Turbo mistä? - Suomesta vai ruåtsista..?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Turbo mistä? - Suomesta vai ruåtsista..?

Kirjoittaja busa00 » 04 Maalis 2005, 21:53

turboman kirjoitti:Katsastukseen tarvii päästömittauksen 1.1.1991 jälkeen käyttöönotetuissa turbopyörissä, mittauksen voi suorittaa Kemiran Metaltekin laitos Vihtavuoressa , siellä Timo Laitinen p.0108635579 (pyörämies) ja hinta on ollut 400e.

Ollu aika hiljasta viimeaikoina täällä turbopuolella joten pitää jotain uutta tietoa laittaa tännekin.
Eli nykyään mittauksen suorittaa:
Ecocat Oy
Vihtavuorentie 162
PL 20
41330 VIHTAVUORI

Puh 010 65 351
Fax 010 653 5000

vain firman nimi ja puhelinnumero on muuttunut, kaveri joka tekee mittaukset on sama. :thumbup:

Kirjoittaja 107-1089231881 » 09 Joulu 2004, 16:17

Hmm... pitänee paikkansa nurkkasilmällä vilkuilin kun kyseinen mopo oli asennus vaiheessa :cool:
Onkohan sama Busa? Se ainakin tuotti ihan hyvin 260 hp/ 0,5 bar

Kirjoittaja RHead » 05 Joulu 2004, 14:35

Joo tänne joensuuhun ainakin on tulossa yksi ruotsinsarja. On kuulemma asennuksen alla. Työkaverit informoivat vähän asiasta..

Kirjoittaja tetsa » 04 Joulu 2004, 20:21

Huhu:ruotsin sarjoja kuulemma enskeväänä muutama enemmän kuin viimekeväänä :kippis:

Kirjoittaja Kujo » 04 Joulu 2004, 01:07

Onkos tuosta leimahommasta mitään selvinnyt?

Kirjoittaja 107-1089231881 » 29 Syys 2004, 00:17

-Artsi- kirjoitti:
ksthb kirjoitti:1.7.2004 päästömittaus säädöksiä olen yrittänyt selvitellä.
Ja direktiivi on tiedossa mutt mist ihmeestä sen löytäs?
no:2002/51ey. lukuisista yrityksistä huolimatta en suomen kielistä versioo ole löytännä. Varmaan tästä porukasta löytyy tieto ässii :apua: :apua:

Tuolla sivun puolivälissä jotain linkintynkää...:
http://europa.eu.int/eur-lex/fi/archive/2002/l_25220020920fi.html
Kiitokset avusta. Tosin selkokielistä tekstiä en pystynyt oikeen selkeesti direktiivistä löytään. Mutta kaveripiiristäni löytyi katsastus ässä joka lupasi ottaa asiasta selvää.Ja tätäkautta luulen saavani asialliset/helposti ymmärrettävät tiedot millä edellytyksillä 7/04 jälkeen rekisteröidyt mp:t saadaan turbo leimaan. Kuulostellaan ja palataan juttuun kun tietoo saadaan. :cool:

Kirjoittaja -Artsi- » 28 Syys 2004, 14:43

ksthb kirjoitti:1.7.2004 päästömittaus säädöksiä olen yrittänyt selvitellä.
Ja direktiivi on tiedossa mutt mist ihmeestä sen löytäs?
no:2002/51ey. lukuisista yrityksistä huolimatta en suomen kielistä versioo ole löytännä. Varmaan tästä porukasta löytyy tieto ässii :apua: :apua:

Tuolla sivun puolivälissä jotain linkintynkää...:
http://europa.eu.int/eur-lex/fi/archive/2002/l_25220020920fi.html

Kirjoittaja 107-1089231881 » 28 Syys 2004, 12:13

1.7.2004 päästömittaus säädöksiä olen yrittänyt selvitellä.
Ja direktiivi on tiedossa mutt mist ihmeestä sen löytäs?
no:2002/51ey. lukuisista yrityksistä huolimatta en suomen kielistä versioo ole löytännä. Varmaan tästä porukasta löytyy tieto ässii :apua: :apua:

Kirjoittaja -Artsi- » 15 Syys 2004, 21:24

(Uusien) ahtimien vertailuhintoja saksanmaalta:
http://search.ebay.de/turbola....QpfidZ0

Kirjoittaja 98-1085415583 » 15 Syys 2004, 16:26

Tuolla joku myy tommosta, pelkkää puhallinta
http://www.mp-foorumi.com/forum....8236614
en tiedä että onko sitten ees halpa vai kallis ?!?!?

Kirjoittaja tetsa » 04 Syys 2004, 11:19

Eiköhän ameriikas ole kaikki suurta, turbot ja tehot. onko Rheadin kaverin pyörä toiminut hyvin sarjan kanssa ? Onko mahdollista mc-sarjassa eturenkaan mennä lukkoon jos osuu cooleriin vai otaako pelkästään cooleri itteensä. ???

