Ahdin - Tunnistus

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Ahdin - Tunnistus

Kirjoittaja gsxr » 09 Loka 2006, 23:41

gold kirjoitti:Ei luulisi olevan merkitystä tehon siirolla jos svingiä jatketaan se perinteinen 7-15cm. Ehkä -0.000042hp.
Tottapa tämä luultavimmin.

Kirjoittaja 103-1116517908 » 09 Loka 2006, 20:03

Ei luulisi olevan merkitystä tehon siirolla jos svingiä jatketaan se perinteinen 7-15cm. Ehkä -0.000042hp. En osaa sanoa kyllä siihen jos jatkat 24m.

Kirjoittaja gsxr » 08 Loka 2006, 22:59

gold kirjoitti:Voitko perustella mihin se voima häviää siinä matkalla?
En kyllä valitettavasti osaa sen syvällisemmin perustella mutta yksi mikä saattais olla niin pitkillä ketjuilla on suurempi massa ja tämän massan liikuttamiseen tarvitaan enemmän tehoa joten se teho on pois takarenkaalta. Mutta edelleen vain oma näkemys ja saatan olla väärässä.

Yleisesti ottaen käsittäkseni aina mitä kauemmaksi tehoa siirretään niin sitä enemmän sitä matkalla häviää. :)

Kirjoittaja 103-1116517908 » 08 Loka 2006, 22:02

Voitko perustella mihin se voima häviää siinä matkalla?

Kirjoittaja gsxr » 08 Loka 2006, 20:50

gold kirjoitti:Hmm.. Eipä tuo pitkä svingi taida tuohon takarengastehoon vaikuttaa.. Eikä muuhunkaan. Paitsi hyppimiseen.. :)
Teoriassa pitkä takasvingi pitäisi vaikuttaa rengasheppojen määrään koska mitä kauempana rengas sijaitsee voimanlähteestä niin sitä enemmän syntyy tehohävikkiä mutta kuinka paljon, se on asia erikseen ja luultavasti ei niin paljoa että sillä olisi mitään merkitystä. Tämä vain minun näkemys... :;):

Kirjoittaja 103-1116517908 » 08 Loka 2006, 03:03

Hmm.. Eipä tuo pitkä svingi taida tuohon takarengastehoon vaikuttaa.. Eikä muuhunkaan. Paitsi hyppimiseen.. :)

Kirjoittaja gsxr » 07 Loka 2006, 22:06

Jep, Kujon kanssa aika pitkälti samaa mieltä. Itse olen kuullut että takarengasteho olisi 10-15% pienempi kuin moottoriteho mutta eräässä vanhassa turbo ärrässä oli Fuch´in penkin mukaan muistaakseni 270,7 renkaalla ja laskennallinen koneteho taisi olla 293,x heppaa eli rengasteho olisi noin äkkiseltään aateltuna 7,6% pienempi. Ko laitteessa oli pitkä takahaarukka.

Eipä näistä ikinä oikein tiedä. Paitsi että Kemin penkistä jos saa hyvät lukemat niin silloin voi olla tyytyväinen, näin olen ymmärtänyt.




Edited By gsxr on 1160248097

Kirjoittaja Kujo » 07 Loka 2006, 21:28

Ei taida olla aivan 15-20% hävikki voimansiirrossa, yleensä olen kuullut käytetävän 13-15% kerrointa muutettaessa rengastehoja moottori- (kampiakseli) -tehoiksi. Mutta fakta on, että vetoakselilta saadaan suurempi lukema kuin renkaalta.

Eli ns takapyöräteho vaikkapa 300hp =339-345hp kampiakselilla, ts moottoriteho. Hävikki johtuu muunmuassa ensiön, vaihteiston ja toision kitkasta. Ja kun spekuloidaan lisää, luulisi että mitä suurempi teho, sitä suurempi kitka =suurempi hävikki...

