07:46

kyllähän toi , että näiden nykymopojen sisäänajo siinä ihan perinteisessä mielessä on turhaa pitää hyvinkin kutinsa. on pitänyt jo vuosia, ja kyse on tosiaan lähinnä tuosta valmistuksenaikaisesta mittakontrollista, sekä eri matkujen ja pinnoitteiden mukaantulosta koneenrakennuksessa. tottakai edelleenkin maatiasisjärjen käyttö on tuossakin kohtaa sallittua ettei sen puoleen. sellainen vaihteleva, kaikkia kierrosalueita kutitteleva ajotyyli joka ei painotu sinne vain punarajalle, on ilmeisen oikea tapa tuo asia hoitaa. noi alku ajosessiot saa olla mahdollisimman pitkiä kestoltaan, jolloin motikan käyntilämpötila on koko ajan optimaalinen.

ideana tehtaiden esittämiin sisäänajosuoritteisiin lienee myös se, että aina on joukossa joku sellainen jolla ei muutenkaan ole tuota ajokokemusta niin kummoisesti, eikä varsinkaan ehkä ko.prätkämerkillä. eli niinku osittain myös kuljettajaturvallisuuteen se sisäänjokin tähtää, joka ei välttämättä ole ihan persiistäkään ajatuksena. jotain kuvaa tuosta asiasta luovat myös ne tarraviidakot ympäri mopoa, jotka varoittelevat minkätahansa pään jattämisestä ketjujen väliin, ainakin sisäänajon aikana... :p

ja onhan sitä busessakin melkoinen määrä osia, niin mottorissa kuin rungossakin. nykyisistä valmistuslaatukriteereistä huolimatta aina joskus joku viallinenkin partsi sekaan voipi joutua, eikä noista massatuotannossa koskaankaan eroon täysin päästä. ja kun se yksi pieni laakeri jossain koneen uumenissa leikkaa sitten kiinni, syiden ja seurauksien hirttosilmukkaa saattaapi kiristyä melkoisesti. ja kenenkän muun kaulassa se silmukka onkaan kuin juuri sen pilotin...
ehkä tuokin laakeri hiotuu itsekseen juuri sen verran että ei nasahda kiinni jos ei heti joudu niitä maximikuormia kantamaan.

joten, sellainen loiva maltin käyttö uuden bussenkin piinaamisen suhteen sillä ensimmäisellä tuhannella kilsalla ei siis ole ainakaan haitaksi monessakaan mielessä. ja mitäs sillä uutuuttaan kiiltelevällä busallakaan tekee jollei ole sitä lisenssiä taskussa millä sitä ajaisi muutamaan kuukauteen... :D

Kirjoittaja Kujo » 04 Elo 2004, 01:00

Vain samassa penkissä mitatut tulokset ovat vertailukelpoisia keskenään ja jos halutaan pilkkua viilata, niin mittaukset tulisi vieläpä tehdä samana päivänä. Eri Dynojen kesken mitatuissa tehoissa on ollut valtavia eroja, jopa 10-15%. Mm. ilmanpaine, kosteus ja lämpötila vaikuttavat tuloksiin penkkien omien eroavaisuuksien lisäksi.

Kirjoittaja 72-1087041485 » 03 Elo 2004, 19:12

Mites muuten on kokemuksia tuosta meitin tukijan eli Torstin tehomittauksesta? Miten paikkansa pitäviä lukemia siellä tulee?

Kirjoittaja 107-1089231881 » 03 Elo 2004, 19:10

No vihdoinkin sain käytettyä busan jarrussa Viaberilla.
Laskennallinen moottori teho oli 172,8 hp/ 10218 rpm ja kääntöö 138,3 Nm/ 7141 rpm. Ja takikselta 155 hp. Tosin nopeuden rajoittaja astu kehiin jo 278 km/h, palikka täytyy varmaan hommaa. Ja jatkoa on tulossa, silla tilasin samalla reissulla Devilin High pipe putkiston Ja uusi jarru aika on varmaan ensi viikon alussa. Saas nähdä mitä putkisto tuo? :O

Kirjoittaja 107-1089231881 » 09 Heinä 2004, 13:55

Esabusa kirjoitti:
ksthb kirjoitti:Onko kellään tietoa kuinka Suzuki moottoritehot ilmoittaa ?
Esim. -04 Busasta tulee vakiona 150hp , ja yllättävän vähän viritettynä( Yoshi kokoputkisto + PC +putsarit) 157hp.takikselta

Tuntuu oudolta sillä mulle tuli Acran hormiston ja Suitsan oman boxin säätöjen avulla lisää 11,8 luupäätä ..hmmm.

Olitko se sinä silloin tuolla Harrin luona käväisemässä kun meitsin kehonsiirtovälinettä kasattiin? Tuosta kokoonpanosta ja tehonlisäyksestä tuli vainen mieleeni.
Hmm.. en ilmeisesti silla 12ärrästä Busaa siirtyneenä Harri vitsaili minulle, mille tielle olen lähtenyt. :D

Kirjoittaja 107-1089231881 » 09 Heinä 2004, 13:49

jarim kirjoitti:
ksthb kirjoitti:Onko kellään tietoa kuinka Suzuki moottoritehot ilmoittaa ?
Esim. -04 Busasta tulee vakiona 150hp , ja yllättävän vähän viritettynä( Yoshi kokoputkisto + PC +putsarit) 157hp.takikselta

Kun taas 12R kawasta vastaavilla palikoilla tuli 189hp takikselta

Teho ero on järjetön, 32hp pikasen laskutoimituksen jälkeen.
Ja samassa penkissä molemmat jarrutettu.
Kumminkin ilmoitetut moottori tehot ynnäten ero vain 3hp.

En ymmärrä

Osaiko joku valottaa mistä on kysymys?
???

Kawasta Busan puikkoihin siirtynyt

Bomberweekendissä mittailivat KemiMC:n penkillä putkiviritteisistä 12R:istä 168-170 heppaa takarenkaalta, vastaavista Busista 158-160. Että ei se tehoero sentään ihan 32hp ole... :)
Hmm... kuulostais aika paljon realistisemmalta. Tiedätkö penkistä oliko siinä kierrosluku mittaus vai ajettiinko siel kierrosluku pyörän omasta mittarista jarrun rummulle?

Niin ja onko busa ilmoitettu teho pelkkä moottoriteho vai patopaineen kanssa?

Kirjoittaja jarim » 09 Heinä 2004, 12:26

ksthb kirjoitti:Onko kellään tietoa kuinka Suzuki moottoritehot ilmoittaa ?
Esim. -04 Busasta tulee vakiona 150hp , ja yllättävän vähän viritettynä( Yoshi kokoputkisto + PC +putsarit) 157hp.takikselta

Kun taas 12R kawasta vastaavilla palikoilla tuli 189hp takikselta

Teho ero on järjetön, 32hp pikasen laskutoimituksen jälkeen.
Ja samassa penkissä molemmat jarrutettu.
Kumminkin ilmoitetut moottori tehot ynnäten ero vain 3hp.

En ymmärrä

Osaiko joku valottaa mistä on kysymys?
???

Kawasta Busan puikkoihin siirtynyt

Bomberweekendissä mittailivat KemiMC:n penkillä putkiviritteisistä 12R:istä 168-170 heppaa takarenkaalta, vastaavista Busista 158-160. Että ei se tehoero sentään ihan 32hp ole... :)

Ylös