Kirjoittaja Kujo » 03 Syys 2004, 19:37

Mutta eihän aleta täälläkin väänttään tuota penkkikeskustelua, eihän? ORGissa Dynorun kirjotteli seuraavasti :

"klipsis"Esimerkki:

Mitataan 100hv ja 500Nm rummun kierrosluvulla 2000rpm. Huom! Nyt puhutaan rummun akselilta mitatusta tehosta ja väännöstä. Vääntöä kuulostaa olevan hurjasti, mutta niin pitääkin olla, koska kampiakselin ja rummun välissä on momentin viisinkertaistava voimansiirtoketju (ensiö- ja toisiovälitys, valittu vaihde ja takapyörä/inertiarumpu pari). Toisaalta kierrosluku (2000rpm) on pieni, juuri välityksestä johtuen.
Kun rummulta mitattu teho skaalataan ns. takapyörätehoksi, käytetään kerrointa 1.10-1.15 joka huomioi takapyörän ja inertiarummun väliset häviöt. Tämä korjaus tehdään pelkästään sen vuoksi, että useimmat penkkivalmistajat (MJP, Dynojet yms) ovat käyttäneet vastaavaa korjausta jo pitkään ja siitä on muodostunut eräänlainen standardi. Viaberin penkin ohjelmasta löytyy kyllä mahdollisuus käyttää ns. TRWP (True Rear Wheel Hp) arvoa, mutta yleensä ihmiset eivät ole kiinnostuneet siitä! TRWP on siis se arvo joka mitataan suoraan rummulta.
Esimerkkiin palataksemme... Siis mitattu 100hv kerrotaan 1.15:llä ja saadaan 115hv. Rummun kierrosluku kerrotaan ohjelmalle annetulla välityssuhteella 5. Tuloksena saadaan 115hv ja 10000 rpm. Jos välityssuhteen arvossa oli virhettä se näkyy pelkästään saadussa kierrosluvussa, ei tehossa. Kannattaa kuitenkin huomata, että saatu huipputehon kierrosluku kertoo sen kierrosluvun jota pyörän kierroslukumittari näyttää todellisen huipputehon kohdalla.
Vääntö mitattiin rummulta 500Nm. Em. skaalausperiaatteen mukaan lukema kerrotaan ensin 1.15:llä ja jaetaan sitten välityssuhteella. 500Nm*1.15 / 5 = 82.1Nm. Kaavasta näkee että välityssuhteen mahdollinen virhe tulee myös vääntöarvoon, mutta se ei vaikuta vääntökäyrän muotoon.

Jos halutaan verrata esim. KemiMC:n penkin ja Viaberin penkin lukemia täytyy käyttää Viaberin softassa TRWP valintaa tai kertoa KemiMC:n lukema n. 1.15:llä. Tämä siksi, että KemiMC:n softa käyttää pelkästään TRWP arvoa (korjatkoon joku jos olen väärässä).

Jos jollakin on asiasta tarkempaa kysyttävää voi yrittää lähestyä privaviestin kautta, mutta en työkiireiden vuoksi ehdi välttämättä vastata.

Terveisin,
Toni Liedes alias dynorun, Oulu

PS. Tiedän että näistä asioista voi vääntää kättä vaikka maailman tappiin saakka. Itse kannatan TRWP arvoa, mutta kuluttajat eivät. Piste. "klapsis"

Kirjoittaja turboman » 03 Syys 2004, 19:13

Kannattais Kujon käydä eteläsuomen penkissä , niin saisi leuhkemmat lukemat (tai jenkkilän penkissä). Ghetton sarjan vakiopuristeisella koneella saa kyllä hyvät arvot , mutta 0.7 bar vakiopuristuksilla on liikaa kestävyyden kannalta . Lisäksi ahtopaineen vaatima lisärikastus tulisi hoitaa neljällä lisäsuuttimella , jotta seos pysyisi tasaisena kaikille pytyille.
McXpress:in sarjassa ei ole paljon huonoa, eturengas voi vastata pohjatessa cooleriin , ja hinta.

Kirjoittaja 70-1085386739 » 03 Syys 2004, 16:28

Niin, etteikö se 235 riittäisi, mutta kun ... :D
Suomen teillehän riittäää 10 hp, jos sikseen tulee, ja silläkin saa jo kortin hylle ja itseltään hengen pois. :(

Esim. tuo Ghetton tehokäyrä näyttää täysin ajettavalta, niin ikään 0.7 bar painetta, hinta on (jenkeissä) 3k euron luokkaa, jne. jne.. Säädetty ja tehty jokapäiväiseen katukäyttöön.
Jostain syystä toisesta vastaavasta sarjasta saadaan 50 hp enemmän, kuin toisesta. ??? Eli jokin muu looginen selitys kuin "hinta ja järki" täyty olla tuon takana. :)

... "100 rpm ja 100 hp" melkonen viritys, ei taida olla "säädöt" ihan kohdillaan. Tuohan vastaa jo sähkökytkintä, eli on-off. :p

Kirjoittaja Kujo » 03 Syys 2004, 15:58

Niin ja vielä: mitä nyt oon tuolla nuhapumpulla ajellut, niin on vähän alkanut mietityttää sen esim 280+ hepan käytettävyys vakiorungolla. Kisakäyttö on tietysti asia erikseen.
Mitenkähän moni turbopyörän omistaja todellisuudessa ajaa normiajoa samoilla säädöillä, millä penkkiajossa on otettu huippulukemat...

Ylös