Ja taas.. puhutaan erikseen myös rullatehosta verrattuna takapyörätehoon... eli rullan ja renkaan välillä olisi myös häviötä, joka korjattaisiin tietyllä kertoimella. :bulb:

Joten, noita teholukemia tarkastellessa, on syytä suhtautua aina aikamoisella varauksella pelkkiin numeroihin. Samassa penkissä samoilla parametreillä tehdyt mittaukset ovat mielestäni riittävän vertailukelpoisia, ilmoitettiinpa tulos sitten kilowatteina, hevosvoimina, watteina, jouleina, pääskysinä tai mitä ikinä keksitäänkään.

Kirjoittaja 103-1116517908 » 07 Loka 2006, 20:32

niin, mcxpress mittaa suoraan etukiekolta tehot. Käsittääkseni vetarilta mitatusta tuloksesta kun vähentää 15-20% päästään takarengastehoon.

Ainiin, mcxpress, ja viaber myös, tekevät hevosilla bisnestä :;):

Kirjoittaja gsxr » 06 Loka 2006, 20:58

Vetoakselista...? Edellinen omistaja puhui tehon olevan rengastehoa. Mcxpressin sivuilla busalle ilmoitetaan ENGINEPOWER 160/300 mutta nuo luvut sopis ehkä paremminkin rengastehoksi... hmm mitenkäs tuo vetoakseliteho on suhteessa rengastehoon. Niin ja muistaakseni viaberin hemmokin puhui rengastehosta.

kampiakseli-, kytkin-, rulla-, rengas- ja nyt vielä vetoakseliteho...hmm...mahtaneeko sellaista edes olla olemassa.. :wtf: :)




Edited By gsxr on 1160162079

Kirjoittaja gsxr » 06 Loka 2006, 20:49

Kävin uudestaan tutkimassa asiaa sikäli kun ahtaista katteiden raoista mitään näki (peilin ja taskulampun avulla). :D
Se laippa tosiaan on vino ja putken paksuus työntömitalla mitattuna on jotain 68mm mutta mittaus on enemmänkin suuntaa antava ja paksuus saattaa olla suurempi ihan putken juuressa. Ja mitään tyyppikilpeä kompurapesässä ei ole, sen huomasin jo viime kerralla kun oli katteet irti. Salaista on :)

Kirjoittaja Kujo » 06 Loka 2006, 20:16

gsxr kirjoitti:Menipä vähän viestit ristiin...1bar paineilla mcxpressin penkissä 301,5hp/281nm renkaalta. Josko tästä jotain vois päätellä.
Luulisin tuonkin perusteella olevan 16T7, 18 ja 19 tuottaa hiukkasen enemmän, 16T6 taas vaatinee enemmän mättöä.

Niin, vieläkös expressi mittaa tehon vetoakselista? ...näitä mittaustuloksia ja -tarkkuuksiahan voi aina spekuloida. :)

Kirjoittaja Kujo » 06 Loka 2006, 20:13

Kyllä tuo kuvan laippa minun mielestäni on kallistettu, mutta jokatapauksessa seiskaksi arvioisin, sen voit varmistaa tuosta pakopesän numerosarjan viimeisestä numerosta. En muista juuri ulkoa noita numeroita, eikä pakopesännumerosarja kerro muutakuin pakopesän tyypin. Alunperin tyyppikilpi on kompurapesässä niitattuna ,mutta x-files poistaa ne kopioimisen välttämiseksi. :D


Niin, tarkennuksena vielä: Hämärästi muistaisin noiden laippojen vinouksien ja suoruuksien menevän niin, että kaikki kutoset ovat suoralla laipalla, seiskoja on sekä vinolla että suoralla. Myös pakoputken lähtö muuttuu pesän koon mukaan 60/70mm.

Kirjoittaja gsxr » 06 Loka 2006, 20:10

Menipä vähän viestit ristiin...1bar paineilla mcxpressin penkissä 301,5hp/281nm renkaalta. Josko tästä jotain vois päätellä.

Kirjoittaja gsxr » 06 Loka 2006, 20:05

Varmaan se on se 16T7 kun laippa näyttäs ihan suorassa olevan. Pitää se numerosarja siitä pakopesästä katsoa sitten kun ottaa katteet pois ja muutenkin huoltaa pyörää. Mahdatko Kujo muistaa että mikä numerosarja 16T7 pitäisi olla?

Ylös